قوانینی تازه و متفاوت برای تغذیۀ کودکان شیرخوار

قوانینی تازه و متفاوت برای تغذیۀ کودکان شیرخوار

بسیاری از کودکان وقتی به شش ماهگی می‌رسند برای خوردن غذاهای جامد آماده هستند و والدین اغلب با غذاهایی که به طور سنتی اولین غذاهایی است که به کودک داده می‌شود مثل سرلاک و دیگر غذاهای ساده و بدون طعم این غذادهی شروع می‌کنند. غذاهای ساده برای کودکان بد نیست، اما خوردن مقدار زیادی از آنها می‌تواند کودک را از مواد مغذی دیگر مهم محروم کند. در این مطلب می‌توانید با فهرست جدید و هیجان‌انگیزی از غذاهایی که می‌توانید به کودکتان بدهید آشنا شوید تا یاد بگیرید که چطور از همان سن پایین کودکتان را به خوردن طیف وسیعی از غذاها تشویق کنید.

تجدید نظر در مورد مواد غذایی آلرژی‌زا

کارشناسان در گذشته توصیه می‌کردند که برای معرفی غذاهای آلرژی‌زا از جمله تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و ماهی تا پس از یک سالگی کودک صبر کنید اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که معرفی آنها به کودک در سن بین چهار تا شش ماهگی در واقع می‌تواند از ایجاد آلرژی‌های غذایی جلوگیری کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر کودکتان شش ماه دارد و علائم آماده بودن برای مواد غذایی را نشان می‌دهد بهتر است با چند غذای غیرآلرژیک مثل سبزیجات، میوه‌ها، گوشت یا سرلاک کودک شروع کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می‌کند یا خیر. اگر واکنش آلرژیکی به وجود نیامد می‌توانید غذاهای آلرژی‌زاتر مثل تخم‌مرغ و ماهی را امتحان کنید و حتماً بین معرفی هر غذای جدید به کودکتان بین سه تا پنج روز فاصله بگذارید.

همچنین باید در برخی موقعیت‌ها اقداماتی احتیاطی را انجام دهید. به عنوان مثال اگر یکی از والدین یا خواهر یا برادر کودک یک واکنش آلرژیک مثل تب یونجه، اگزما، آسم آلرژیک یا آلرژی غذایی دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که کودک هم آلرژی غذایی داشته باشد. در این مورد بهتر است قبل از شروع غذاهای جامد با پزشک کودک یا یک متخصص آلرژی صحبت کنید. همچنین اگر هر کدام از این موارد زیر دربارهٔ کودک وجود دارد، قبل از شروع غذاهای جامد یا معرفی مواد غذایی جدید با پزشک کودک صحبت کنید:

  • خواهر یا برادری که به مادهٔ غذایی‌ای مثل بادام‌زمینی آلرژی دارد.
  • به یک غذا، واکنش آلرژیک فوری نشان داده است.
  • دارای یک آلرژی غذایی تشخیص داده شده است.
  • آزمایش خون کودک یک آلرژی غذایی را نشان داده است.
  • با وجود دنبال کردن برنامۀ درمانی پزشک، کودک اگزمای متوسط تا شدیدی دارد.

استفاده از ادویه‌ و چاشنی‌ها در غذای کودک

در سراسر جهان کودکان با غذاهای طعم‌دار و پیچیده تغذیه می‌شوند اما به بسیاری از کودکان نیز فقط غذاهای بی‌مزه و ساده داده می‌شود. دلایلی که برای دادن این غذاهای بی‌مزه به کودکان وجود دارد قابل بحث است، اما یک چیز قطعی در مورد چنین انتخابی این است که مبتنی بر هیچ تحقیق و پژوهشی نیست.

این تصور که کودکان باید تنها غذاهای ساده و بی‌مزه بخورند یک تصور غلط است که خودبه‌خود به یک اعتقاد مادرانه تبدیل شده است و قطعاً هیچ مدرک و شواهد علمی پشت این ایده وجود ندارد. به عبارت دیگر، خوردن غذاهای پیچیده و پر از عطر و طعم، کوچک‌ترین ضرری برای کودکتان نخواهد داشت و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در واقع از قبل این کار را کرده‌اند، زیرا شیر مادر طعم غذاهایی را که مادر می‌خورد به خود می‌گیرد، پس اگر شما در رستوران هندی محبوبتان غذا می‌خورید و سپس به کودکتان شیر می‌دهید، کودکتان هم از طعم آن غذای هندی لذت خواهد برد. اما انتقال از شیر خوشمزۀ‌ مادر به غذاهای بی‌مزه و پردازش‌شده،‌ شاید قدمی به عقب به نظر برسد.

بنابراین برخلاف اعتقادات رایج، شما مجبور نیستید که ادویه‌های تند را از سینی غذای کودک حذف کنید. هیچ پژوهشی وجود ندارد که نشان دهد غذاهای تند تأثیر بدی روی کودکان شیرخوار دارد و درجۀ تند بودن یک ویژگی غذایی فرهنگی است، پس اگر ذائقهٔ غذایی شما شامل استفاده از طعم و ادویه‌های زیادی است، می‌توانید به کدو کمی رزماری بزنید، با کمی زیره مرغ را خوشمزه کنید و سیب‌زمینی را با کمی جعفری طعم‌دار کنید و واکنش کودکتان را ببینید.

البته باید از هر چیزی که پوست یا دهان کودکتان را خیلی زیاد تحریک کند مثل فلفل‌های خیلی تند پرهیز کنید، اما هیچ ایرادی ندارد که به کودکتان اجازه دهید غذاهای تند خفیف تا متوسط را بخورد. برای مثال،‌ برخی از انواع فلفل به غذا طعم می‌دهد بدون اینکه زبان را بسوزاند.

تهیهٔ غذاهای خانگی

درست کردن غذای خانگی برای کودکان شیرخوار بسیار آسان است و نیازی به زمان زیاد یا وسایل آشپزی خاصی هم ندارد. تهیۀ غذای کودک می‌تواند به سادگی له کردن یک موز با چنگال یا مخلوط کردن لوبیا با مقداری پورۀ سبزیجات پخته باشد.

تا وقتی یک غذای سالم تهیه می‌کنید، کودکتان می‌تواند همان غذایی را که شما می‌خورید بخورد و هیچ نیازی نیست که غذای جداگانه درست کنید. فقط کافی است از یک مخلوط‌کن، غذاساز یا آسیاب دستی برای غذای کودک استفاده کنید تا غلظت مناسب را به دست بیاورید.

دادن غذاهای ارگانیک به کودک

در مورد غذاهای ارگانیک سردرگمی زیادی وجود دارد، زیرا هیچ شواهد قطعی‌ای وجود ندارد که نشان دهد آنها از غذاهای معمولی و غیرارگانیک سالم‌تر هستند و در مورد اینکه آیا آفت‌کش‌ها و هورمون‌های موجود در مواد غذایی معمولی مضر است، شواهد متناقضی وجود دارد. اما برداشت عمومی این است که هر چیز مضری به خاطر کوچک‌تر بودن‌ بچه‌ها، اثر قوی‌تری روی آنها دارد و مواد مضر در بدن آنها به اندازۀ بدن یک بزرگسال رقیق یا بی‌خطر نخواهد شد.

برخی پژوهش‌ها بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و سرطان و همچنین مشکلات تکاملی در کودکان از جمله اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی و رشد ذهنی ضعیف ارتباطی یافته‌‌اند، اما هنوز در مورد اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها پژوهش‌های زیادی انجام نشده است و کارشناسان در مورد اینکه والدین باید چقدر مراقب این موضوع باشند توافق ندارند.

برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا به کودکتان مواد غذایی ارگانیک بدهید و چقدر در این کار حساسیت به خرج دهید؛ یعنی همۀ خوراک او یا بخشی از آن، بهتر است بودجه‌تان را در نظر بگیرید و ببینید که چه چیزی برای خانوادۀ شما مناسب‌تر است. همچنین فاکتور ارگانیک بودن در مورد برخی مواد غذایی بیشتر از بقیه اهمیت دارد. برای مثال، سیب، اسفناج و توت‌فرنگی بیشترین پسماند آفت‌کش‌ها را دارد و از سوی دیگر، پسماند آفت‌کش‌ها در ذرت شیرین، کلم و آووکادو نسبتاً کم است.

برخی متخصصان هم می‌گویند در صورت امکان، گوشت مرغ و پرنده‌های ارگانیک بخرید و منظور گوشت حیواناتی است که به آنها آنتی‌بیوتیک داده نشده است. هر تصمیمی که می‌گیرید به یاد داشته باشید که یک تغذیۀ خوب، محدود به مواد غذایی ارگانیک نیست و مهم‌ترین نکته این است که به کودکتان طیف وسیعی از مواد غذایی سالم برسانید، پس در نهایت لازم است در این مورد خودتان با کسب اطلاعات کافی و با مشورت با پزشک کودکتان تصمیم‌گیری کنید.

وسعت سلیقۀ غذایی کودک

اگرچه ثبات در هر چیزی، از برنامۀ خواب گرفته تا تربیت کردن، جزء اصلی همۀ توصیه‌ها در مورد فرزندپروری است اما کمی نداشتن ثبات در مورد غذا می‌تواند نتیجۀ فوق‌العاده‌ای داشته باشد. تغییر برنامه در رژیم غذایی کودک، سلیقۀ غذایی او را گسترش می‌دهد و به تضمین تغذیۀ خوب کمک می‌کند، به ویژه هنگامی که خودتان غذاهای کودکتان را تهیه می‌کنید و در نهایت منجر به پرورش حس چشایی فرزندتان می‌شوید.

این کار اغلب به معنای آن است که خودمان هم یک برنامۀ غذایی یکنواخت و تکراری پیدا نکنیم، پس وقتی مدام از سیب‌زمینی استفاده می‌کنید، بهتر است گاهی با چغندر تنوع ایجاد کنید و اگر هر شب نخودفرنگی و هویج له‌شده می‌خورید، به جای آن پورۀ گل‌کلم را امتحان کنید یا به جای هر روز مرغ یا جوجه خوردن، به کودک پورۀ ران بوقلمون بدهید که درست کردن آن آسان و خیلی هم خوشمزه است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید