سرفه کردن کودک در خواب: چرا بچه‌ها شب‌ها سرفه می‌کنند؟

سرفه کردن کودک در خواب: چرا بچه‌ها شب‌ها سرفه می‌کنند؟

سرفه یا حالت خفگی شبانه در کودکان چیست و چه عللی دارد؟ در این مطلب با علل سرفه کردن کودکان در شب و راهکارهای درمانی در مورد سرفه‌ یا حالت خفگی شبانه در کودکان آشنا شوید.

چرا بچه‌ها شب‌ها سرفه می‌کنند؟

اگر کودک شما در حین خواب مرتب سرفه می‌کند یا دچار حالت خفگی می‌شود، ممکن است دچار آپنه‌ٔ خواب باشد. آپنه یک اختلال خواب جدی است که گاهی اوقات ناشی از بزرگ شدن لوزه‌ها و آدنوئیدها، یعنی غدد قرارگرفته در بالای گلو و پشت حفره‌ٔ بینی، است که مسیر هوایی فوقانی را در طول شب مسدود و تنفس را دشوار می‌کنند. وقتی ماهیچه‌های گلوی کودک شما در شب شل می‌شوند، این غدد بزرگ‌شده می‌توانند به طور موقت از رسیدن هوا به ریه‌های او جلوگیری کنند. آپنه در سن‌های سه تا شش سالگی به اوج خود می‌رسد، یعنی وقتی لوزه‌ها و آدنوئیدها در مقایسه با اندازه‌ٔ مجاری تنفسی کودک در بزرگ‌ترین حد خود هستند.

سرفه همچنین می‌تواند از علائم آسم، آلرژی، سرماخوردگی یا بیماری دیگری باشد، خصوصاً اگر مداوم و دردناک است. اگر سرفه‌ٔ کودک نفس کشیدن را برایش دشوار کرده است، بیش از یک هفته طول کشیده یا ناگهان بروز کرده و همراه با تب است، یا اگر بعد از گیر کردن چیزی در گلوی کودک و ایجاد حالت خفگی شروع شده، با پزشک فرزندتان تماس بگیرید یا به مطبش مراجعه کنید.

راهکارهای درمانی در مورد سرفه‌ یا حالت خفگی شبانه انجام دهید چیست؟

اگر فکر می‌کنید فرزندتان دچار آپنه‌ٔ خواب است، ابتدا موضوع را به پزشک او بگویید. کودک احتمالاً به مشاهده و معالجه توسط یک متخصص خواب نیاز دارد و سپس متخصص خواب می‌تواند او را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع دهد. این متخصص لوزه‌ها و آدنوئیدهای فرزندتان را معاینه می‌کند تا معلوم شود که عامل مشکل آنها هستند یا چیز دیگری. اگر مشکل اینها باشند، معمولاً یک عمل سرپایی نسبتاً ساده برای برداشتن آنها، مشکل را حل می‌کند.

اگر کودک شما به دلیل یک بیماری شب‌ها سرفه می‌کند، سعی کنید ارتفاع قسمت بالای تخت او را به شکلی ایمن افزایش دهید یا داروی سرفه‌ٔ مورد تأیید پزشک را به او بدهید. قبل از دادن هر داروی بدون نسخه‌ای نیز با پزشک تماس بگیرید و خودسرانه به بچه‌ها هیچ دارویی ندهید. دادن مایعات اضافی به کودک و استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز در شب نیز می‌تواند کمک کند. اگر سرفه همچنان ادامه دارد، می‌تواند یک نشانه‌ٔ بالقوه‌ٔ آسم در کودک باشد. بنابراین، فرزندتان را برای ارزیابی پیش پزشک اصلی‌اش یا یک متخصص ریه ببرید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط