کهیر در کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

کهیر در کودکان چیست و چرا بچه‌ها کهیر می‌زنند؟ در این مطلب با کهیر در کودکان، علائم کهیر و درمان کهیر در بچه‌ها آشنا شوید.

کهیر

اگر کودک شما نسبت به گزش حشرات مانند کک، پشه‌ها، کنه یا ساس حساسیت بیش از حدی داشته باشد، ممکن است این راش روی بدنش ظاهر شود. این عارضه بیشتر در سن‌های دو تا 10 سالگی دیده می‌شود، البته کهیر در برخی مناطق خاص و فصولی از سال مانند تابستان که حشرات بیشتر وجود دارند، شیوع زیادتری دارد، اما خوشبختانه کهیر مسری نیست.

علائم کهیر

علامت آن تکه‌های پوستی کوچک و برجسته‌ای است که در محل گزش قبلی حشرات به برآمدگی‌هایی سفت و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تبدیل می‌شوند. برآمدگی‌ها معمولاً بسیار خارش‌دار هستند و به طور معمول به شکل خوشه‌ای روی نواحی باز پوست مانند صورت، گردن، دست‌ها و پاها بروز می‌کنند.

برآمدگی‌ها ممکن است ظاهر شوند، ناپدید شوند و سپس در ناحیه‌ٔ دیگری بروز کنند. به طور معمول، آنها کل خانواده را درگیر نمی‌کنند، بلکه فقط کودکی را که نسبت به گزش حشرات حساسیت دارد.

این راش می‌تواند شبیه تعداد زیادی جای گزیدگی حشره به نظر برسد، اما به احتمال بیشتر تنها یک یا چند گزیدگی باعث فوران کهیر شده است. کهیرها معمولاً پس از چند روز از بین می‌روند، هرچند گاهی دو هفته باقی می‌مانند و می‌توانند به شکلی غیرقابل پیش‌بینی عود کنند.

از آنجا که آن گزش اصلی ایجادکننده‌ٔ راش ممکن است مدت‌ها قبل از بین رفته باشد، تشخیص کهیر برای پزشکان می‌تواند مشکل باشد. طبق آخرین تحقیقات، پزشکان ممکن است آزمایشات مختلف بدون ارتباط زیادی درخواست کنند یا تشخیص اشتباهی بدهند، زیرا تشخیص این بیماری بسیار سخت است.

کک و ساس تختخواب

حتی اگر حیوانات خانگی ندارید، احتمال گزش کک را رد نکنید. کودک ممکن است در خانه‌ٔ شخص دیگری گزیده شده باشد و با تأخیر واکنش نشان داده باشد. البته بیشتر بچه‌ها حساسیتی به آن ندارند، اما اگر فرزند شما حساسیت دارد، گزش کک می‌تواند واکنش ایجاد کند.

در مورد ساس‌ تختخواب نیز، بیشتر ما تصور نمی‌کنیم که آنها را در خانهٔ خود داشته باشیم، اما باید بدانید که کاملاً محتمل آنها در خانه‌تان وجود داشته باشند. همچنین افزایش سفرهای بین‌المللی، تغییرات در کنترل آفات، چون امروزه دیگر از آفتکش‌های سمی مانند ددت برای کنترل آفات استفاده نمی‌شود و مقاومت حشرات در برابر حشره‌کش‌ها، در بازگشت ساس تختخواب به کشورهای پیشرفته مانند نقش داشته است.

در مورد شپش سر در کودک بدانید.

درمان کهیر

برای درمان کهیر می‌توانید لوسیون کالامین یا یک آنتی‌هیستامین خوراکی را امتحان کنید. اگر خارش شدید است یا برجستگی‌ها عفونی شده، با پزشک کودک خود مشورت کنید. او ممکن است کرم‌های استروئیدی موضعی، آنتی‌هیستامین‌های خوراکی و کورتیکواستروئیدها را توصیه کند.

برای جلوگیری از بروز کهیر، از فرزندان خود بخواهید از اسپری ضدحشره استفاده کنند و پوست بدون پوشش لباس را به حداقل برسانند. اگر حیوانات خانگی دارید که از خانه بیرون می‌روند و باز به داخل خانه برمی‌گردند، اقدامات لازم برای مقابله با حشرات را انجام دهید. برای مبارزه با ساس تختخواب، ملافه‌ها را در آب داغ بشویید. خوشبختانه، بچه‌ها معمولاً این حساسیت را پس از مدتی پشت سر می‌گذارند.

در مورد آلرژی کودک به حیوانات خانگی بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط