رشد فیزیکی کودک ۲۱ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۲۱ ماهه

تا چند ماه دیگر، دو سالگی کودکتان هم تمام خواهد شد و او وارد سومین سال زندگی زیبای خود می‌شود. قدر این روزهای بی‌بازگشت را بدانیم. در این مطلب می‌توانید با تازه‌های رشد جسمی یک کودک در ماه ۲۱ زندگی‌اش آشنا شوید.

بالا رفتن و حفظ تعادل

طی این روزها کودکتان مهارت راه رفتن خود را تکمیل کرده است و اغلب او را در حال آزمایش این مهارت در شرایط جدید و چالش‌برانگیز خواهید دید. حفظ تعادل روی یک تخته چوب یا قدم زدن در امتداد لبه‌ٔ پیاده‌رو و همین‌طور بالا رفتن از هر چیزی که باعث می‌شود احساس کند قدبلندتر است و تمام اینها او را هیجان‌زده‌ می‌کند.

در حقیقت، بسیاری از کودکان نوپا میلی ذاتی به بالا رفتن دارند که شاید شما را غافلگیر کند. اگرچه ممکن است نگران باشید که کودکتان به خود آسیب برساند، اما تعیین مکان‌هایی امن برای تمرین حفظ تعادل و صعود کردن، راه خوبی برای هدایت این انرژی در مسیر درست و ترغیب رشد فیزیکی اوست. پارک‌ها و خانه‌های بازی که برای بازی کودکان نوپا ایمن شده است، مکان خوبی برای شروع هستند.

وسایل بازی برخی پارک‌ها بهترین امکانات برای تمرین کودکان نوپا روی این مهارت‌ها هستند. وسایلی که ترکیبی از پله و نردبان و سرسره است و همچنین تخته‌های حفظ تعادل، به همراه شن نرم یا تشک‌های پلاستیکی در زیر آنها برای سقوط احتمالی کودکان. اما می‌توانید عشق فرزندتان به صعود را در داخل خانه نیز تشویق کنید. خریدن یک سرسره‌‌ٔ پلاستیکی کم‌ارتفاع با چند پله، سرگرمی بی‌پایانی فراهم می‌کند یا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید چند بالش بزرگ را حداقل چند متر دورتر از مبلمان یا اشیای دیگر، در وسط اتاق روی هم بگذارید و کودک نوپایتان را به بازی پادشاه کوه‌ها تشویق کنید. همچنین می‌توانید شعرهایی درباره‌ٔ بالا و پایین به او یاد بدهید.

اگر فرزند شما آکروبات‌باز مشتاقی است، کلاس‌های حرکات آکروباتیک کودکان نوپا می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. اما قرار دادن چند پتوی نرم روی کف اتاق نشیمن و خریدن تعدادی آجر یا بلوک اسباب‌بازی بزرگ و محکم نیز می‌تواند به همان اندازه برایش سرگرم‌کننده باشد. آجرها را کنار هم بچینید و وانمود کنید که این یک تخته‌ روی رودخانه‌ای خروشان است. آنها را پراکنده کنید تا مثلاً سنگ هایی در یک باتلاق شنی باشند. اگر هوا مناسب و کودکتان هم مشتاق است، بگذارید از لبه‌ٔ پیاده‌روی کم‌ارتفاع به عنوان تخته‌ٔ تعادل استفاده کند و شاید برای پشتیبانی دستتان را هم به او بدهید.

نمایش قدرت

این روزها، توانایی فیزیکی فرزندتان در انجام مستقل کارها، نتیجه و سرانجام میل او به استقلال بیشتر خواهد بود. پس منتظر نمایش‌های قدرت و چالاکی، مانند چیدن مجدد صندلی‌ها، بیرون آمدن از تخت یا تلاش برای این کار، جابه‌جا کردن اشیای بزرگ مانند جعبهٔ اسباب‌بازی یا حتی تلاش برای بلند کردن سگ یا گربهٔ خانگی‌تان باشید.

ترک شیشه‌شیر

کارشناسان توصیه می‌کنند که در ۱۸ ماهگی کودکتان بهتر است اقدام به ترک دادن شیشه‌شیر کنید. اگر هنوز این کار را نکرده‌اید و شما و کودک نوپایتان برای این گام بزرگ آماده هستید، سعی کنید تغییر را مرحله به مرحله انجام دهید. یک لیوان نی‌دار یا لیوان سایز کودک را جایگزین شیشه‌شیر روزانه کنید. در مرحله بعد، به تدریج شیشه‌شیر صبح یا شیشه‌شیر وقت شام را حذف کنید و آخر از همه به سراغ شیشه‌شیر پیش از خواب که معمولاً ترک آن برای کودک از همه سخت‌تر است بروید.

مراقبت از دندان‌ها

حداقل یک بار در روز دندان‌های کودک نوپایتان را مسواک بزنید. اگر یک بار در روز مسواک زدن، بیشترین کاری است که می‌توانید انجام دهید، این کار را هنگام خواب انجام دهید تا احتمال تکثیر باکتری‌های عامل پوسیدگی در دهان کودکتان در طول شب کاهش یابد. برای چند سال آینده نیز، کودکتان هنگام مسواک زدن به کمک شما احتیاج خواهد داشت، زیرا مدتی طول می‌کشد تا بتواند کنترل یا تمرکز لازم برای مسواک زدن را پیدا کند، پس کمکش کنید تا این عادت خوب را بیاموزد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط