رشد فیزیکی کودک ۲۲ ماهه

رشد فیزیکی کودک ۲۲ ماهه

کودک شما حالا وارد ماه ۲۲ زندگی‌اش شده است و در این مطلب می‌توانید با رشد جسمی یک کودک ۲۲ ماهه و راهکارهایی برای بازی با کودک در این سن آشنا شوید.

انگشت‌های چابک

کودک نوپای شما در این سن دیگر می‌تواند با استفاده از انگشت‌های هر روز فرزترش برج‌هایی از لگو بسازد یا مهره‌های پلاستیکی را توی یک بند یا نخ ضخیم کند تا شگفت‌زده شود. شما می‌توانید یک تکه مقوا بردارید، جاهایی از آن را سوراخ کنید تا او با عبور دادن یک بند کفش تمیز به داخل و خارج سوراخ‌های ایجادشده‌ این تجربه را امتحان کند.

ورز دادن مواد مجسمه و مدل‌سازی مانند انواع خمیربازی نیز می‌تواند یکی از سرگرمی‌های محبوب کودکان نوپا و فعالیت خوبی برای صیقل دادن مهارت‌های حرکتی ظریف آنها باشد. تمام حرکات ظریف و دقیق انگشت شست، بقیه‌ٔ انگشت‌ها، خود دست و مچ دست که در این فعالیت‌ها درگیر هستند، در بسیاری از دیگر مهارت‌های حیاتی فیزیکی و ذهنی نیز نقش دارند. برای مثال، برای ساختن یک برج با لگوهای خانه‌سازی، کودک نوپای شما باید بداند که با قطعات چه بکند و بعد نقشه‌ای برای ایجاد سازه بریزد.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که بخشی از فضای خانه، مثل یک میز تحریر سایز کودک در اتاق بازی یا در گوشه‌ای از اتاق کودک را به ساختن کاردستی اختصاص دهید. چند سطل پلاستیکی را با خمیرهای بازی، ماژیک‌های قابل شست‌وشو، مدادشمعی، کاغذ، مقوا، نخ و مهره پر کنید و دم دست نگه دارید، تا همیشه وسایل مورد نیاز را در خانه داشته باشید.

شما می‌توانید خمیر قالب‌سازی را در خانه درست کنید. برای این کار، ۲ فنجان آرد سفید، نصف فنجان نمک، ۲ فنجان آب، ۲ قاشق غذاخوری روغن پخت و پز، ۲ قاشق غذاخوری کرم تارتار و یک قطره رنگ غذا یا هر رنگ طبیعی دیگری مثل آب آلبالو و توت‌فرنگی را در یک قابلمه مخلوط کنید و روی حرارت متوسط بگذارید. وقتی این مخلوط شما یکدست به نظر رسید، بگذارید خنک شود و آن را برای بازی به کودک نوپا بدهید. خمیر را بعد از بازی در یک ظرف دردار و بدون منفذ نگهدارید تا برای استفاده‌های بعدی هم خشک نشود.

شوت زدن توپ بدون زمین خوردن

کودک نوپای شما احتمالاً مهارت بدنی لازم برای شوت کردن یک توپ به جلو و بدون زمین خوردن را دارد. اما اگر در حفظ تعادل روی یک پا و رساندن پا به توپ مشکل دارد، این کار را خودتان در مقابل او انجام دهید. سپس توپ را به سمت پای کودک بفرستید و از او بخواهید كه آن را به سمت شما شوت کند. کودک احتمالاً سعی می‌کند از شما تقلید کند، اما حتی اگر توپ فقط پای او را لمس کرد و از جا نجهید، با گفتن «آفرین! یه شوت عالی» آن را تشویق کنید. او کم‌کم می‌آموزد که شوت کردن زمانی است که توپ ضربه می‌خورد و از روی پایش می‌جهد. کودک به زودی شروع به تلاش برای شوت زدن توپ می‌کند.

همچنین کودکتان اکنون در تغییر از وضعیت ایستاده به دویدن بسیار چابک شده است اما در حین حرکت نمی‌تواند به راحتی متوقف شود یا تغییر جهت بدهد. تا وقتی کودک نوپا هماهنگی حرکتی لازم را پیدا کند که به همان آسانی که سرعت می‌گیرد، ‌سرعت کم کند، منتظر ورم‌ها و کبودی‌های بیشتری باشید. فضاهای باز و وسیع مانند حیاط یا پارک، مکان‌های بسیار خوبی برای کودکان نوپاست که بتوانند رها و بدون محدودیت بدوند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط