سورتمه سواری با نوزاد

سورتمه سواری با نوزاد

شاید هنوز کودک شما به سن غلت زدن نرسیده است یا تا زمان خزیدن و چهار دست‌وپا رفتن کودک شما هنوز چند ماه مانده است، اما بازی‌های حرکتی می‌توانند کوچولویتان را برای حرکت رو به جلو آماده کنند. لذت سر خوردن از بالای یک تپه چمن روی یک تکه کارتن را از کودکی‌تان به خاطر می‌آورید؟ در این مطلب می‌توانید با فعالیتی آشنا شوید که با استفاده از آن و کمی خلاقیت مقوایی همان احساس آزادی حرکتی را از دوران نوزادی به کودکتان یاد بدهید.

سن مناسب سورتمه سواری با کودک

این بازی از شش هفتگی تا پنج ماهگی کودک شما قابل انجام است. مهارت‌های رشدیافته طی این فعالیت شامل مهارت‌های حرکتی و آگاهی فضایی است. وسایل مورد نیاز برای این بازی، یا یک تکهٔ مربعی‌شکل از مقوایی ضخیم مثلاً از یک جعبه کارتن و تقریباً به اندازهٔ بدن کودکتان یا همان پتوی کوچک اوست.

نحوهٔ انجام سورتمه سواری

این بازی روی فرش یا زیرانداز بهتر انجام می‌شود اما روی کف‌پوش یا پارکت هم با رعایت احتیاط بیشتر می‌تواند انجام شود و لذت‌بخش باشد. کارتن یا پتو را روی فرش یا کف‌پوش بیندازید و کودک را به شکل دمر روی آن بگذارید، طوری که دست‌هایش در جلو یا پهلویش باشند. یادتان باشد هرگز نباید کودک را حتی برای یک لحظه هم در حالت دمر ترک کنید یا مدت خیلی طولانی‌ای او را در این حالت بگذارید، به خصوص وقتی هنوز بالا گرفتن سر را یاد نگرفته است.

بعد مقوای کارتنی یا پتو را با ملایمت به عقب و جلو بکشید تا حسی از خزیدن رو به جلو به او بدهید. مقوا را خیلی سریع نکشید یا کودک را خیلی از زمین بلند نکنید، زیرا این کار می‌تواند او را وحشت‌زده کند.

اگر کودک قادر نیست برای این بازی سرش را بالا بگیرد، فقط او را روی شکمش قرار دهید و به چشم‌هایش نگاه کنید. تا چند ماه دیگر، کودکتان شروع به استفاده از دست‌هایش برای پیش‌ راندن خود می‌کند که این کار کمک می‌کند هماهنگی مورد نیاز برای خزیدن را پیدا کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید