خروج شیر همراه با درد از سینۀ مادر

برخی از مادران هنگام جاری شدن شیر از سینه، به جای احساس سوزن‌سوزن شدن که شایع‌تر است، درد ملایم تا شدیدی را در سینه احساس می‌کنند. قبل از هر چیزی یادتان باشد هیچ لزومی ندارد هر دردی را تحمل کنید تا خودبه‌خود رفع شود. هر دردی درمان و راه‌حلی دارد که بهتر است برای دریافت و یاد گرفتن هر یک آنها اقدام کنید. در این مطلب می‌توانید با دلایل وجود درد هنگام خروج شیر از سینه‌ها هنگام شیردهی، بهبود و رفع مشکل خروج دردناک شیر از سینه و زمان مراجعه به پزشک برای این مشکل آشنا شوید.

دلایل وجود درد در اثر خروج شیر

هنگامی که مجاری شیر منقبض می‌شود تا شیر را از غدد شیر به نوک سینه منتقل کند، ممکن است دردی در سینۀ مادران به وجود بیاید. درد خروج شیر در برخی موارد می‌تواند ناشی از تولید شیر زیاد در بدن مادر، مجاری شیر مسدود سینه یا التهاب یا عفونتی در پستان به نام ماستیت باشد. عفونت برفک در نوک سینۀ مادر نیز می‌تواند دردی عمیق و تیرکشنده هنگام شیردهی ایجاد کند. پس اگر علائم دیگری مانند خارش، قرمزی یا سوزش نوک سینه یا تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد دارید، لازم است هرچه زودتر با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

بهبود و رفع مشکل خروج دردناک شیر از سینه

ابتدا لازم است بدانید که این درد هیچ‌گونه تأثیری در نوزاد ندارد و در صورت وجود این مشکل می‌توانید شیردهی را ادامه دهید و هر کاری که می‌توانید برای آسودگی و راحتی بیشتر خود انجام دهید. اگر این درد ناشی از تولید شیر بیش از حد در سینه‌های شما باشد، بهتر است دربارۀ راهکارهای مدیریت و کنترل مناسب تولید شیر مادران مثل شرایط و چگونگی شیردهی از یک سینه و تعیین یک وضعیت شیردهی مناسب، اطلاعات و راه‌حل‌های مفیدی به دست بیاورید که درد شما را کاهش دهد و در نهایت رفع کند. همچنین اگر قبل از زایمانتان در کلاس‌های آمادگی زایمان شرکت کرده‌اید و تکنیک‌های تنفس یا دیگر تکنیک‌های تمدد اعصاب یا تن‌آرامی را می‌دانید، سعی کنید در طول شیردهی آنها را به کار ببندید. این تکنیک‌ها ممکن است به کاهش ناراحتی در طول جریان یافتن شیر کمک کند. شما همچنین می‌توانید پس از مشورت با پزشک یا مامای خود، برای مقابله با این درد از مسکن ایبوپروفن که مصرف آن در حین شیردهی بی‌خطر است، استفاده کنید.

زمان مراجعه به پزشک

درد هنگام خروج شیر در برخی مواقع به دلیل التهاب پستان یا ماستیت و برفک در نوک سینه است که این عفونت‌ها نیاز به درمان پزشکی دارد. پس در صورت وجود علائم زیر، لازم است با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید تا احتمال وجود دلایل جدی‌تر برای درد سینه بررسی شود:

  • تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد
  • خارش نوک سینه
  • وجود یک قرمزی در نوک سینه
  • سوزش در نوک سینه

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط