نشت و ترشح شیر از سینۀ مادران شیرده

نشت و ترشح شیر از سینۀ مادران شیرده

برخی از مادران شیرده، نشت شیر از سینه‌ها را تجربه می‌کنند، به ‌ویژه هنگامی که سینه‌های آنها پُر باشد و برخی از زنان هرگز دچار این مشکل نمی‌شوند. هرچه بیشتر به نوزادتان شیر بدهید، کمتر احتمال دارد که سینه‌هایتان سرریز کند. شیردهی زیاد همچنین می‌تواند به جلوگیری از مسدود شدن مجاری شیر که گاهی اوقات به علت تولید شیر بیش از حد اتفاق می‌افتد نیز کمک کند. در این مطلب می‌توانید با نشت شیر از سینه‌ها و راه‌های کنار آمدن با ترشح و نشت شیر از سینه آشنا شوید.

نشت شیر از سینه‌

وقتی سینه‌های شما به قدری پُرشیر است که سرریز می‌کند یا هنگامی که رفلکس جریان شیر به طور غیرمنتظره‌ای فعال می‌شود، نشت شیر از سینه اتفاق می‌افتد. این نشت در زنانی که شیر بیش از حدی تولید می‌کنند شایع‌تر است. نشت شیر احتمالاً در طول چند هفتۀ اول شیردهی بیشتر است یعنی هنگامی که بدن شما در حال همگام کردن میزان تولید شیر با نیاز کودک است و برای بسیاری از مادران، این مشکل در مدت شش تا ۱۰ هفته پس از شیردهی از بین می‌رود.

اگر شما هم با نشت شیر مواجه شده‌اید، شاید متوجه شده باشید که این اتفاق بیشتر در صبح‌ها یعنی زمانی که حجم شیر در بالاترین میزان خود است یا در طول شیردهی می‌افتد. نشت شیر از سینه‌ها آسیبی به نوزاد نمی‌زند، اما او ممکن است این اتفاق را دوست نداشته باشد. اگر سینه‌های شما بیش از حد پر باشد و جریان سریع شیر باعث بالا آوردن، سرفه و تهوع در نوزاد شود، او ممکن است شروع به بی‌قراری و بهانه‌گیری کند.

راه‌های کنار آمدن با نشت شیر

نشت شیر تأثیر مخربی برای مادر و نوزاد ندارد، فقط ممکن است گاهی در برخی از مادران و کودکانشان ایجاد کلافگی کند. برخی از راه‌های کنار آمدن با نشت شیر شامل موارد زیر است:

در دفعات زیاد به نوزاد شیر بدهید: اگر بدن شما در روزهای اولیۀ شیردهی، شیر بیش از حدی می‌سازد، لازم است که به دفعات زیاد شیردهی کنید. با این کار، به زودی یک ریتم شیردهی پیدا می‌کنید که مناسب شما و کودکتان است. هنگامی که با بدنتان هماهنگ شوید، بدن شما احتمالاً برای هر وعده تغذیه، دقیقاً مقدار مناسب شیر را تولید می‌کند.

شیردهی را قبل از پُر شدن کامل سینه انجام دهید: سعی کنید قبل از این که سینه‌هایتان بیش از حد پر شود شیردهی کنید. اگر سینه‌های شما پر است، اما کودکتان گرسنه نیست، می‌توانید سینه‌ها را کمی بدوشید. برای دوشیدن یا پمپ سینه‌ها بهتر است آنها را فقط به اندازه‌ای بدوشید که کمی سبک شود و شما احساس راحتی کنید، اما نه آن‌قدر که تولید شیر خود را افزایش دهید.

دست‌ها را در عرض سینه قرار دهید: اگر رفلکس خروج شیر در یک لحظۀ نامناسب اتفاق افتاد، دست‌های خود را در عرض سینه بگذارید و محکم فشار دهید. این کار ممکن است جریان غیرمنتظرۀ شیر را متوقف کند.

از پد شیردهی مناسب استفاده کنید: اگر در حین شیردهی از یک سینه، همیشه سینۀ دیگر شیر ترشح می‌کند، یک پارچه یا پد شیردهی یا پد سینه داخل سوتین شیردهی خود قرار دهید. بهتر است از پدهایی که آستر پلاستیکی دارد و ایجاد حساسیت می‌کند استفاده نکنید و زمانی که پدها مرطوب می‌شود، حتماً آنها را تعویض کنید تا باعث رشد باکتری‌ها روی نوک سینه نشود.

لباس‌های طرح‌دار و رنگی بپوشید: اگر پد شیردهی در خانه ندارید یا نمی‌خواهید از آنها استفاده کنید، بهتر است وقتی جایی مهمان هستید با خودتان لباس‌های مناسب شیردهی و سوتین اضافه ببرید و ترجیحاً لباس‌هایی بپوشید که طرح و رنگ آنها لکۀ شیر را بپوشاند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط