ورم و التهاب پستان یا ماستیت

التهاب یا عفونت پستان عارضه‌‌ای است که در آن بافت سینۀ مادر به شکل دردناکی ملتهب می‌شود. این عارضه معمولاً هر بار فقط یک سینه را مبتلا می‌کند. التهاب پستان به کودک شما آسیبی نمی‌رساند، اما می‌تواند روند شیرهی مناسب در سینۀ مبتلا را کاهش دهد و برای شما نیز مشکلاتی ایجاد کند. پس لازم است در صورت هر گونه ورم و درد سینه در دوران شیردهی، ابتدا با پزشکتان تماس بگیرید. در این مطلب می‌توانید با علائم و دلایل عفونت پستان، درمان التهاب و عفونت و پیشگیری از ابتلا به عفونت پستان آشنا شوید.

دلایل و علائم عفونت پستان

سینۀ ملتهب ممکن است قرمز، دردناک، سفت یا به شکل غیرمعمولی گرم شود. این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت باشد یا علت دیگری داشته باشد. علائم عفونت شامل لرز، تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر و خستگی است. التهاب سینه‌ای که ناشی از عفونت نباشد، ممکن است با ماندن شیر در سینه، پرخون ‌شدن یا احتقان پستان یا انسداد مجاری شیر ایجاد شود. عفونت پستان می‌تواند به خاطر هر کدام از این شرایط و همچنین ترک‌خوردگی یا آسیب‌دیدگی نوک سینه و ورود میکروب‌ها ایجاد شود. استرس، خستگی و مادر شدن برای اولین بار می‌تواند خطر ابتلا به عفونت پستان را افزایش دهد. این عارضه می‌تواند در هر زمان از دوران شیردهی رخ دهد، اما در ماه اول پس از تولد کودک شایع‌تر است.

اگر کودک شما به هر دلیلی در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان بستری است، شیر سینۀ مبتلا به التهاب را برای استفاده در آینده بدوشید و در ظرف‌های مخصوص نگهداری شیر مادر، در یخچال نگه دارید. التهاب سینه می‌تواند سدیم یا نمک موجود در شیر را افزایش دهد، در نتیجه بیشتر اوقات از دادن این شیر به نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه است خودداری می‌شود، اما شیر ذخیره‌شده برای استفاده در آینده مضر نیست.

درمان التهاب و عفونت پستان

هنگام التهاب و عفونت پستان، لازم است به شیردهی ادامه دهید. اگرچه شیردهی با وجود ورم ممکن است گاهی فوق‌العاده دردناک باشد، اما باید کودک را مرتب تغذیه کنید تا جریان شیر را روان نگه دارد و از انسداد بیشتر مجاری شیر جلوگیری کند. سعی کنید قبل از هر وعدۀ شیردهی، چند دقیقه کمپرس گرم روی سینۀ خود قرار دهید. این کار می‌تواند رفلکس خروج شیر را تحریک و شیردهی را کمی راحت‌تر کند.

اگر کودک شما در طول هر وعدۀ تغذیه، سینۀ ملتهب را به شکل کامل خالی نمی‌کند، خودتان با دوشیدن شیر با دست این کار را انجام دهید. اگر می‌بینید با وجود هر راهکاری که امتحان می‌کنید، شیردهی باز هم برای شما قابل‌تحمل نیست، سینه‌های خود را با شیردوش برقی بدوشید و شیر را با شیشه‌شیر به نوزاد بدهید. اما در حین داشتن این عارضه، تنها به این روش تکیه نکنید، زیرا کودک می‌تواند سینۀ شما را بهتر از هر دستگاهی خالی کند. همچنین سعی کنید چند بار در روز به سینه گرما بدهید و مرتب شیردهی کنید تا سینۀ مبتلا خالی بماند. این کار همچنین می‌تواند به رفع سریع‌تر هر گونه عفونت کمک کند. شما می‌توانید برای کاهش این درد با تأیید پزشکتان ایبوپروفن بخورید و اگر علائم پس از گذشت ۲۴ ساعت از انجام این اقدامات بهبود نیافت، به پزشک خود مراجعه کنید. او ممکن است غیر از کمپرس گرم، آنتی‌بیوتیک، استراحت و داروهای مسکن را نیز تجویز کند.

اگر شما دچار عفونت شده‌اید و این عفونت زود تشخیص داده شود، درمان آن آسان و سریع خواهد بود. شما باید طی ۴۸ ساعت از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک، شروع به بهبود کنید و خیلی طول نمی‌کشد تا احساس بهبود کامل کنید. لازم است همۀ آنتی‌بیوتیک تجویزی را مصرف کنید تا از بازگشت عفونت بعد از چند روز یا چند هفته جلوگیری شود. اگر بعد از یک یا دو روز سینۀ شما هنوز دردناک است و هنوز هم تب دارید، بدون تأخیر با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا نادیده گرفتن التهاب سینه می‌تواند باعث ایجاد عوارض دیگری شود. عفونت درمان‌نشده می‌تواند در مواردی به آبسۀ سینه منجر شود که برای تخلیه نیاز به آنتی‌بیوتیک و گاهی جراحی معمولاً تحت بیهوشی عمومی دارد.

پیشگیری از ابتلا به التهاب پستان

بهترین راه برای پیشگیری از التهاب و عفونت پستان، استراحت زیاد و یک رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران شیردهی است. هرچه خسته‌تر باشید، بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستید. علاوه بر این، اجازه ندهید که سینه‌هایتان بیش از حد پُر یا متورم شود. اگر سینه‌های شما پس از شیردهی یا دوشیدن شیر خالی نشده است، احتمالاً یک مجرای شیر مسدودشده دارید. بنابراین از کمپرس گرم و ماساژ برای تخلیۀ شیرتان استفاده کنید. همچنین از پوشیدن سوتین‌های فنر‌دار و تنگ خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط