شیردهی در صورت ابتلا به تبخال یا هرپس

تبخال نوعِ یک، ویروسی است که معمولاً باعث زخم یا تاول در اطراف دهان می‌شود، اما می‌تواند تاول‌های مشابهی در هر جایی بالاتر از کمر نیز ایجاد کند. تبخال نوع دو که باز هم یک ویروس است، معمولاً باعث ایجاد خم یا تاول در ناحیۀ تناسلی می‌شود و هر دو نوع تبخالی نیز می‌تواند از طریق تماس پوستی منتقل شود. در این مطلب می‌توانید با امکان شیردهی به نوزاد در صورت ابتلای مادر به تبخال و راهکارهای جلوگیری از انتفال ویروس تبخال به نوزاد در دوران شیردهی آشنا شوید.

امکان شیردهی در صورت ابتلا به تبخال

ویروس تبخال از طریق شیر مادر منتقل نمی‌شود، ولی شما باید با رعایت مراقبت‌های لازم به نوزادتان شیر بدهید. رعایت مراقبت‌ها به این دلیل است که نوزاد شما می‌تواند با لمس یک تاول یا زخم در روی سینه، دهان یا ناحیۀ دیگری از بدن شما به این ویروس آلوده شود و دچار عفونت‌های جدی در نوزادان بشود، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها هنوز در حال رشد بوده و کامل نشده است و ابتلا به این عفونت در نوزادان زیر چهار ماه می‌تواند کشنده باشد، پس بسیار ضروری است که با رعایت احتیاط‌های لازم که پزشک شما و پزشک کودکتان به شما می‌دهند به نوزادتان شیر بدهید و اگر هر مشکلی در این زمینه دارید با پزشک خود یا پزشک کودکتان مشورت کنید.

راهکارهای جلوگیری از انتفال ویروس تبخال به نوزاد در شیردهی

برای جلوگیری از انتقال این ویروس، همیشه در طول شیردهی هر ناحیۀ مبتلایی از پوست بدنتان را با پوشیدن لباس تمیز بپوشانید تا پوست بدن کودک با آن ناحیه تماس پیدا نکند. پس از دستشویی رفتن یا دست زدن به یک زخم در هر جایی از بدنتان، دست‌هایتان را کاملاً بشویید و قبل از در آغوش گرفتن کودک نیز دستان خود را بشویید و هنگام شیر دادن نیز یک حوله یا پتوی تمیز روی پای خود بیندازید.

اگر روی لب یا در اطراف دهان خود تاول زده‌اید نیز، تا زمانی که زخم به طور کامل ناپدید نشده است، به‌هیچ‌وجه کودک خود را نبوسید و اجازه ندهید که کودک با دهان، بینی، دست یا هر قسمت دیگری از بدن خود، تاول روی پوست شما را لمس کند. اگر هم روی سینه و در قسمتی نزدیک به نوک سینه تبخال زده‌اید، تا زمانی که تاول به طور کامل برطرف نشده است، فعلاً از آن سینه به نوزاد شیر ندهید و لازم است که برای حفظ تعادل و ثبات شیردهی، شیر آن سینه را با دست یا شیردوش بدوشید و دور بریزید. در طول این مدت تا زمان بهبود تاول، ممکن است نیاز داشته باشید که علاوه بر شیر خود، از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی نیز استفاده کنید و یادتان نرود که شما همچنان می‌توانید به شیردهی از سینۀ سالم ادامه دهید.

همچنین پزشک شما ممکن است داروهای ضدویروس مانند آسیکلوویر را برای مبارزه با عفونت تبخال و کمک به جلوگیری از بروز آن در آینده تجویز کند. هرچند این داروها به‌طورکلی برای استفاده در دوران شیردهی ایمن تلقی می‌شود، اما بهتر است با پزشک کودک خود هم در مورد مصرف آنها در دوران شیردهی مشورت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید