شیردهی در صورت ابتلا به دیابت بارداری

شیردهی در صورت ابتلا به دیابت بارداری

برخی از زنان در طول بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. اگر شما نیز دچار دیابت بارداری بوده‌اید، ممکن است برایتان نگرانی‌هایی در مورد شیردهی به نوزاد پیش آمده باشد. در این مطلب می‌توانید با امکان شیردهی در صورت ابتلا به دیابت بارداری و همچنین مزایای شیردهی برای مادر و نوزاد با وجود ابتلای مادر به دیابت بارداری آشنا شوید.

امکان شیردهی در صورت ابتلا به دیابت بارداری

شیردهی گاهی اوقات می‌تواند برای زنانی که دیابت بارداری داشته‌اند کمی سخت‌تر باشد، زیرا تولید زیاد شیر معمولاً پس از سه یا چهار روز اتفاق می‌افتد، اما در صورت ابتلا به دیابت بارداری سینه‌ها دیرتر تولید شیر را شروع می‌کنند. همچنین داشتن شاخص تودۀ بدنی بالا در پیش از بارداری، نیاز به درمان با انسولین برای دیابت بارداری و سابقهٔ زایمان سزارین نیز احتمال تولید دیرتر شیر در سینه‌ها را افزایش می‌دهد.

با تمام اینها در صورت ابتلا به دیابت بارداری، شما هنوز هم می‌توانید به نوزادتان شیر بدهید و لازم است بدانید که این کار به نفع هر دو نفر شماست. هرچه بیشتر به کودک خود شیر بدهید، بدن شما شیر بیشتری تولید می‌کند و دریافت پشتیبانی و گرفتن مشاورۀ خوب با پزشک خودتان و پزشک کودکتان در چند روز اول پس از زایمان، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. در هر صورت اگر مبتلا به دیابت بارداری هستید، بهتر است در مورد شیردهی با پزشکتان صحبت کنید و با نظر او عمل کنید.

مزایای شیردهی برای مادر و نوزاد با وجود دیابت بارداری

شیردهی مزایای بالقوه‌ای در کوتاه‌مدت و بلندمدت برای مادران مبتلا به دیابت بارداری دارد. شیردهی ممکن است به شما کمک کند سریع‌تر از دیابت بارداری بهبود پیدا کنید، زیرا هورمون‌هایی که بدنتان هنگام شیردهی تولید می‌کند، می‌تواند به تعادل سطح قند خون در بدن شما کمک کند. به گفتۀ کارشناسان نیز به نظر می‌رسد شیردهی خطر ابتلا به دیابت نوع دو را پس از بارداری کاهش می‌دهد و ممکن است رسیدن به وزن مناسب مادر را پس از تولد نوزاد آسان‌تر کند. غیر از این، هورمون‌های شیردهی باعث آرامش مادر، کاهش استرس و کنترل بهتر دیابت خواهند شد. ترشح این هورمون‌ها، مصرف انرژی را کم می‌کند که درنتیجه نیاز به انسولین کاهش پیدا خواهد کرد و بسیاری از مادران دیابتی هنگام شیر دادن به نوزادشان احساس سلامت کامل دارند.

همچنین شیر مادر سرشار از مواد مغذی و پادتن‌هایی است که کودک در حال رشد شما به آن نیاز دارد و در صورت ابتلای مادر به دیابت بارداری، ممکن است نوزاد پس از تولدش یا در آینده دچار مشکلاتی باشد که برای رفعشان یا پیشگیری از آنها لزوم شیردهی بیشتر خواهد شد. برخی از مزایای شیردهی برای نوزاد در صورت ابتلای دیابت بارداری مادرش شامل موارد زیر است:

تنظیم سطح قند خون نوزاد

دیابت بارداری گاهی باعث می‌شود که کودک پس از تولد، قند خون پایینی در اثر افت قند خون داشته باشد. اگر کودک شما قند خون پایینی دارد، شیر مادر با فراهم کردن گلوکزی که به راحتی جذب می‌شود، به افزایش سطح قند خون او کمک می‌کند.

رفع بیماری زردی یا یرقان در نوزاد

آغوز، شیری زرد رنگ است که سینۀ شما در چند روز اول پس از زایمان در مقادیر کم تولید می‌کند که به رشد و کامل شدن دستگاه گوارش کودک کمک می‌کند و هضم آن برای کودک شما آسان است. تغذیه با آغوز و ادامۀ تعداد دفعات شیردهی منظم می‌تواند در رفع زردی نوزاد مؤثر باشد، زیرا به بدن کودک شما کمک می‌کند تا بیلی‌روبین اضافی را با سرعت بیشتری دفع کند. بیلی‌روبین، رنگ‌دانه‌ای در خون کودک است که می‌تواند باعث زرد شدن پوست او شود و این احتمال وجود دارد که زردی یا یرقان در نوزادان مادرانی که دیابت بارداری داشته‌اند شایع‌تر است.

کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری نوع دو در کودک

کودک شما همچنین ممکن است ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو در سن‌های بالاتر داشته باشد که اما شیردهی این خطر را کاهش می‌دهد. هرچند تحقیقات در این مورد همچنان ادامه دارد، اما به‌طورکلی تغذیه با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلای کودک به اضافه وزن را کاهش دهد که یک عامل خطر دیگر در ابتلا به دیابت نوع دو در سن‌های بالاتر است.

رعایت بهداشت برای مادران مبتلا به دیابت بارداری هنگام شیردهی

بدن افرادی که دچار دیابت هستند، به‌طورکلی به تمام عفونت‌ها حساس است، از جمله قارچ‌ها که می‌تواند واژن و نوک سینهٔ مادر شیرده را هم مبتلا کند. بعضی از مادران نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت پستان باشند، بنابراین لازم است مادران در طول دوران شیردهی قند خونشان را توسط پزشک زنان خود کنترل و بررسی کنند، چون قند خون بالا، احتمال ابتلا به این عفونت ها را افزایش می‌دهد. همین‌طور لازم است به بهداشت پستان اهمیت بدهند و دست‌هایشان را قبل و بعد از شیردهی مرتب بشویند. همچنین پستان‌ها را هر بار بعد از تغذیه با آب تمیز بشویند و خشک کنند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط