آزمایش‌ها و واکسن‌های پس از زایمان برای مادران

آزمایش‌ها یکی از ابزارهای تشخیصی پزشکان است و واکسن‌ها شما را در برابر بیماری ایمن می‌کند. وضعیت مادران مانند نوزادان بعد از زایمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در موارد لازم، پزشک آزمایش‌هایی را درخواست می‌کند تا به وسیلۀ آن بتواند مشکلات مادر را مشخص و آنها را برطرف کند. درخواست آزمایش‌ها و واکسن‌های بعد از زایمان برای تمام تازه‌مادران یکسان نیست و موارد مشخص و معمولی با عنوان آزمایش‌های ضروری پس از زایمان وجود ندارد، بلکه این آزمایشات فقط با نظر پزشک شما انجام می‌شود. در این مطلب می‌توانید با برخی از آزمایش‌ها و واکسن‌های احتمالی پس از زایمان آشنا شوید.

آزمایش‌های پس از زایمان

برگۀ آزمایش شما، وضعیت سلامت بخش‌های مختلف بدن شما را نشان می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند با دقت بیشتری وضعیت شما را زیر نظر بگیرد. برخی از آزمایش‌هایی که پس از زایمان با توجه به علائم ‌برخی از مادران ممکن است توسط پزشک شما درخواست شود شامل موارد زیر است:

آزمایش کومبس: از آنجا که قبل از زایمان و هنگام آن مقداری از خون جنین می‌تواند وارد خون مادر شود، در یک زوج با گروه‌های خونی ناسازگار یعنی مادر منفی و پدر مثبت و درصورتی‌که گروه خونی نوزادشان مثبت باشد، پزشک یا ماما آزمایش کومبس را بعد از زایمان برای مادرانی که Rh منفی دارند درخواست می‌کند. در این آزمایش، میزان پادتن یا همان آنی‌بادی‌‌های خون مادر را اندازه‌گیری می‌کنند و درصورتی‌که مشخص شود بدن مادر نسبت به گلبول‌های قرمز Rh مثبت جنین خود، پادتن ترشح نکرده و نتیجۀ آزمایش منفی است، به مادر آمپول روگام تزریق می‌شود.

آزمایش CBC: قبل از ترخیصتان از بیمارستان، پزشک شما احتمالاً یک آزمایش CBC برایتان درخواست می‌کند. این آزمایش در واقع برای بررسی و شمارش سلول‌های خونی انجام می‌شود. اگر هر کدام از موارد بررسی‌شده در این آزمایش از نظر پزشک مختل باشد، اقدامات بعدی برای درمان آن انجام خواهد شد.

آزمایش پاپ‌اسمیر: تست پاپ‌اسمیر یکی از آزمایش‌هایی است که ممکن است طی یکی از جلسات ملاقات شما با پزشک پس از زایمان و در صورت لزوم برای مادر انجام می‌شود.

آزمایش تحمل گلوکز: ممکن است پزشک برای زنانی که در بارداری یا قبل از آن دچار دیابت بوده‌اند، آزمایش تحمل گلوکز درخواست کند. در این آزمایش سه بار از مادر خون گرفته می‌شود، یک بار وقتی مادر ناشتا است، بار دوم یک ساعت بعد از دریافت قند و بار سوم دو ساعت بعد از دریافت قند. این آزمایش تشخیص دیابت را برای پزشک ممکن می‌کند.

واکسن‌های پس از زایمان

به طور معمول بعد از زایمان به مادر واکسن تزریق نمی‌کنند، اما در شرح ‌حالی که از او می‌گیرند، مشخص می‌کنند که مادر واکسن‌های لازم را دریافت کرده یا نکرده است. زنانی که قبل از بارداری تحت نظر پزشک بوده‌اند، به احتمال زیاد واکسن‌های لازم را دریافت کرده‌اند. همچنین در ایران به طور دوره‌ای در مقاطع مختلف سنی، به صورت همگانی واکسن تزریق می‌شود و پزشک شما با توجه به سن، تاریخ عقد و حتی میزان تحصیلاتتان می‌تواند به این موضوع که شما به چه واکسن‌هایی احتیاج دارید پی ببرد.

همچنین اگر خودتان از تاریخ آخرین واکسن‌هایی که تزریق کرده‌اید اطلاع دارید، می‌توانید از پزشکتان بخواهید آنها را برایتان تجویز کند. به عنوان نمونه اگر ۱۰ سال از تاریخ عقدتان می‌گذرد و شما در بارداری و قبل از آن واکسن دوگانۀ دیفتری و کزاز را دریافت نکرده‌اید، می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید. در مورد دیگر واکسن‌ها نیز با توجه به این موضوع که در ایران زندگی و تحصیل کرده‌اید و در طرح‌های واکسیناسیون شرکت داشته‌اید، می‌توانید با مشورت پزشک خود تصمیم‌گیری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط