افسردگی پدران پس از زایمان همسرانشان

افسردگی پدران پس از زایمان همسرانشان

اگرچه افسردگی پس از زایمان در تازه‌مادرها به خوبی شناخته شده و کاملاً شرح داده شده است، اما لازم است بدانید که برخی از پدرها نیز قبل یا بعد از تولد نوزاد خود افسرده می‌شوند. این افسردگی، بیشتر از آن چیزی است که به‌طورکلی در دیگر مردان بالغ دیده می‌شود، و گاهی ممکن است یک نگرانی قابل توجه باشد. در این مطلب می‌توانید با افسردگی پدران پس از تولد نوزاد، علائم احتمالی آن و کمک به بهبود این افسردگی آشنا شوید.

افسردگی در پدران

افسردگی در پدران، معمولاً در سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد به اوج خود می‌رسد. کمبود خواب می‌تواند یک عامل مؤثر در ایجاد افسردگی پس از زایمان در پدران باشد. چند ماه اول ممکن است مملو از شادی آوردن نوزاد به خانه باشد و پس از چند ماه ممکن است همه چیز به ‌نوعی کمی سخت شود.

بسیاری از مردان بدون این که با مشکل خاصی مواجه شوند، آن را تحمل می‌کنند و از آن می‌گذرند، اما برخی دیگر ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند. این که چرا پدرها افسرده می‌شوند کاملاً شناخته شده نیست، اما یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که وقت آن رسیده تا برای کشف دلایل احتمالی این عارضه در پدران به دنبال تحقیقات بزرگ‌تری باشند.

علائم افسردگی پدران

علائم افسردگی پدران شامل غمگینی، بی‌تفاوتی، مشکلات خواب و داشتن انرژی پایین است. دیگر علائم ممکن است شامل تحریک‌پذیری، کناره‌گیری و مشارکت نکردن در امور خانه و خانواده باشد. بر اساس یک مطالعه، میزان افسردگی در میان پدران سه تا شش ماه پس از تولد کودک به اوج خود می‌رسد. این مطالعه همین‌طور نشان داد افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان می‌تواند ارثی باشد.

همچنین ارتباطی بین افسردگی در میان مادرها و پدرها مشاهده شد. یعنی این امکان وجود دارد که ابتدا مادر به افسردگی مبتلا شود یا ابتدا پدر دچار این عارضه شود و بعد دیگری دچار آن شود. همچنین ممکن است افسردگی ناشی از خلق‌وخوی کودک یا سلامت او باشد. تمرکز پژوهش‌ها روی دلایل هورمونی نیز صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد.

افسردگی پدران نیز مانند افسردگی تازه‌مادران، می‌تواند اثرات منفی روی کودکان داشته باشد. به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که پدران آنها در طول دورۀ قبل از تولد و بعد از زایمان افسرده بوده‌اند، مشکلات عاطفی و رفتاری دارند و وقتی پدران در دوران شیرخواری کودکشان افسرده هستند، فرزندان تا سن دو سالگی، دایرۀ لغات کوچک‌تری دارند. پس بهتر است افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان در پدران را به رسمیت بشناسید و اگر نگران این هستید که علت این حالت در پدر نوزاد چیست، به دنبال ارزیابی توسط یک متخصص باشید.

کمک به بهبود افسردگی در پدران

آنچه از همه مهم‌تر خواهد بود، این است که شوهر شما به طور مناسب درمان شود و شما پشتیبان و همراه او باشید. حمایت شما در بهبود او بسیار حیاتی است، پس هر زمان که همسرتان نیاز دارد به او کمک کنید و هرگز او و شرایطش را قضاوت نکنید. شما می‌توانید با متخصص زنان، ماما یا مشاور همسرتان صحبت کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت او به دست آورید و شرایط او را بهتر درک کنید.

یادتان باشد که دورۀ پس از زایمان برای پدر نوزاد نیز سخت است، بنابراین مطمئن شوید که غیر از خود شما، او نیز خواب مناسبی دارد و به اندازۀ کافی از خود مراقبت می‌کند. وقتی شوهرتان درگیر افسردگی پس از زایمان شما می‌شود، سازگاری و تطبیق با پدر شدن می‌تواند برایش سخت باشد، به ‌ویژه اگر هر دوی شما انتظار داشتید که زندگی شما پس از تولد کودکتان، فقط و فقط زمانی بدون توقف سرشار از شادی و سرخوشی برای خانوادۀ شما باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط