تخلیۀ رحم و خونریزی پس از زایمان

تمام مادران بعد از زایمان طبیعی یا جراحی سزارین، تا مدتی خونریزی واژینال خواهند داشت. این خونریزی راهی برای خارج شدن محتویات و بافت‌های اضافی درون رحمتان بعد از زایمان است. خونریزی شما ممکن است به صورت لخته خارج شود یا کمی رقیق و شل‌تر باشد و شبیه به یک قاعدگی یا کمی بیشتر از یک پریود معمول شما باشد. در این مطلب می‌توانید با دلایل خونریزی بعد از زایمان، خونریزی طبیعی پس از زایمان و خونریزی غیرطبیعی و موارد نیازمند مراجعه یا تماس با پزشک برای درمان خونریزی زیاد آشنا شوید.

دلایل خونریزی

وقتی جفت از رحم جدا می‌شود، رگ‌های خونی ناحیۀ اتصال جفت و رحم باز می‌شود که باعث خونریزی طبیعی خواهد شد. بعد از خروج جفت، رحم باز هم منقبض می‌شود که در نتیجه، این رگ‌های خونی بسته می‌شود و خونریزی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اگر طی زایمان طبیعی اپیزیوتومی یا پارگی داشته‌اید، شاید تا زمانی که این ناحیه بخیه زده شود، خونریزی ادامه پیدا کند. همچنین پس از زایمان ممکن است رحم شما را ماساژ دهند و به شما اکسی‌توسین مصنوعی یا پیتوسین تزریق کنند تا به انقباض رحم کمک شود. شیردهی که باعث آزاد شدن اکسی‌توسین به صورت طبیعی در بدن می‌شود نیز به انقباض رحم کمک می‌کند. به همین دلیل است که هنگام شیردهی، احساس انقباض یا درد می‌کنید. گاهی رحم بعد از زایمان درست منقبض نمی‌شود و در نتیجه، خون بیش از اندازه از بدن خارج می‌شود که به این حالت خونریزی شدید بعد از زایمان می‌گویند.

خونریزی طبیعی

با بهبود رحم و بازگشت آن به اندازۀ پیش از بارداری، رنگ خونریزی تغییر می‌کند و مقدار آن نیز کمتر می‌شود. این خونریزی، در ابتدا زیادتر و به رنگ قرمز روشن است و به تدریج رنگش به صورتی و بعد قهوه‌ای و در نهایت سفید مایل به زرد تغییر می‌کند. شاید فقط دو تا سه هفته خونریزی داشته باشید و شاید لکه‌بینی شما تا شش هفته بعد از زایمان ادامه پیدا کند، اما شدت خونریزی به تدریج کمتر می‌شود. خونریزی به رنگ قرمز روشن معمولاً در چند هفتۀ اول کاهش پیدا می‌کند، اما اگر خیلی زود تحرک و فعالیت زیادی داشته باشید، ممکن است دوباره شروع شود.

بهتر است از پدهای مخصوص بعد از زایمان استفاده کنید. دو تا سه بستۀ ۱۲تایی باید کافی باشد. در شش هفتۀ اول بعد از زایمان نیز از تامپون استفاده نکنید، چون ممکن است باعث ورود باکتری به رحم و ایجاد عفونت شود. شاید در ابتدا لازم باشد هر یک یا دو ساعت یک بار، پدتان را عوض کنید که در روز‌ها و هفته‌های بعد این فاصله به سه تا چهار ساعت می‌رسد. اگر بین ناحیۀ واژن و مقعد یا همان ناحیۀ پرینه نیز زخم داشته باشید، بهتر است این ناحیه را تمیز نگه دارید تا از عفونت آن جلوگیری کنید. حمام کنید و مرتب نوار بهداشتی خود را عوض کنید و همیشه قبل و بعد از تعویض آن، دست‌هایتان را بشویید.

خونریزی غیرطبیعی و شدید

گاهی خونریزی بسیار شدید‌تر از خونریزی عادی و طبیعی رخ می‌دهد. به این حالت خونریزی شدید بعد از زایمان می‌گویند. خونریزی شدید ممکن است در ۲۴ ساعت بعد از زایمان یا بین ۲۴ ساعت تا ۱۲ هفته بعد از زایمان رخ دهد. شاید علت آن باقی ماندن بخش یا غشایی از جفت در رحم باشد یا شاید بعد از خروج جفت، رحم درست منقبض نشده باشد. در صورت بروز شرایط زیر در زمان خونریزی فوری با اورژانس تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید:

  • اگر خونریزی ناگهان شدید شد، بند نیامد و بیشتر از یک پد در ساعت کاملاً خیس و آغشته به خون شد.
  • اگر خونریزی با گذشت چند روز بعد از زایمان، هنوز به رنگ قرمز روشن و زیاد بود.
  • اگر لخته‌های خون غیرمعمول با پریودهای قبلی خود دفع کردید.
  • اگر علائمی مثل تاری دید، لرز و رنگ‌پریدگی داشتید.
  • اگر تهوع داشتید.
  • اگر احساس سرگیجه، گیجی و خواب‌آلودگی داشتید.
  • اگر ضربان قلبتان تند یا نامنظم شد.

درمان لازم با توجه به علت ایجاد خونریزی متفاوت خواهد بود که می‌تواند شامل دریافت مایعات برای جبران خون از دست‌رفته، مواردی برای بستن محل خونریزی، ماساژ رحمی برای کمک به انقباض رحم و خروج لخته از آن، اکسیژن‌رسانی به مادر، خروج بقایای جفت و موارد دیگری باشد. وقتی درمان مناسب برای قطع خونریزی شدید بعد از زایمان انجام شد، لازم است با مراقبت و استراحت کافی به بهبود خود کمک کنید. همچنین اگر نشانه‌هایی از تب یا لرز، ترشحات واژینال بدبو یا درد در دو طرف پایین شکم داشتید نیز، لازم است با ماما یا پزشکتان تماس بگیرید، چون ممکن است دچار عفونت شده باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط