مراقبت‌های پس از جراحی سزارین در بیمارستان

مراقبت‌های پس از جراحی سزارین در بیمارستان

مادرانی که برای سزارین روش بی‌حسی اسپاینال و اپیدورال را انتخاب می‌کنند، بعد از جراحی معمولاً هشیارند و شاهد خدمات بیمارستان هستند. اما مادرانی که بیهوشی کامل را برای سزارین انتخاب می‌کنند، ممکن است حتی یک ساعت بعد از جراحی هم قادر به صحبت کردن نباشند. در هر دو صورت، مادر پس از سزارین حداقل باید ۴۸ ساعت در بیمارستان بستری باشد تا روند بهبود او و وضعیت نوزاد زیر نظر گرفته شود. در مدت زمانی که مادر در بیمارستان حضور دارد، لازم است تحت مراقبت‌هایی قرار بگیرد. در این مطلب می‌توانید با مراقبت‌های لازم بیمارستان بعد از یک جراحی سزارین آشنا شوید.

دو ساعت اول بعد از سزارین

بعد از خروج نوزاد از رحم مادر، جفت و ضمائم آن را از رحم خارج می‌کنند. یکی از اولین اقداماتی که پزشک بلافاصله بعد از خروج نوزاد سالم باید انجام دهد، برقراری تماس پوست با پوست مادر و نوزاد قبل از بریدن بند ناف است. مادرانی که از رو‌ش‌های بی‌حسی موضعی برای جراحی استفاده می‌کنند، پس از به دنیا آمدن نوزاد هشیارند و می‌توانند نوزاد را در آغوش بگیرند و علاوه بر تماس پوستی، تماس چشمی هم با او برقرار کنند. مادرانی که از روش بیهوشی عمومی یا کامل برای سزارین استفاده می‌کنند هنگام خروج نوزاد هشیار نیستند، اما پزشک موظف است که بعد از خروج نوزاد او را روی سینۀ مادر قرار دهد. در ساعت‌های اولیۀ زندگی نوزاد، تنفس، تون عضلانی و رنگ پوست او مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت وجود مشکل، نوزاد به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود. همچنین مراقبت‌های زیر برای مادر انجام می‌شود:

کنترل علائم حیاتی

هنگام عمل و بعد از آن علائم حیاتی مادر کنترل می‌شود. فشار خون، نبض و تنفس از جمله علائمی است که تا دو ساعت بعد از زایمان مرتباً تحت نظر گرفته می‌شود.

تجویز دارو

بعد از انجام جراحی، داروهایی مانند آنتی‌‌هیستامین و مورفین برای مادر تجویز می‌شود. دز تزریقی دارو را پزشک تعیین می‌کند.

خونریزی واژن

پزشک یا ماما، میزان خونریزی واژینال را در مادر اندازه می‌گیرند و در پروندۀ او ثبت می‌کنند.

اندازه‌گیری ادرار

طی زمانی که مادر در ریکاوری یا اتاق مراقبت است، باید بتواند ادرار کند. ادرار کردن می‌تواند نشانۀ سلامت مثانه و دستگاه ادراری پس از جراحی باشد و از این جهت اهمیت بسیاری دارد. بنابراین میزان ادرار مادر دائم توسط پرستار یا ماما بررسی می‌شود.

هنگامی که مادر هشیاری کامل خود را به دست آورد، خونریزی واژن به حداقل رسید و فشار خون و میزان ادرار مناسب بود، مادر را به بخش پس از زایمان منتقل می‌شود.

از زمان سزارین تا یک روز پس از آن

بعد از سزارین، بیمارستان موظف است که مادر را حداقل تا ۴۸ ساعت تحت نظر داشته باشد و تا ۲۴ ساعت بعد از سزارین هر چهار ساعت یک ‌بار علائم حیاتی، وضعیت رحم، حجم ادرار و خونریزی مادر بررسی می‌شود. همچنین در این زمان مراقبت‌های دیگری شامل موارد زیر انجام خواهد شد:

ترزیق دارو

در ۲۴ ساعت اول بعد از سزارین، برای مادر مسکن و آنتی‌هیستامین تجویز می‌شود. مسکن‌ها ممکن است به صورت شیاف دیکلوفناک، استامینوفن وریدی یا موارد دیگری باشد که میزان و دفعات آن را پزشک با توجه به وضعیت مادر مشخص می‌کند. همچنین اگر پزشک تشخیص دهد که مادر به آمپول روگام نیاز دارد، صبح روز بعد از سزارین، روگام به مادر تزریق می‌شود.

تغذیۀ مادر

پزشک مشخص می‌کند که شما تا چند ساعت بعد از عمل ناشتا بمانید. این زمان بین هشت تا ۲۴ ساعت متفاوت است و در طول این مدت ممکن است مادر اجازۀ خوردن چیزی را نداشته باشد. پس از اینکه پزشک وضعیت مادر را بررسی کرد، به او اجازه غذا خوردن می‌دهد. اولین وعده‌های غذایی مادر پس از سزارین باید غذاهای سبک، آبکی و نرم باشد.

بررسی وضعیت ادرار

در بیمارستان دائماً میزان ادرار شما بررسی می‌شود و حداقل تا ۱۲ ساعت به شما سوند وصل است. بعد از گذشت این مدت، اگر پزشک تشخیص بدهد که شما قادر هستید به راحتی ادرار کنید، دستور برداشتن سوند را می‌دهد.

اندازه‌گیری هموگلوبین

از آنجا که مادر هنگام جراحی و پس از آن مقداری خون از دست می‌دهد، پزشک با درخواست آزمایش خون، میزان هموگلوبین او را می‌سنجد. اگر هموگلوبین مادر کمتر از میزان لازم باشد، پزشک علائم حیاتی او را بررسی و او را به منظور وجود یا نبود خونریزی معاینه می‌کند و برای درمان کم‌خونی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

تا ۴۸ ساعت بعد از سزارین، شما در بیمارستان مرتب معاینه می‌شوید. ممکن است پرستار یا ماما از شما بخواهد که نفس‌های عمیق بکشید یا سعی کنید سرفه کنید. اگر وضعیت شما خوب باشد، به راه رفتن و حرکت دادن پاهایتان تشویق خواهید شد. درصورتی‌که تمام علائم از نظر پزشکتان طبیعی و سالم باشد، پس از دریافت آموزش‌هایی در مورد مراقبت از نوزاد، شیردهی، مراقبت از زخم و بخیه، علائم خطر و زمان مراجعه بعدی، شما از بیمارستان مرخص می‌شوید و می‌توانید مراقبت‌های لازم پس از یک جراحی سزارین در خانه را دنبال کنید.

به‌طورکلی نیز لازم است بدانید که اولین مراقبت پزشکی شما در روز اول تا سوم پس از زایمان انجام می‌شود. همین‌طور مراقبت دوم پس از زایمان بین روزهای ۱۰ تا ۱۵ بعد از زایمان و مراقبت سوم در روزهای ۳۰ تا ۴۲ بعد از زایمان خواهد بود که خیلی بهتر است اگر از قبل در مورد آنها اطلاعات کافی را داشته باشید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط