راه‌‌هایی برای حل مشکلات جدید والدین در خانه

راه‌‌هایی برای حل مشکلات جدید والدین در خانه

پدر و مادرهایی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، سؤال‌های زیادی دربارهٔ هر چیزی دارند که به کودک ارتباط دارد. آیا در زمان خواب نوزاد باید کاملاً ساکت باشیم؟ آیا در زمان شیر دادن به نوزاد می‌توانم تلویزیون تماشا کنم؟ برای نوزاد چه نوع موسیقی‌ای پخش کنیم؟ آیا دادن پستانک به نوزاد درست است؟ چه وقت می‌توانم حمام کنم؟ چگونه باید با کسانی که به ملاقات نوزاد می‌آیند، برخورد کنم؟ برای این قبیل مسائل، معمولاً راه‌حل‌های معین و ثابتی وجود ندارد و پاسخ به آنها با ویژگی‌های شما، خانواده و کودکتان در ارتباط است که در این مطلب می‌توانید با برخی پاسخ‌های موجود برای چنین سؤال‌هایی آشنا شوید.

آرام نگه داشتن خانه هنگام خواب نوزاد

بسیاری از تازه‌مادران تلاش می‌کنند که سروصدای خانه را به حداقل برسانند، به ویژه هنگامی که کودک در خواب است. اما این کار خیلی هم ضروری نیست. بیشتر نوزادان می‌توانند به قدر کافی بخوابند و در حقیقت بعضی از آنها با گوش دادن به صداهای آرامش‌بخشی که به White noise معروف است، حتی بهتر هم می‌خوابند. این صداها شامل صدای لوازم خانگی مثل ماشین ظرف‌شویی، لباس‌شویی یا سشوار است. برای اینکه زندگی را برای خودتان راحت‌تر کنید، به نوزادتان کمک کنید که فرق بین شب و روز را از همان ماه‌های اول متوجه شود. شما می‌توانید این کار را با ایجاد نور زیاد، صداهای بلندتر و بازی کردن با او در طول روز و برقراری آرامش در ساعت‌های شروع شب انجام دهید.

تماشای تلویزیون هنگام شیر دادن به نوزاد

بسیاری از سؤالات و نگرانی‌های مادران مربوط به زمان‌های شیر دادن به نوزاد در آخر شب است. تماشای تلویزیون، بازی با تلفن همراه یا کار با اینترنت در حین شیر دادن یه نوزاد مشکلی را برای شما و او ایجاد نمی‌کند. با بزرگ شدن نوزاد، ممکن است این کارها حواس او را پرت کند، اما هنگام شیردهی در اوایل تولد او چنین احتمالی وجود ندارد. اما بهتر است در ساعات اولیۀ شب، سروصدا را کم کنید و اتاق را کم نور و آرام نگه دارید. با این کار تفاوت بین شب و روز را برای نوزاد پررنگ‌تر می‌کنید.

گوش دادن به موسیقی

موسیقی می‌تواند لذت‌بخش و تسکین‌دهنده باشد، تا زمانی که به نظر نرسد نوزاد را آزار می‌دهد. البته به احتمال زیاد، کودکتان بسیاری از موسیقی‌های مورد علاقۀ شما را زمانی که در رحمتان بوده، شنیده است. بنابراین شما می‌توانید به موسیقی‌های مختلف گوش دهید تا گوش کودک هم با آنها آشنا شود، فقط انتظار واکنش خاص و مشخصی را از او نداشته باشید. کودکتان ممکن است پس از این که رشد کرد و بزرگ شد، عاشق موسیقی شود، اما در حال حاضر، پخش این موسیقی برای لذت بردن شما هم هست. همچنین هنگام شیر دادن به نوزاد هم می‌توانید برای خودتان و او موسیقی‌های دلخواهتان را پخش کنید.

دادن پستانک به نوزاد

برخی والدین برای اینکه کودکشان را سریع آرام کنند، پستانک را راهی برای آرام کردن نوزاد و درواقع آرامش خود می‌یابند، اما پستانک ضررهایی برای کودکان دارد که لازم است در مورد آنها بیشتر بدانید و تا جای ممکن از این وسیله استفاده نکنید. همچنین به گفتۀ کارشناسان، لازم است برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی در گرفتن سینۀ مادر، تا زمانی که کودک در خوردن شیر مهارت پیدا کند یعنی تا سن یک ماهگی برای دادن پستانک صبر کنید. اگر هم نهایتاً تصمیم به خریدن پستانک دارید، به دنبال مدلی بگردید که نرم باشد و اندازۀ آن برای دهان کودکتان مناسب باشد. همچنین بهتر است فقط پس از وعده‌های غذایی به کودک پستانک بدهید، زیرا پستانک نباید جای وعدۀ غذایی او را بگیرد یا آن را به تأخیر بیندازد.

حمام کردن با یک نوزاد تنها در خانه

اگر تنها هستید و نیاز به حمام کردن دارید، بهتر است تا زمان رسیدن همسرتان به خانه صبر کنید. اما اگر به هر دلیلی برای این کار عجله دارید، نوزاد را در یک مکان امن قرار دهید و بعد به حمام بروید. برخی از مادران، کریر نوزاد را جلوی در نیمه‌باز حمام قرار می‌دهند یا صبر می‌کنند تا کودک به خواب برود، بعد او را درون کریر می‌گذارند و به حمام می‌روند. در طول مدت دوش گرفتن نیز بهتر است چند بار سرک بکشید تا از نبود مشکلی برای او باخبر شوید. اگر در طول حمام کوتاه شما، کودک از خواب بیدار شد، می‌توانید با او حرف بزنید تا تنهایی و نبود شما را حس نکند و بی‌قرار نشود.

برخورد با مهمانان در خانه

همۀ افراد، نوزاد تازه متولدشده را دوست دارند. اما در روزهای اول که از بیمارستان به خانه رفته‌اید، حضور ملاقات‌کنندگان زیاد ممکن است خسته‌کننده باشد و حتی کودک شما را بیمار کند. از همسرتان، یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان مورد اعتمادتان بخواهید کمک کنند که هماهنگی برای آمدن مهمانان را مدیریت کنند. شاید هم بخواهید ملاقات‌کنندگان را فقط محدود به افرادی کنید که برایتان مواد غذایی و دیگر وسایل مورد نیازتان را می‌آورند، غذا آماده می‌کنند یا خانه را مرتب می‌کنند، به جای افرادی که می‌خواهند بنشینند و گپ بزنند یا بدتر از آن، کسانی که انتظار دارند سرگرم شوند، از آنها پذیرایی شود و نظراتشان را در مورد مراقبت از نوزاد به شما بگویند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط