شستن لباس‌های نوزاد

شستن لباس‌های نوزاد

نوزاد شما کوچک است، اما می‌تواند در مدت کوتاهی آن‌قدر لباس کثیف کند که به زودی شست‌وشوی لباس‌هایش به یکی از دغدغه‌های اصلی شما تبدیل ‌شود. به‌طورکلی برای شستن لباس نوزادتان بهتر است از شوینده‌های بدون رنگ و بو استفاده کنید و بد نیست اگر در روزها و هفته‌های اول تولد کودکتان، لباس‌های نوزاد یا کودکتان را همراه لباس‌های خودتان توی ماشین لباس‌شویی نیندازید و آنها را جداگانه بشویید. در این مطلب می‌توانید با زمان اولین شستن لباس‌های نوزاد، شوینده‌های مناسب برای شستن لباس‌ نوزاد و نکاتی هنگام شستن لباس نوزادان آشنا شوید.

شستن لباس‌های نوزاد برای اولین بار

نو بودن لباس‌های نوزادتان یا هر لباس دیگری، به معنی تمیز بودن آنها نیست. نوزادان پوست حساسی دارند و شما هم نمی‌دانید لباس‌ها قبل از اینکه توسط شما خریداری شود کجا بوده و با چه چیزهایی تماس داشته است. در حقیقت، تولیدکنندگان لباس اغلب موادی به لباس‌ها اضافه می‌کنند که از چروک افتادن و رشد کپک روی آنها جلوگیری می‌کند. لباس‌های نو همچنین ممکن است رنگ‌های اضافی روی خود داشته باشد و این مواد شیمیایی می‌تواند باعث قرمزی و حساسیت پوست کودکتان شود، پس بهتر است تمام لباس‌ها را قبل از اولین بار استفاده بشویید. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که لباس‌های نوزاد و کودک را دو بار آبکشی کنید. این کار می‌تواند به پاک شدن مواد شیمیایی، شوینده و رنگ‌ها از لباس‌ها کمک کند و احتمال بروز آلرژی و حساسیت پوستی را نیز در کودک کاهش دهد.

شوینده‌های مناسب برای شستن لباس‌ نوزاد

برای شستن کهنه‌های بچه یا لباس‌های کودک از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که بی‌بو، بدون آنزیم و فاقد هر مادهٔ سفیدکننده یا براق‌کننده‌ای باشد. همچنین بهتر است از نرم‌کنندۀ لباس و مواد ضدالکتریسیته نیز خودداری کنید، زیرا می‌تواند پوست حساس کودک شما را تحریک کند. پودرهای صابون مخصوصی که برای شست‌وشوی کهنه و لباس بچه وجود دارد می‌تواند گزینهٔ مناسب‌تری برای شست‌وشو باشد. یک توصیهٔ کلی نیز این است که لباس‌های نوزادان و کودکان باید جداگانه شسته شود تا احتمال کمتری برای ایجاد حساسیت پوستی در کودکان دارد. اما بسیاری از والدین، لباس‌های کودکشان را با لباس بقیۀ اعضای خانواده و با پودر معمولی در لباس‌شویی می‌اندازند و ممکن است مشکلی هم پیش نیاید. بسیاری از متخصصان پوست هم می‌گویند درصورتی‌که کودکتان آلرژی یا پوست خیلی حساسی نداشته باشد، پودر لباس‌شویی معمولی اغلب نمی‌تواند مشکلی به وجود بیاورد.

اما در هر صورت شاید بد نباشد اگر از شوینده‌های معمولی لباس‌شویی استفاده می‌کنید، نوع مایع آن را بخرید، زیرا مایع لباس‌شویی برخلاف پودرها بهتر از تار و پود لباس‌ها شسته و پاک می‌شود. همچنین پودرها معمولاً لکه‌های پودری‌ از خود بر جا می‌گذارد که ممکن است پوست کودک را تحریک کند، پس لازم است در آبکشی آنها دقت کنید و خیلی بهتر است اگر دو بار آنها را آبکشی کنید. اگر نگرانید که پوست نوزادتان برای شوینده‌های معمولی خیلی حساس باشد،‌ می‌توانید چند تکه از لباس‌های او را همراه لباس‌های دیگرتان بشویید و سپس اگر به نظر می‌آید پوست فرزندتان هنگام پوشیدن آن لباس‌ها تحریک شده است، به ویژه اگر لکه‌های قرمز دارد یا ناراحت به نظر می‌رسد، یک پودر دیگر را امتحان کنید که بدون بو و رایحه باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که بسیاری از پودرهای شست‌وشوی مخصوص کودکان هم رایحه دارند، پس هنگام خرید دقت کنید که پودر انتخابی شما بدون رنگ و عطر باشد، زیرا آلرژی به رایحۀ پودرهای لباس‌شویی هم با وجود نادر بودن گاهی اتفاق می‌افتد. اگر هنوز هم واکنش آلرژیک کودک ادامه داشت، آبکشی لباس‌ها را دو برابر کنید و برای مشورت، با پزشک کودکتان تماس بگیرید.

در موارد دیگر نیز اگر کودکتان اگزما دارد که علائم آن شامل تکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته و خشک، به ویژه در صورت، روی آرنج یا زانوهاست، لازم است از پزشک بخواهید که توصیه‌ و راهنمایی‌های مشخصی برای شست‌وشوی لباس‌ها و مراقبت از پوست کودک به شما بدهد، زیرا کودکانی که اگزما دارند می‌توانند به مواد موجود در شوینده‌ها و صابون‌ها حساسیت بیشتری داشته باشند و دچار مشکلاتی شوند.

نکاتی در مورد شست‌وشوی لباس نوزاد

برای شستن لباس نوزادتان بهتر است نکاتی را از قبل بدانید و با رعایت هر کدام که لازم می‌دانید این شست‌وشوها را ساده و راحت‌تر کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • لباس نوزاد را در اولین فرصت بعد از کثیف شدن بشویید.
  • شست‌وشوی لباس‌های بدون لکه با آب گرم مناسب‌تر است.
  • برای پاک کردن لکه از روی لباس نوزاد معمولاً باید ابتدا آنها را با آب سرد بشویید.
  • بعضی از لکه‌ها مثل لکهٔ شیر اگر زود شسته شود، راحت با آب پاک می‌شود.
  • برخی لکه‌ها ممکن است با خیساندن طولانی در آب ثابت شود و از بین نرود.
  • قبل از گذاشتن لباس‌ در ماشین لباس‌شویی، به دستور شستن‌ آن روی برچسب دقت کنید.
  • دمای مناسب شستن هر لباسی را از روی برچسب آن؛ در صورت وجود، در نظر بگیرید.
  • قبل از خرید یا استفاده از محصولات شوینده، روش مصرف روی محصول را بخوانید.
  • از وایتکس و سفیدکننده‌ها برای شستن لباس نوزاد جداً بپرهیزید.
  • از نرم‌کننده‌های لباس برای شست‌وشوی لباس نوزاد استفاده نکنید.
  • اگر لباس‌ها را با دست می‌شویید، لازم است خیلی خوب آبکشی کنید.
  • لباس‌های کودکان را در معرض هوا و زیر آفتاب خشک کنید.
  • از خشک کردن لباس‌ها در حمام خودداری کنید.

برای شست‌وشوی کهنهٔ بچه و محافظ کهنه نیز لازم است آنها را جدا از بیقهٔ لباس‌ها و با کهنه‌شور بشویید و از ریختن آنها در ماشین لباس‌شویی همراه بقیهٔ لباس‌های خودتان و کودک خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط