مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی

مادران شیرده معمولاً می‌توانند هرچه دوست دارند را بخورند و اگرچه برخی از مواد غذایی که برای تغذیۀ روزانه استفاده می‌کنید ممکن است طعم و مزۀ شیر شما را تغییر دهد، اما به نظر می‌رسد بیشتر نوزادان با انواع طعم‌ها در شیر مادر مشکلی ندارند، زیرا طعم غالب رژیم غذایی مصرفی مادر از دوران بارداری در مایع آمنیوتیک کیسۀ آب وجود داشته و جنین قبل از تولد، مقدار نسبتاً زیادی از مایع آمنیوتیک را خورده است. بنابراین بعد از تولد نیز به این طعم‌ها در شیر مادرشان عادت دارند، اما کودکان گاهی هنگام شیر خوردن بهانه‌گیر می‌شوند یا پس از خوردن یک غذای خاص توسط شما دچار بی‌قراری خواهند شد که در این مطلب می‌توانید با برخی از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی آشنا شوید.

چاشنی و ادویه‌ها

نوزادان معمولاً مشکلی با سس‌ها و غذاهای تند در رژیم غذایی شما ندارند، اما اگر کودک شما دچار نفخ شد یا به قولنج نوزادی مبتلا شد و بدون هیچ دلیلی گریه و بی‌قراری کرد و هر بار که شما پودر فلفل قرمز را روی غذا خود می‌ریزید، دچار اسهال ‌شد، با مشورت پزشکتان می‌توانید چند هفته استفاده از فلفل را قطع کنید تا ببینید چقدر به رفع مشکل کمک می‌کند. برخی از ادویه‌هایی دیگری که ممکن است گاهی برای نوزادان ایجاد مشکل کند شامل دارچین، سیر و کاری است.

گیاهانی مثل نعنا و جعفری

مصرف زیاد برخی گیاهان ممکن است روی شیردهی و میزان تولید شیر در بدن مادر تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال نعنا و جعفری سرشار از عطر و طعم خوب است، اما خوردن مقدار زیادی جعفری می‌تواند تولید شیر را کم کند و مصرف زیاد نعنا نیز ممکن است ذخیرۀ شیر را در بدن مادر کاهش دهد. به‌طورکلی تأثیر گیاهان دارویی یا گیاهان به اصطلاح شیرافزا، توسط کارشناسان و تحقیقات تأیید نشده است. اگر در این موارد سؤال یا ابهامی دارید بهتر است با پزشکتان یا پزشک کودکتان مشورت کنید.

مواد غذایی نفخ‌آور

شایع‌ترین مواد نفخ‌آور شامل لوبیا، کلم‌بروکلی، کلم‌پیچ، گل‌کلم، کلم‌بروکسل، سیر، پیاز و خیار است. اما معمولاً با خوردن این مواد غذایی توسط مادر، مشکلی برای نوزاد به وجود نمی‌آید و آروغ زدن و گاز شکم نوزاد طبیعی است، اما اگر کودکتان نفخ زیادی دارد و اذیت است، برای رفع این مشکلات به پزشک کودکتان مراجعه کنید و بی‌جهت خودتان را از خوردن این مواد غذایی محروم نکنید و اگر پزشک تشخص داد، خوردن آنها را قطع کنید.

میوه‌ها

برخی میوه‌های خانوادۀ مرکبات و آب آنها مانند پرتقال، لیمو، لیموشیرین، گریپ‌فروت، توت‌فرنگی، کیوی، آناناس و میوه‌هایی که اثر ملین دارد مانند گیلاس و آلو گاهی ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که این مورد هم کاملاً حتمی نیست. در این صورت نیز، پس از تأیید و مشورت پزشکتان می‌توانید برای مدتی برخی از آنها را از میان میوه‌هایی که در طول روز می‌خورید حذف کنید تا نتیجه را ببینید.

شیر

شیر به ندرت مشکل‌ساز می‌شود، اما باید دید که کودک چه واکنشی به آن نشان می‌دهد. اگر کودک شما دچا مشکلات پوستی شده است یا پس از خوردن شیرتان دچار مشکل تنفسی می‌شود یا علائم دیگری دارد، نوشیدن شیر را به شکل موقت قطع و با پزشک خود یا متخصص اطفال کودکتان در این مورد صحبت کنید.

چای

هرچه هم که فنجان چای نشاط‌آور و لذت‌بخش باشد، مضراتی نیز دارد. چای حاوی کافئین است که می‌تواند خواب شما و کودکتان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است خوردن چای، جذب آهن را برای بدن شما سخت‌تر کند و از آنجا که بدنتان برای تأمین انرژی به آهن نیاز دارید، ممکن است مصرف زیاد چای برای شما کمی دردسرساز باشد. پس سعی کنید چای و به ویژه چای داغ را هنگام خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و غلات صبحانۀ غنی‌شده با آهن نخورید.

شکلات و قهوه

شکلات، قهوه و بسیاری از داروهای مختلف حاوی کافئین است. کافئین همچنین در نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز وجود دارد. اگر نمی‌توانید نوشیدن قهوۀ مصرفی خود را کنار بگذارید، مصرف قهوه و چای را به دو فنجان کوچک در روز و از نوع دم‌کردۀ آن محدود کنید یا از قهوۀ بدون کافئین استفاده کنید.

نوشیدنی‌های حاوی قند

شیردهی می‌تواند شما را بیش از حد معمول دچار تشنگی کند. اگر چنین است، هر بار که به کودک شیر می‌دهید، یک لیوان آب بنوشید یا از آب‌میوه‌هایی را که در خانه تهیه کرده‌اید مصرف کنید. اما هرچه هم که احساس تشنگی می‌کنید، سراغ نوشابه‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، دلسترها یا نوشابه‌های میوه‌ای که تنها حاوی کالری و بدون مواد مغذی است نروید.

الکل

برای سلامت کودک لازم است که شما اصلاً مشروبات الکلی ننوشید، اما اگر این اتفاق افتاد، تا زمانی که الکل کاملاً از شیر شما خارج نشده است، به نوزادتان شیر ندهید و حداقل سه ساعت صبر کنید و بعد به او شیر بدهید. پمپ کردن شیر و سپس شیر دادن قبل از گذشت زمان مورد نظر نیز، به دفع سریع‌تر الکل از شیر شما کمکی نمی‌کند. پس بهتر است در دوران شیردهی از مصرف نوشیدنی‌های مضر خودداری کنید.

مواد غذایی آلرژی‌زا

اگر کودک شما دارای علائمی مانند اگزمای پوستی، بهانه‌گیری، بی‌قراری، تنگی نفس یا اسهال است، امکان دارد به چیزی آلرژی داشته باشد. ممکن است تماس او با مواد شوینده‌ای مثل صابون باعث حساسیت پوستی شده باشد، اما گاهی ممکن هم هست این علائم، واکنش به غذاهایی باشد که شما می‌خورید. شایع‌ترین مواد غذایی حساسیت‌زا برای کودکان می‌تواند محصولات لبنی، سویا، گندم، تخم‌مرغ، آجیل و ذرت باشد، اما فوری و با عجله برای قطع این مواد غذایی از رژیمتان تصمیم نگیرید!

قبل از حذف هر گونه مواد غذایی از رژیم غذایی خود با پزشکتان و متخصص اطفال کودکتان صحبت کنید. اگر پزشک‌ تأیید کند یا خودتان کم‌کم به این نتیجه برسید که علت حساسیت ایجادشده برای کودک، چیزی است که شما می‌خورید و پرهیز از خوردن یک مادۀ غذایی هم باعث نامتعادل شدن تغذیۀ شما می‌شود، ممکن است برای مشاوره در مورد جایگزین کردن مواد غذایی دیگر یا مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای، به یک متخصص تغذیه نیاز داشته باشید.

همچنین بهتر است مصرف ویتامین‌های دوران بارداری خود را پس از زایمان و تا زمانی که کودک با شیر شما تغذیه می‌شود ادامه دهید تا هر گونه کمبودی را در رژیم غذایی شما جبران کند و در یکی از ملاقات‌های مراقبتی بعد از زایمانتان در مورد مصرف مکمل‌های پس از زایمان نیز از پزشکتان سؤال کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط