مشکلات و راه حل‌های رابطۀ جنسی والدین پس از زایمان

مشکلات و راه حل‌های رابطۀ جنسی والدین پس از زایمان

بچه‌دار شدن بدون شک فوق‌العاده و تجربه‌ای است که زندگی شما را متحول می‌کند. اما در ابتدا ممکن است مراقبت از نوزاد تأثیر زیادی در زندگی جنسی والدین داشته باشد. شاید بازگشتن به رابطۀ جنسی قبلی شما کار سختی باشد، ولی فرایندی ضروری است که برای اکثر زوج‌ها، کاری دشوار اما شدنی است، به این شرط که انتظارات معقولی از خود و بدنتان داشته باشید. همچنین رابطۀ جنسی فقط در آمیزش خلاصه نمی‌شود و راه‌های زیادی برای عشق ورزیدن وجود دارد و حتی وقتی تمایلی به رابطۀ جنسی ندارید، سعی کنید به همسرتان ابراز محبت کنید، او را ببوسید، در آغوشتان بگیرید، دست‌هایش را لمس کنید یا پا‌های او را ماساژ بدهید تا پیوندتان قطع نشود. در این مطلب می‌توانید با مشکلات زندگی جنسی و راه حل‌های آن پس از زایمان آشنا شوید.

تأیید پزشک برای شروع

این درست است که شروع رابطۀ جنسی پس از گذشت دو هفته بعد از زایمان ممکن است محدودیت خاصی نداشته باشد، اما برای جلوگیری از عوارض احتمالی، توصیه می‌شود تا شش هفته پس از زایمان، از آمیزش جنسی خودداری کنید. بیشتر زنان بین چهار تا شش هفته بعد از زایمان می‌توانند با تأیید پزشکشان رابطۀ جنسی خود را شروع کنند. اما قبل از شروع مجدد رابطه، باید خونریزی واژن بعد از زایمان متوقف شده باشد. تمام مادران این دورۀ چند هفته‌ای بعد از زایمان را پشت سر می‌گذارند. رابطۀ جنسی قبل از توقف خونریزی، احتمال ابتلا به عفونت را به دنبال دارد. همچنین اگر هنگام زایمان طبیعی، در ناحیۀ پرینه بخیه‌های زیادی زده شده باشد، شاید مدت بیشتری طول بکشد تا بدنتان آمادگی رابطۀ جنسی را پیدا کند. همچنین اگر بخیه‌های زخم سزارین شما کاملاً بهبود پیدا نکرده باشد، بهتر است تا زمان خوب شدن آنها صبر کنید تا درد نداشته باشید.

کم‌خوابی و کاهش میل جنسی

در بین مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، خود خستگی به تنهایی بزرگ‌ترین مانع در برابر میل جنسی است، به خصوص در روزهای اول که نوزاد معمولاً هر دو یا سه ساعت یک بار در کل شبانه روز بیدار می‌شود این روند شاید چند ماه ادامه پیدا کند. برخی از نوزادان تا نه ماهگی، هنوز کل شب را نمی‌خوابند. در طول این مدت، شب‌ها باید چند بار از خواب بیدار شوید و این باعث می‌شود حس کنید به کسی تبدیل شده‌اید که فاقد تمایالات جنسی است و همسرتان نیز به همین اندازه خسته است. اما معمولاً احتمال تمایل مردان به رابطۀ جنسی از زنان بیشتر است. از دید آنها، رابطۀ جنسی راهی برای به آرامش رسیدن و صمیمت بیشتر با همسرشان است. به علاوه، آنها به اندازۀ زنان به تحریک شدن پیش از شروع رابطه نیاز ندارند و برعکس، زنان ممکن است برای تحریک شدن به احساس و معاشقۀ بیشتری نیاز داشته باشند. اگر خستگی علت دور شدنتان از زندگی جنسی قبلی است، اولین کاری که باید بکنید صحبت با همسرتان دربارۀ این موضوع است.

از همسرتان درخواست کنید مدتی مراقب فرزندتان باشد تا شما بتوانید استراحت داشته باشید و آمادگی پیدا کنید. همین‌طور سعی کنید صبح‌های زود رابطه داشته باشید یعنی زمانی که هر دو کمی استراحت کرده‌اید. از دوستان و اعضای خانواده کمک بگیرید یا یک پرستار بچه استخدام کنید تا مدتی با هم تنها باشید یا وقتی فرزندتان خواب است رابطه داشته باشید. البته این احتمال نیز وجود دارد که فرزندتان در بدترین لحظۀ ممکن بیدار شود و گریه کند. یادتان باشد که این وضعیت تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند، پس سعی کنید با تمام وجودتان از هر لحظۀ این دوران خوش لذت ببرید و کمتر به آشفتگی‌های موجود اعتراض کنید.

تأثیر هورمون‌ها در رابطۀ جنسی

تغییرات هورمونی هم بخشی از مشکل رابطۀ جنسی است. بعد از زایمان سطح استروژن بدن زنان پایین می‌آید و شاید این باعث کاهش ترشح در واژن و احساس درد یا لذت کمتر در زنان شود. هنگام نزدیکی، از یک روان‌کنندۀ موضعی واژن محلول در آب استفاده کنید. اگر بدون استفاده از روان‌کننده، احساس درد می‌کنید یا به دلیل دیگری هنگام نزدیکی درد دارید به همسرتان بگویید که باید کمی آرام‌تر پیش بروید و حتماً این درد را با متخصص زنانتان در میان بگذارید. بعد از تمام شدن دوران شیردهی یا شروع مجدد قاعدگی، معمولاً مشکلات ترشحات واژن برطرف می‌شود.
تغییرات هورمونی بعد از زایمان هم ممکن است مربوط به افسردگی بعد از زایمان باشد که خود مانعی در برابر میل جنسی است. گاهی احساسات غم، اضطراب، آزردگی یا ناراحتی پس از زایمان ممکن است تا چند هفته یا حتی چند ماه ادامه پیدا کند. اگر چنین احساساتی دارید، این مسئله را با پزشکتان در میان بگذارید، به خصوص اگر با گذشت زمان تشدید شود.

تأثیرات شیردهی در رابطۀ جنسی

شیردهی فواید زیادی دارد، اما ممکن است مانعی در برابر از سر گرفتن رابطۀ جنسی بعد از زایمان باشد. اگر انرژی جسمانی و احساسی بسیار زیادی را صرف تغذیۀ فرزندتان کنید، شاید ذهن و بدنتان کمتر آمادگی لازم برای رابطۀ جنسی را داشته باشد. فرزندتان از لحاظ جسمی همیشه روی بدنتان تکیه دارد یا سینۀ شما را می‌مکد یا در آغوشتان است و با پایان روز، ممکن است دیگر ظرفیت تماس جسمی بدن شما پر شده باشد و همسران خانم‌هایی که تازه زایمان کرده‌اند، اغلب می‌گویند در این دوران احساس ناامیدی و نادیده گرفته شدن می‌کنند، پس لازم است به فکر همسر و رابطه‌تان نیز باشید و بدانید که محبت کردن هم به اندازۀ رابطۀ جنسی مهم است، بنابراین اجازه بدهید همسرتان احساساتشش را در این باره بیان کند تا با کمک هم حلشان کنید.
همچنین شاید شیر دادن یا دوشیدن مداوم باعث شود سینه‌هایتان به قدری حساس شود که تحمل لمس شدنشان را نداشته باشید، همین‌طور لمس کردن سینه‌های زنان شیرده ممکن است باعث خروج شیر شود و گاهی ارگاسم نیز باعث خروج غیرارادی شیر می‌شود. اگر نگران خروج شیر یا درد در ناحیۀ سینه هستید، سعی کنید موقع رابطۀ جنسی یک سوتین راحت و نرم به تن داشته باشید.

تغییرات جسمی درونی و بیرونی بدن

برخی از مادران در دوران بارداری اضافه وزن پیدا می‌کنند. برای کم کردن این وزن بعد از زایمان به مدتی زمان نیاز است. ترک‌های پوست و در صورت سزارین، جای زخم عمل را هم به این مشکل اضافه کنید. تعجبی ندارد که بسیاری از زنان احساس خوبی نکنند، تمایلی به رابطۀ جنسی نداشته باشند و حتی به خاطر اندام فعلی خود کمی دلخور و آزرده شوند. اگر احساس جذابیت نمی‌کنید، می‌توانید از همسرتان بخواهید نیم ساعت در طول روز از فرزندتان مراقبت کند تا شما بتوانید ورزش کنید یا از او بخواهید در تهیۀ غذا‌های سالم‌تر به شما کمک کند. یکی از پیشنهاد‌های دیگر این است که لباس خواب‌هایی بخرید که با پوشیدنشان بیشتر احساس جذابیت کنید و قسمت‌هایی از بدنتان را که به نظرتان یک مشکل موقتی دارد بپوشانید.

یک مشکل جسمی دیگر این است که زایمان طبیعی باعث کشیدگی دیواره‌های واژن می‌شود که حس سایش و در نتیجه لذت جنسی را برای مدتی کمتر می‌کند. شاید مدتی طول بکشد تا عضلات این ناحیه به حالت اصلی خود برگردد. برای تقویت عضلات لگنتان، تمرینات کگل را انجام دهید. شل و رها کردن مکرر این عضلات به درمان سریع‌تر ناحیۀ پارگی واژن یا اپیزیوتومی نیز کمک می‌کند.

موانع احساسی برای شروع رابطۀ جنسی

اگر هنوز هم جدا از مسائل فیزیکی، با شروع مجدد رابطۀ جنسی مشکل دارید، شاید وقتش رسیده باشد که ببینید از لحاظ احساسی چه اتفاقی در رابطۀ شما افتاده است. از خودتان بپرسید چه چیزی باعث این همه احساس ناراحتی شده است که تمایل نداشته باشید با رابطۀ جنسی به همسرتان ابراز عشق کنید. یکی از موانع احساسی معمول، حس خشم یا بیزاری از ماندن در خانه و پوشک عوض کردن در کل روز است، درحالی‌که همسرتان به دنیای واقعی برگشته و کار‌های عادی خود مثل کار در بیرون از خانه و صحبت کردن با دوستانش را انجام می‌دهد. اگر از چیزی خشمگین باشید، طبیعتاً تمایلی به رابطۀ جنسی با همسرتان نخواهید داشت. یکی از موانع احساسی دیگر معذب بودن به خاطر اندام و خستگی ذهنی است که صحبت با همسرتان و حمایت او می‌توانید بسیاری از این مشکلات را رفع کند.

پذیرفتن وضعیت جدید

درست است که مسائل جنسی بین افراد مختلف متفاوت است، اما مشکلات مسائل جنسی زنان طی یک سال بعد از زایمان بهتر می‌شود. یک سال اول بچه‌داری از لحاظ جسمانی بیشترین فشار را دارد، پس در این دوران، زن و شوهر باید بپذیرند که شاید فعلاً نتوانند به اندازۀ قبل رابطۀ جنسی داشته باشند. این نکته هم واقع‌گرایانه است که شاید خیلی زود به شرایطی که قبل از بچه دار شدن داشتید، برنگردید. در هر مرحله از رشد کودکتان، ممکن است رابطۀ جنسی شما تعریف جدیدی پیدا می‌کند، اما مسئله این نیست که چقدر رابطۀ جنسی دارید، موضوع این است که هر یک چقدر از نداشتن رابطه ناراحتید و اگر یکی از والدین حس کند که درخواستش مدام رد می‌شود، این مسئله رابطۀ شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند. بهتر است این مشکلات قبل از آن که زمان درازی بگذرد، حل شود. اما اگر هر دو شکایتی در مورد کمتر شدن رابطۀ جنسی‌تان ندارید، لازم است بدانید که معمولاً با مشکلی در این زمینه روبه‌رو نیستید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط