هفتهٔ دوم ماه یازدهم بعد از زایمان

با ورود به این هفته، شما و کودکتان وارد دومین هفته از ما یازدهم پس از زایمان شده‌اید و چیزی در حدود یک ماه دیگر، کودک شما یک ساله شده است. در این مطلب می‌توانید با مواردی از زندگی مادر طی این روزها و رشد کودک در هفتهٔ دوم از ماه یازدهم زندگی‌اش آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

سنت‌ها و جشن‌های خانوادگی یکی از مواردی است که با آنکه گاهی خسته‌کننده به نظر می‌رسند ولی ما با هر بار قرار گرفتن در این جشن‌ها متوجه می‌شویم که چقدر به آنها احتیاج داریم. به یاد بیاورید هنگامی که شما بچه بودید، خانواده‌تان برای عید نوروز، شب یلدا یا تعطیلات دیگر چه کارهایی می‌کرد؟ روزهای تولد خود را چگونه می‌گذراندید؟ آیا در تابستان‌ها کار خاصی می‌کردید؟ بچه‌دار شدن اغلب زوج‌ها را به فکر آداب و رسومی می‌اندازد که با آنها بزرگ شده‌اند و اینکه چگونه می‌توانند سنت‌های خانوادگی خود را ایجاد کنند. اگرچه کودک شما هنوز به طور کامل این سنت‌ها را نمی‌فهمد یا علاقه‌ای به آنها ندارد، اما تکرار آنها به ایجاد احساس امنیت، احساس پیوند و غرور خانوادگی در او کمک خواهد کرد.

سنت‌های خانودگی دیگری هم هست که خودتان می‌توانید بسازید و می‌توانند خلاصه و کوتاه باشند، مثل کتاب خواندن قبل از خواب یا کمی قدم زدن خانوادگی بعد از شام و یا این سنت‌ها می‌توانند حول تعطیلات و رویدادهای خاص باشند. اما در حال حاضر، بهتر است تعطیلات را به خاطر کودکتان نسبتاً آرام برگزار کنید. او برای شور و هیجان زیاد هنوز خیلی کوچک است و امکان دارد با وجود آن همه تزئینات، مسافرت و فعالیت‌ها، بیش از حد تحریک و دچار اضطراب شود، پس در این مراسم‌ها، فرصت کافی برای استراحت او را فراهم کنید.

رشد و زندگی کودک

در این سن، کودک شما می‌تواند به راحتی بنشیند و حتی ممکن است با کمک گرفتن از مبلمان و وسایل خانه راه برود و احتمالاً لحظه‌ای آنها را رها کند و بدون تکیه‌گاه بایستد. وقتی در موقعیت راه رفتن قرار داده می‌شود هم ممکن است چند قدم بردارد و شاید وقتی ایستاده، برای برداشتن یک اسباب‌بازی نیز تلاش کند.

اگر کودک هنوز آن چند قدم اول خود به سوی استقلال را برنداشته، چیز زیادی به آن نمانده است. بیشتر کودکان در حدود ۱۲ ماهگی اولین گام‌های خود را برمی‌دارند، اما برخی از آنها بسیار زودتر شروع می‌کنند. اگر کودک شما هنوز راه نمی‌رود، نگران نباشید، چون برخی از کودکان تا ۱۸ ماهگی راه رفتن را شروع نمی‌کنند.

در رابطه با سلامت کودکتان نیز بد نیست اگر اطلاعاتی در مورد گزش و نیش حشرات به دست آورید. بیشتر نیش‌خوردگی‌ها آزاردهنده هستند اما خطرناک نیستند، مگر اینکه معلوم شود کودک شما به زهر آن حشره آلرژی دارد. بنابراین در صورت گزش یا نیش حشرات، این مراحل را دنبال کنید:

  • زهر را با خراش دادن پوست و نه فشار دادن خارج کنید.
  • ناحیه را با آب و صابون بشویید.
  • با قراردادن یک کمپرس یخ به مدت ۱۵ دقیقه درد را تسکین دهید.
  • یا لوسیون کالامین یا خمیر تهیه‌شده با جوش شیرین و آب را به موضع بزنید.
  • اگر کودک دچار اسهال یا تب شد، استفراغ می‌کند به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر ورم آن موضع پس از ۲۴ ساعت افزایش می‌یابد با پزشک تماس بگیرید.
  • اگر موضع نیش‌خورده نشانه‌های عفونی شدن، مانند افزایش قرمزی، درد یا ورم را نشان می‌دهد، با پزشک تماس بگیرید.
  • قبل از دادن هرنوع مسکن به کودک، حتماً از پزشکش اجازه بگیرید.

شوک آنافیلاکتیک یک واکنش سریع و حاد آلرژیک است که در نتیجهٔ نیش حشرات به وجود می‌آید ولی نسبتاً نادر است و تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که کودک شما آلرژی دارد. البته، تا زمانی که کودک دچار گزش و نیش نشود شما نمی‌توانید بفهمید که به آن آلرژی دارد یا خیر و به همین دلیل است که باید از این خطر آگاهی داشته باشید.

اگر کودک شما آلرژی دارد، ممکن است در تنفس مشکل پیدا کند یا دچار خس‌خس سینه شود. او ممکن است استفراغ کند، دل‌پیچه داشته باشد یا چهره‌اش برافروخته شود، گیج به نظر برسد یا دچار التهاب پوستی یا ورم شود. همچنین اگر کودک گیج یا خواب‌آلود به نظر می‌رسد ممکن است در شوک باشد. اگر کودک یک واکنش آلرژیک نشان داد، با اورژانس تماس بگیرید، او را دراز کنید، آرامش کنید و یک پتو رویش بکشید.

اما چگونه می‌توان از گزش یا نیش حشرات جلوگیری کرد؟ شما نمی‌توانید تمام حشراتی را که می‌گزند و نیش می‌زنند از بین ببرید و مسلماً نمی‌خواهید هم تمام اوقات کودک را داخل خانه نگه دارید. اما می‌توانید از یک دفع‌کنندهٔ حشرات که برای کودکان بی‌خطر است، استفاده کنید و زمانی که کودک از خانه خارج می‌شود به او لباس‌های آستین بلند، شلوار و جوراب بپوشانید. لباس‌های سفید یا رنگ روشن برای حشرات کمتر جذاب هستند و همچنین پیدا کردن حشرات روی آنها آسان‌تر است. همچنین از استفادهٔ محصولات معطر مانند کرم‌ها و لوسیون‌های عطردار برای بچه‌ها خودداری کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید