هفتهٔ سوم ماه دوازدهم بعد از زایمان

در این هفته، شما وارد سومین هفته از دوازدهمین ماه پس از زایمان خود شده‌اید. در این مطلب می‌توانید با بخشی از وضعیت زندگی مادر و رشد کودک در هفتهٔ سوم از ماه دوازدهم تولد فرزندتان آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

در این هفته‌ها ممکن است هزینهٔ مواد غذایی یکی از بالاترین هزینه‌های خانوادهٔ شما در هر ماه باشد اما شاید لازم است برای کاهش آن برنامه‌ریزی کنید. برای کمتر خرج کردن در فروشگاه‌های مواد غذایی، بهتر است قبل از اینکه در مورد چیزهایی که می‌خواهید بخرید فکر کنید، در مورد زمان خرید آنها فکر کنید.

سعی کنید زمانی به سوپر مارکت بروید که همسرتان یا شخص دیگری بتواند کودکتان را نگه دارد. مشغلهٔ فکری کمتر و زمان بیشتر، فرصت مقایسهٔ قیمت‌ها را فراهم می‌کند و خریدهای شتاب‌زده یا وسوسه‌ای را کمتر خواهد کرد. داشتن یک فهرست خرید نیز مفید است. خرید و ذخیرهٔ اجناس خاص در زمانی که قیمت آنها پایین است نیز به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

در قدم بعدی، تغییر اقلام مصرفی را مد نظر قرار دهید. مواد غذایی‌ای را که مصرف زیادی دارند در حجم بالاتر بخرید. جایگزین‌های گوشت را مثل سویا امتحان کنید، زیرا آنها به‌طورکلی قیمت پایین‌تری دارند. خرید غذاهای آماده و نیمه‌آماده را محدود کنید.

در نهایت، به محل خرید خود توجه کنید. آیا فروشگاه نزدیک خانهٔ شما ارزان‌تر است یا صرفاً خرید از آن راحت‌تر است؟ اکنون که خانوادهٔ شما بزرگ‌تر شده، ممکن است خرید در فروشگاه‌های بزرگ بهتر باشد.

رشد و زندگی کودک

اکنون زمان مناسبی است که کودک را با مفهوم کمک کردن آشنا کنید. هرچند او هنوز قادر به فهمیدن آن نیست، اما وقتی به دورهٔ نوپایی می‌رسد، از کمک کردن برای برداشتن اسباب‌بازی‌ها و جمع کردن خوراکی‌های ریخته هیجان‌زده خواهد بود. روی کلمات «لطفاً» و «ممنونم» تأکید کنید؛ با این کار زمینهٔ گفتن این کلمات توسط او را آماده خواهید کرد.

همچنین می‌توانید اطلاعاتی در مورد مراقبت از دندان‌های کودکان، خوردن پستانک و مکیدن انگشت شست توسط کودکتان به دست آورید. برخی از والدین می‌پرسند که آیا مکیدن پستانک بهتر از انگشت شست است؟ باید بدانید که پستانک هم گاهی راهی برای تسکین کودک است، اما لزوماً بهتر از مکیدن انگشت نیست. همین‌طور اگر کودک انگشت شست خود را بمکد نیازی نیست خیلی نگران شوید، کودکانی که انگشت شست خود را می‌مکند از یک مکانیسم ذاتی سالم برای تسکین خود استفاده می‌کنند. این کار یک تمایل طبیعی برای آرام کردن خود است که برخی کودکان با آن به دنیا می‌آیند و دلیلی برای نگرانی یا زنگ خطر نیست.

اما بهترین کاری که برای برطرف شدن این کار و ادامه نیافتنش در سال‌های بعدی می‌توانید انجام دهید این است که هر بار حواس کودکتان را با چیز جدیدی که واقعاً برایش هیجان‌انگیز است پرت کنید اما هرگز کودک را به شکل مستقیم از این کار منع نکنید و او را نهی و دعوا هم نکنید، زیرا این کار عواقبی بدتر از مکیدن انگشت خواهد داشت.

اما آیا مکیدن انگشت شست باعث مشکلات دندانی می‌شود؟ کارشناسان معتقدند که این کار عوارضی ندارد. برخی از آنها می‌گویند کودکان حتی می‌توانند انگشت شست خود را تا دو سالگی بدون اینکه تأثیری روی دندان‌های آنها بگذارد بمکند و ادعا می‌کنند این کار برای بیشتر کودکان تا چهار یا پنج سالگی یعنی زمانی که دندان‌های دائمی شروع به درآمدن می‌کنند هم عوارضی ندارد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید