هفتهٔ چهارم ماه دهم بعد از زایمان

در این هفته شما وارد ماه چهارم ماه دهم پس از زایمان خود خواهید شد. همچنین ۱۰ ماهگی فرزند شما هم تمام می‌شود و از هفتهٔ بعدی از وارد هفتهٔ یازدهم زندگی‌اش خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با وضعیت هفتگی مادر و رشد کودک در هفتهٔ چهارم از ماه دهم تولد آشنا شوید.

زندگی و احساسات مادر

بهبود روحیه یکی از کارهای خوبی است که برای مراقبت از خودتان می‌توانید انجام دهید. برای بهبود روحیهٔ خود و احساس طراوت و شادابی به برنامه‌های پیچیده و سنگین نیاز ندارید. در ادامه، چند راه ساده برای تجدید انرژی و شور و نشاط شما پیشنهاد شده است که می‌توانید آنها را امتحان کنید:

یوگا را امتحان کنید:‌ یکی از حالت‌های یوگا را تمرین کنید. از تنفس عمیق برای تمدد اعصاب استفاده کنید. اگر یوگا را دوست ندارید، ۱۰ دقیقه تمرینات کششی را با دم و بازدم عمیق انجام دهید.

کمی متفاوت حمام کنید: چند شمع روشن کنید، موسیقی بگذارید و خود را به یک استراحت عالی در وان مهمان کنید. دوش صبحگاهی هم روشی عالی برای احساس نشاط و تازگی در ادامهٔ روز است.

چیزی بخوانید: ذهن خود را از طریق مطالعه آرام کنید. خواندن یک کتاب یا مقالهٔ خوب می‌تواند یک فراغت خیال و تفریح ذهنی عالی باشد و ذهنتان را نیز فعال نگه می‌دارد.

برای خودتان کمی خرج کنید:‌ به ظاهر خودتان برسید. حتی یک تغییر کوچک هم مؤثر است. برای مانیکور، پدیکور یا کوتاه کردن موهایتان به سالن زیبایی بروید.

به کسی کمک کنید: جالب است که حتی انجام یک کار کوچک برای دیگران، مثلاً شیرینی پختن برای یک دوست هم می‌تواند احساس خوبی به شما بدهد.

به پیاده‌روی بروید: خارج شدن از خانه می‌تواند راهی مطمئن برای بهبود روحیه باشد. کودک را در کالسکه همراهتان ببرید و اگر می‌خواهید، می‌توانید با کمی افزایش سرعت، از قدم زدن به عنوان یک فعالیت ورزشی بهره ببرید.

رشد و زندگی کودک

شخصیت کودک شما دیگر در حال آشکار شدن است. او ممکن است بسیار اجتماعی باشد و به هر کسی که می‌بیند لبخند‌هایی به پهنای صورت بزند یا کمی خجالتی‌تر باشد و وقتی غریبه‌ها می‌خواهند به او نزدیک شوند صورت خود را پنهان کند. کودک شما ممکن است در هر کاری جسورانه جلو برود یا قبل از جلو رفتن، با دقت وضعیت را ارزیابی کند. او ممکن است آرام و متعادل باشد یا خلق‌وخوی متغیری داشته باشد.

کودک برای جلب توجه شما سر و دستش را تکان می‌دهد و ممکن است وقتی به سوی در می‌روید به عنوان خداحافظی دست تکان دهد. او به تدریج نظرات خود را پیدا می‌کند، به همین دلیل ممکن است وقتی سعی می‌کنید او را در یک صندلی ماشین کودک یا کالسکهٔ کودک قرار دهید با مخالفت او روبه‌رو شوید. همچنین طی این هفته‌ها بد نیست اطلاعاتی در مورد تغذیهٔ کودکان به دست آورید. به عنوان مثال، برای لذت‌بخش کردن زمان غذا خوردن برای کودکتان راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • زمان صرف غذا را برای کودک به اوقاتی خوشایند و لذت‌بخش تبدیل کنید.
  • اجازه دهید کودک بگوید چه چیزهایی را دوست دارد و چه چیزهایی را دوست ندارد.
  • اصرار نکنید که غذایش را حتماً تمام کند یا از همه چیز بچشد، چون برخی از ترجیحات غذایی ممکن است در هر سنی موقتی باشند.
  • هنگام غذا دادن، کودک را جایی بنشانید تا از چیزهایی که حواسش را از غذا منحرف می‌کند مانند تلویزیون دور باشد.
  • به او توجه زیادی بکنید و کمی غذا خوردن را سرگرم‌کننده‌تر کنید، مثلاً با زدن قاشق و چنگال به ظرف‌ها موسیقی ایجاد کنید.
  • در مورد غذاهایی که می‌خورد یا اینکه چند تکه غذا در بشقاب او مانده است با یکدیگر صحبت کنید.

کودک شما می‌تواند همان غذایی را بخورد که بقیهٔ خانواده می‌خورند، به شرط اینکه غذا را به تکه‌های کاملاً کوچک تقسیم کنید و غذایی که می‌خورید در فهرست مواد غذایی خطرناک برای کودکان شیرخوار نباشد. همچنین از دادن هر چیز داغی به کودک خودداری کنید، زیرا می‌تواند دهان او را بسوزاند. کودکان می‌توانند همهٔ انواع طعم‌ها را دوست داشته باشند و کودکتان احتمالاً به غذاهایی که شما می‌خورید بسیار علاقه‌مند خواهد بود، آن هم فقط به این خاطر که شما آنها را می‌خورید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید