استفاده از کفش‌های مناسب

استفاده از کفش‌های مناسب

تغییر وزن، بزرگ شدن شکم و سایر تغییرات بدن در دوران بارداری باعث می‌شود که فشار بیشتری روی پاهای شما وارد شود. استفاده از کفش‌های نامناسب در دوران بارداری ممکن است باعث افزایش برخی مشکل‌ها شود. بهتر است در دوران بارداری به نوع کفش‌هایی که می‌پوشید دقت بیشتری کنید. در این مطلب با نکاتی برای انتخاب بهتر و درست کفش مناسب در دوران بارداری آشنا خواهید شد.

انتخاب کفش مناسب

در زمان بارداری وزن جنین باعث کمی کشیده شدن بدن شما به سمت جلو می‌شود. همچنین بارداری ممکن است باعث گرفتگی و ایجاد کمی تورم در پاهای شما شود. این موضوع می‌تواند در صورت بی‌دقتی در مورد کفش انتخابی، حتی بیشتر شود.

اگر زیاد پیاده‌روی می‌کنید و دچار کمردرد یا گرفتگی شدید ماهیچه‌های پا و مچ هنگام شب هستید، ممکن است کفش‌های شما مناسب نباشد. بهتر است هنگام بارداری از کفش‌هایی استفاده کنید که به کاهش درد کمر و پا، گرفتگی پاها و حفظ تعادل شما کمک کند. برخی از مواردی که هنگام خرید کفش می‌توانید به آنها توجه کنید در قسمت زیر آمده است:

  • کفش شما نباید تنگ باشد و تنفس پا در آن راحت باشد.
  • پاشنۀ کوتاه و مناسبی داشته باشد.
  • پاشنۀ پای شما به خوبی در قالب کفش حمایت شود.
  • کفش دارای کف ضدضربه باشد.
  • امکان پوشیدن و درآوردن کفش راحت باشد.

اواخر بارداری ممکن است باز و بسته کردن بند کفش‌های بنددار کمی سخت باشد. همچنین کفش‌های پاشنه‌بلند ممکن است باعث گرفتگی بیشتر ماهیچه‌های پای شما شود. بهتر است برای این دوران کفش‌های مناسب‌تری انتخاب کنید.

مشکلات کفش پاشنه‌بلند

وقتی همیشه در طول بارداری کفش‌های پاشنه‌‌بلند بپوشید، ماهیچه‌های ساق پای شما در وضعیت منقبض و کوتاه‌شده قرار می‌گیرد. این موضوع می‌تواند منجر به سفت شدن ماهیچۀ ساق پا در درازمدت و افزایش گرفتگی ماهیچه‌های ساق پا شود. اگر عادت به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند دارید و متوجۀ سفتی و گرفتگی در ماهیچۀ ساق پا شده‌اید، ممکن است لازم باشد در نوع کفشی که می‌پوشید تجدید نظر کنید.

در دوران بارداری بهتر است به جای کفش‌های پاشنه‌دار از کفش‌های مسطح استفاده کنید یا هر روز کفش پاشنه‌بلند نپوشید. انبساط گاه‌به‌گاه ماهیچه‌های ساق پا نیز می‌تواند به تسکین درد شما کمک کند. با این روش به ماهیچۀ ساق پا اجازه داده نمی‌شود که برای مدت طولانی منقبض یا سفت بماند. پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در مدت طولانی ممکن است باعث تغییر وضعیت بدن شود. کفش‌های پاشنه‌‌بلند ممکن است لگن خاصره را به جلو بکشند که این امر می‌تواند انحنای کمر را افزایش دهد و باعث کمردرد شما شود.

همچنین بعد از مدتی که شکم شما بزرگ‌تر میشود، ممکن است تغییراتی در فرم بدن شما ایجاد شود و حفظ تعادل در کفش‌های پاشنهبلند کمی سخت‌تر و احتمال زمین خوردن شما وجود نیز بیشتر شود. کفش‌هایی با پاشنۀ کوتاه یا کفش‌های تخت می‌تواند گزینۀ مناسب‌تری برای دوران بارداری باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط