دیابت و تأثیر آن در بارداری

دیابت و تأثیر آن در بارداری

زنان مبتلا به دیابت برای باردار شدن نیاز به مراقبت‌های خاص پزشکی دارند، زیرا علاوه بر سایر تغییراتی که بارداری در بدن زنان ایجاد می‌کند، می‌تواند بر سطح قند خون و داروهای دیابت نیز اثرگذار باشد. اگر شما قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید، برای حفظ سلامت خود و نوزادتان بهتر است حتماً با پزشک مشورت کنید. در این مطلب با مشاورۀ پیش از بارداری با پزشک در رابطه با دیابت، کنترل قند خون در بارداری و تأثیر آن بر کودک آشنا خواهید شد.

دیابت و بارداری

مشاورۀ پیش از بارداری

مشاوره با پزشک قبل از بارداری به شما کمک خواهد کرد که از لحاظ جسمی و روحی برای بارداری آماده شوید. پزشک پیش از آنکه شما روش‌های پیشگیری از بارداری را متوقف کنید، به خوبی از تحت کنترل بودن دیابت شما اطمینان پیدا خواهد کرد. تفسیر نتیجهٔ آزمایش خون هموگلوبین گلیکوزیله یا HbA1c می‌تواند چگونگی کنترل دیابت فرد در هشت تا ۱۲ هفتۀ گذشته را به پزشک نشان دهد. همچنین پزشک با آزمایش‌های دیگر می‌تواند به جلوگیری از برخی مشکلات در دوران بارداری کمک کند:

  • آزمایش‌های ادرار: برای بررسی مشکلات کلیوی
  • آزمایش کلسترول و تری‌گلیسرید خون: برای اندازه‌گیری سطح کلسترول و تری‌گلیسرید
  • معاینۀ چشم:‌ برای بررسی ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم(Glaucoma) ، آب مروارید (Cataract) و رتینوپاتی (Retinopathy)
  • الکتروکاردیوگرام: برای بررسی احتمالی بیماری‌ها یا مشکلات قلبی
  • آزمایش خون: برای اطمینان از سلامت و فعالیت کلیه‌ها و کبد
  • آزمون پا: آزمون پا یا منوفیلمان برای بررسی وجود حس در پا

کنترل قند خون در دوران بارداری

بالا بودن سطح قند خون در اوایل دوران بارداری و قبل از هفتۀ ۱۳ می‌تواند منجر به نقص‌های مادرزادی در جنین شود. همچنین این موضوع می‌تواند احتمال سقط جنین و سایر مشکلات مرتبط با دیابت را افزایش دهد. با توجه به اینکه در بیشتر موارد، زنان تا هفتۀ چهارم ممکن است از بارداری خود بی‌اطلاع باشند، کنترل قند خون پیش از بارداری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. کنترل سطح قند خون در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد و بهتر است فرد آن را در محدودۀ ایده‌آل نگه ‌دارد. این محدوده شامل موارد زیر است:

  • قبل از غذا: ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • دو ساعت پس از خوردن: کمتر از ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • قبل از میان‌وعدۀ زمان خواب: ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

برای حفظ یک تعادل سالم از وعده‌های غذایی، ورزش و داروهای دیابت با تجویز پزشک استفاده کنید.

کنترل دیابت در دوران بارداری

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا و حفظ سلامت مادر و کودک این است که دیابت را قبل از بارداری به طور کامل کنترل کنید. اگر از انسولین برای کنترل دیابت خود استفاده می‌کنید، پزشک به شما خواهد گفت که چگونه مقدار مصرف دارو را تنظیم کنید. نیاز بدن شما احتمالاً در دوران بارداری، به خصوص در طول سه ماهه سوم بارداری بیشتر می‌شود. اگر قرص میخورید، ممکن است نیاز باشد که از انسولین استفاده کنید.

استفاده از برخی داروها ممکن است بی‌خطر نباشد و انسولین ممکن است قندتان را بهتر کنترل کند. همچنین شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و توجه بیشتر به آنچه می‌خورید و چگونه خوردن آن از مشکلات ناشی از سطح قند خون جلوگیری کنید. از آنجا که برای نوزاد در حال رشد خود نیاز به کالری بیشتری دارید، پزشک شما می‌تواند به شما در داشتن یک رژیم غذایی مناسب کمک کند. همچنین انجام فعالیت بدنی مناسب و پرهیز از کم‌تحرکی، روش دیگری است که به کنترل قند خون شما و عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

تأثیر دیابت در کودک

نوزادان زنان مبتلا به دیابت اغلب بسیار بزرگ‌جثه هستند؛ عارضه‌ای که ماکروزومی (Macrosomia) نام دارد. از آنجا که مادران آنها دارای سطوح قند خون بالایی هستند، نوزادان از طریق جفت، بیش از حد قند دریافت می‌کنند. پانکراس نوزاد آن را حس و انسولین بیشتری برای استفاده از آن ترشح می‌کند، این قند اضافی به چربی تبدیل می‌شود و نوزاد را بزرگ‌تر می‌کند. بسیاری از بیمارستان‌ها، نوزادان مادران مبتلا به دیابت را به مدت چند ساعت پس از تولد تحت نظر قرار می‌دهند.

اگر شما در بارداری همیشه سطح قند خون بالایی داشته‌اید، قند خون نوزادتان بلافاصله بعد از به دنیا آمدن به طرز خطرناکی پایین می‌آید، زیرا انسولین نوزاد بر اساس قند بالای شما تنظیم شده است و هنگامی که به شکل ناگهانی قطع می‌شود، سطح قند خون به سرعت کاهش می‌یابد و آنها برای ایجاد تعادل به گلوکز نیاز دارند. سطح کلسیم و منیزیم آنها نیز ممکن است بیش از حد کاهش یابد که می‌توان آن را با دارو ثابت کرد. برخی از نوزادان مادران مبتلا به دیابت برای زایمان طبیعی بیش از حد بزرگ هستند و به زایمان با روش سزارین نیاز دارند.

پزشک اندازۀ کودک شما را تحت نظر خواهد داشت تا شما بتوانید بهترین روش زایمان را انتخاب کنید. اگر مادر در دوران بارداری از انسولین استفاده کرده ‌باشد، در آغاز زایمان نیز به آن نیاز دارد. انسولین را هنگام آغاز زایمان ممکن است به صورت تزریق عضلانی یا به صورت داخل وریدی دریافت کنید و درست پس از زایمان، نیاز به انسولین به سرعت کاهش می‌یابد.

مطلب دیابت در کودکان را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط