بهترین حالت‌های رابطهٔ جنسی در دوران بارداری

بهترین حالت‌های رابطهٔ جنسی در دوران بارداری

راحت‌ترین پوزیشن رابطه‌ٔ جنسی در بارداری چیست؟ با بزرگ‌تر شدن شکمتان ممکن است پوزیشن‌های معمولی که استفاده می‌کنید ناراحت و نامناسب شود. قطعاً رابطه‌ٔ جنسی هنوز در دستور کار است، اما احتمالاً باید به دنبال راه‌های جدیدی برای انجام آن باشید. البته وقتی امکان دخول وجود ندارد یا اگر رابطه‌ٔ جنسی همراه با دخول در دوران بارداری برایتان ایجاد ناراحتی می‌کند، شما و همسرتان می‌توانید راه‌های دیگری برای صمیمیت جنسی پیدا کنید. در این مطلب با هفت روش برای راحت‌تر کردن رابطه‌ٔ جنسی وقتی شکم شما کم‌کم به یک مانع تبدیل می‌شود آشنا شوید.

ترس از سکس در بارداری

سکس هنوز هم می‌تواند بخشی از رابطهٔ زناشویی شما در دوران بارداری باشد، اما ممکن است با بزرگ شدن شکمتان مجبور شوید پوزیشن‌ها را برای راحتی و ایمنی بیشتر تغییر دهید. پوزیشن‌هایی که در آن شما روی همسرتان قرار می‌گیرید، کنترل بیشتری بر زاویهٔ دخول و سرعت آن به شما می‌دهد و پوزیشن‌هایی که در آنها روی پهلو قرار می‌گیرید در اواخر بارداری برای جنین ایمن‌تر هستند، زیرا در آن دوره دراز کشیدن به پشت می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

همچنین اگر رابطهٔ جنسی دوران بارداری آن‌طور که تصور می‌کردید لذت‌بخش نیست، می‌توانید نوازش و عشق‌بازی یا خودارضایی متقابل را امتحان کنید، که جایگزین‌های کاملاً قابل قبولی تا بعد از تولد نوزادتان هستند.

در دوران بارداری، پوزیشن‌هایی که معمولاً استفاده می‌کنید ممکن است با بزرگ‌تر شدن شکم، حالت عجیب و ناخوشایندی پیدا کنند. با این حال، مادامی که پزشک مراقب شما توصیه دیگری نکرده باشد و شما همچنان به رابطهٔ جنسی تمایل داشته باشید، امکان آن هنوز وجود دارد. توجه داشته باشید که برخی از زنان کاهش میل جنسی در دوران بارداری را تجربه می‌کنند، اما برای برخی دیگر تمایل جنسی افزایش می‌یابد. هر زنی با دیگری متفاوت است!

احتمالاً در طول بارداری کم‌کم به دنبال پوزیشن‌های جدید و راحت‌تر خواهید بود. به جست‌وجو ادامه دهید و پوزیشن‌های مختلف را آزمایش کنید. مایع آمنیوتیک از جنین شما محافظت می‌کند، بنابراین هیچ نگرانی در مورد آسیب رسیدن به آن وجود ندارد، مگر این‌که بارداری پرخطر مثل ریسک بالاتری برای جفت سرراهی یا زایمان زودرس داشته باشید.

مطلب مادرشو در مورد ارگاسم و ورود اسپرم حین رابطهٔ جنسی به بدن را ببینید.

پوزیشن‌های سکس در بارداری

کنار هم، با زاویه

همان‌طور که خوابیدن به پهلو در دوران بارداری برای مادران آینده راحت‌تر است، رابطهٔ جنسی پهلو به پهلو نیز راحت و خوشایند است.

هر کدام به پهلو دراز می‌کشید، طوری که بدن‌های شما حرف V را تشکیل دهد. صورت شما و همسرتان رو به یکدیگر است، یک بالش را برای تکیه زیر پشت خود قرار می‌دهید و هر دو پای خود را بالای لگن همسرتان می‌گذارید. این وضعیت به او اجازه می‌دهد تا بیشتر وزن خود را از شکم شما دور نگه دارد.

رابطهٔ جنسی پهلو به پهلو نه تنها یکی از راحت‌ترین پوزیشن‌های رابطهٔ جنسی در دوران بارداری است، بلکه رو در رو بودن این امکان را به شما می‌دهد که با شریک زندگی خود در سطح عمیق‌تر و صمیمی‌تری ارتباط برقرار کنید. فقط به این فکر کنید که چقدر می‌توانید در چشمان یکدیگر خیره شوید.

زن در بالا

باردار باشید یا نه، گاهی اوقات می‌خواهید شما تصمیم‌گیرنده باشد. قرار گرفتن در بالا امکان کنترل تجربه جنسی را به شما می‌دهد و در نتیجه می‌توانید عمق دخول، زوایای دخول و سرعت آن را تعیین کنید. همچنین، برخی زنان بالا بودن در طول رابطه جنسی را در حین بارداری لذت‌بخش‌تر می‌دانند. در یک مطالعه، زنان بارداری که در این موقعیت قرار گرفتند، رضایت جنسی بیشتری را گزارش کردند.

این وضعیت می‌تواند در تمام دوران بارداری قابل استفاده باشد. درحالی‌که همسرتان به پشت دراز کشیده است، پاهای خود رادر دو طرف بدن او قرار می‌دهید. به این ترتیب هیچ وزنی روی شکم شما وجود نخواهد داشت و شما می‌توانید عمق دخول را کنترل کنید، که باعث می‌شود این پوزیشن یکی از محبوب‌ترین‌ پوزیشن‌ها در سه ماههٔ سوم بارداری باشد.

روی یک صندلی

چرا رابطهٔ جنسی همیشه باید در رختخواب اتفاق بیفتد؟ گاهی اوقات ایجاد تنوع با تغییر مکان به مبلمان دیگری غیر از تخت، مثلاً یک صندلی محبوب و ایمن جذاب است.

پوزیشن جنسی صندلی کاملاً مناسب بارداری است، زیرا شما را در بالا قرار می‌دهد و در نتیجه فشار اضافه‌ای به شکم شما وارد نمی‌شود. برای قرار گرفتن در این پوزیشن، درحالی‌که همسرتان روی صندلی محکم و باثبات یا کاناپه نشسته است، روی پایش می‌نشیند و پاهایتان را در دو طرف بدن او می‌گذارید. شما می‌توانید برای صمیمیت بیشتر رو در روی یکدیگر قرار بگیرید، یا وقتی شکمتان بزرگ‌تر شد، پشت به هم قرار بگیرید. صندلی را نزدیک دیوار یا مبلمان دیگری قرار دهید تا وقتی آماده‌ٔ بلند شدن از این حالت بودید، به آن تکیه دهید و تعادل خود را از دست ندهید.

کنار هم، مرد در پشت

دراز کشیدن به پهلو یکی از بهترین پوزیشن‌های سکس برای بارداری است. این پوزیشن که نوع متفاوتی از پوزیشن کلاسیک پهلو به پهلو است، به همسرتان اجازه می‌دهد تا دخول را از پشت انجام دهد.

دراز می‌کشید، همسرتان رو به پشت شما قرار می‌گیرد و دخول از پشت انجام می‌شود. هرچه بارداری جلوتر می‌رود بالش‌هایی را برای پشتیبانی بیشتر دم دست نگه دارید.

دخول در این موقعیت عمق کمتری دارد و این چیز خوبی است، زیرا ضربه‌های عمیق می‌تواند در ماه‌های بعد ناراحت‌کننده شود. البته، ممکن است همین حالا هم به خاطر جنین در حال رشد فشار بیشتری روی لگن خود احساس کنید و آلت تناسلی همسرتان که به شدت به این ناحیه فشار می‌آورد ممکن است به اندازهٔ قبل از بارداری خوشایند نباشد.

مرد در بالا

بسیاری از زوج‌ها هنوز هم این پوزیشن بسیار سنتی را ترجیح می‌دهند و در اوایل بارداری نیز به استفاده از آن ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای در لهستان، زنان اعلام کردند که به احتمال زیاد در سه ماهه اول بارداری خود پوزیشن میشنری یا مرد در بالا را انتخاب می‌کنند.

پوزیشن میشنری در اوایل بارداری حس خوبی دارد، اما ممکن است با پیشرفت بارداری ناراحت‌کننده شود. از حدود هفتهٔ ۲۰ بارداری، خوابیدن به پشت باعث می‌شود که رحم به بزرگ‌سیاهرگ زیرین، رگ بزرگی که خون را به قلب برمی‌گرداند، فشار بیاورد. فشار آمدن به این رگ می‌تواند در جریان خون ارسالی به جنین اختلال ایجاد کند.

اگر بعد از سه‌ ماهه‌ٔ اول این پوزیشن را امتحان کردید، بالشی را زیر کمر خود قرار دهید تا بدنتان شیب داشته باشد و پشتتان صاف نباشد. همچنین مطمئن شوید که همسرتان تکیه‌گاهی دارد؛ یعنی روی دست‌ها یا ساعدهای خود تکیه می‌کند، تا وزنش روی شکم شما نیفتد.

لبه‌ٔ تخت

این پوزیشن امکان کنترل زاویهٔ دخول را به شما می‌دهد که باعث راحتی بیشتر شما در حین رابطهٔ جنسی می‌شود.

در کنار یا پایین تخت قرار بگیرید و درحالی‌که زانوهای خود را خم کرده‌اید به پشت دراز بکشید. بعد از سه‌ ماهه‌ٔ اول بالشی را زیر یک طرف بدن خود بگذارید تا پشتتان کاملاً صاف نباشد. 

پس از سه ماهه اول بارداری، بالشی را زیر یک طرف بدن خود قرار دهید تا بدنتان کمی کج باشد و روی پشت صاف قرار نگیرید. همچنین می‌توانید با تکیه بر آرنج خود، قسمت فوقانی بدنتان را بالا نگه دارید، اما این کار ممکن است دشوار و ناراحت‌کننده باشد.

با توجه به ارتفاع تخت، همسرتان می‌تواند زانو بزند یا بایستد. برای داشتن اهرم کنترل یا ثبات بیشتر ران‌ها یا پاهای خود را روی بالاتنهٔ همسرتان قرار دهید.

مرد در پشت

رابطهٔ جنسی از پشت یکی از بهترین پوزیشن‌ها برای دورۀ بارداری است، زیرا فشار را از روی شکم در حال رشد شما برمی‌دارد.

در حالت چهار دست‌وپا قرار بگیرید و روی زانو و آرنج خود تکیه کنید. همسرتان زانو می‌زند و دخول از پشت انجام می‌شود. یک بالش می‌تواند تکیه‌گاه مورد نیاز شکم را فراهم کند.

این وضعیت به همسرتان اجازه می‌دهد تا دخول عمیق‌تری داشته باشد، که ممکن است در اواخر بارداری برای شما چندان راحت نباشد. اگر در این حین روی دهانهٔ رحم خود احساس فشار کردید، از همسرتان بخواهید ملایم باشد و از آنجا که دهانهٔ رحم در اواخر سه ماهه سوم نرم می‌شود، ممکن است بعد از رابطهٔ جنسی لکه‌بینی خفیفی داشته باشید. اگر خونریزی شدید بود یا بیش از یک ساعت ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

وقتی امکان دخول وجود ندارد چه کار باید کرد؟

به یاد داشته باشید که رابطهٔ جنسی همیشه شامل دخول نیست. اگر رابطه‌ٔ جنسی همراه با دخول ایجاد ناراحتی می‌کند، شما و همسرتان می‌توانید راه‌های دیگری برای صمیمیت جنسی پیدا کنید.

می‌توانید انواع لمس غیرجنسی مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن یا ماساژ ملایم یکدیگر را امتحان کنید. یا فقط عشق‌بازی و نوازش و خودارضایی را امتحان کنید و به یکدیگر کمک کنید بدون دخول به ارگاسم برسید.

همچنین هرچند سکس دهانی نیز یکی از گزینه‌هاست ولی باید حتماً مطمئن شوید که همسرتان مراقب است که از طریق دهانش هوایی وارد واژن شما نکند، زیرا این کار می‌تواند باعث آمبولی هوا شود. آمبولی هوا یک حباب هواست که رگ یا شریانی را مسدود می‌کند. این اتفاق نادر است، اما می‌تواند خطر حملهٔ قلبی یا سکته را افزایش دهد. غیر از این مورد هم باید از نبود قطعی زگیل یا تبخال تناسلی در یکدیگر خیلی مطمئن باشید! پس شاید بهتر باشد این گزینه را در حال حاضر حذف کنید.

ممنوعیت‌های رابطهٔ جنسی در بارداری را بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط