رشد جنین در هفتۀ یازدهم

رشد جنین در هفتۀ یازدهم

در هفتۀ ۱۱ بارداری، جنین تقریباً به اندازۀ یک خرماست که از سر تا انتهای نشیمنگاه حدود ۴ سانتی‌متر و وزنش تقریباً ۸ گرم است. از اکنون تا هفتۀ ۲۰ بارداری که اندام‌های حیاتی شروع به رشد می‌کند، افزایش انداز‌ۀ جنین با سرعت کمتری پیش خواهد رفت. سر جنین در این زمان، فقط حدود یک سوم از طول او را تشکیل می‌دهد. استخوان‌های صورت تشکیل می‌شود، پلک بالایی به پلک پایینی خواهد رسید و طی چند هفتۀ آینده بسته می‌ماند. جوانه‌های چشایی نیز بر روی زبان به رشد خود ادامه می‌دهند. روده‌ها از بند ناف به سمت جنین حرکت می‌کند.

اگرچه اندام‌های تناسلی همچنان به سرعت در حال رشد است، اما هنوز هم اندام تناسلی خارجی زنانه و مردانه بیشتر از آن به یکدیگر شباهت دارد که بتوان جنسیت جنین را تشخیص داد. لایۀ نازک و شفاف پوست که از جنین محافظت می‌کند با لایه‌ای از سلول‌های مسطح جایگزین می‌شود که شروع تشکیل لایۀ سطحی پوست است. در حال حاضر اندام جنین بیشتر رشد کرده است، در نتیجه او می‌تواند حرکت کند. دست و انگشتان نیز به وضوح در اسکن دیده می‌شود. با رشد گردن و نمایان شدن سر به شکل مجزا از بدن، جنین شکل ظاهری یک انسان را به خود می‌گیرد. از آنجا که گردن بیشتر رشد کرده و تمام مفاصل تشکیل شده است، جنین می‌تواند حرکاتی را انجام دهد. او در داخل رحم تا حد زیادی بر حواس خود متکی است و مرحلۀ کلیدی رشد در حال وقوع است.

جنین در این مرحله توانایی شنیدن ندارد، اما شنوایی یکی از اولین حواسی خواهد بود که تکامل می‌یابد. دیافراگم نیز تکامل می‌یابد. فعالیت جنین شما رو به افزایش است، اما همچنان سبک‌تر از آن است که شما قادر به احساس حرکات جزئی او باشید. جفت با افزایش در اندازه و رگ‌های خونی به سرعت به رشد ادامه خواهد داد.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات هفته به هفتهٔ رشد جنین، ایمیل خود را اینجا وارد و ثبت‌نام کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط