رشد جنین در هفتۀ سی و نهم

رشد جنین در هفتۀ سی و نهم

در این هفته، کودک شما در حالت جمع‌شده، تقریباً به اندازۀ یک کدو حلوایی است. قد متوسط کودکتان در هفتۀ ۳۹ بارداری، ۵۱ سانتی‌متر و وزن او حدود ۳ کیلو و ۴۰۰ گرم خواهد بود. قطر سر کودک نیز حدود ۱۰ سانتی‌متر است. وزن فرزند شما تا پیش از روز تولد کمی بیشتر می‌شود و پوست او روشن‌تر و ضخیم‌تر خواهد شد. با این وجود که فرزند شما در این هفته فضای زیادی برای تحرک ندارد، اما هنوز قادر به حس کردن حرکات او بیشتر به صورت پیچ و تاب خوردن و لگد زدن خواهید بود.

به صورت همزمان، فرزند شما طی چند هفتۀ اخیر در حال بلعیدن مایع آمنیوتیک و مواد زایدی نظیر سلول‌های مردۀ پوستی و خونی، کرک‌های جنینی ریزی که از سطح بدنش ریخته و دیگر مواد زاید بوده است. این مواد در روده به مکونیوم یا همان اولین مدفوع نوزاد تبدیل می‌شود که رنگ مشکی متمایل به سبز دارد. مکونیوم را ممکن است هنگام پاره شدن کیسۀ آب یا پس از زایمان ببینید.

جفت همچنان برای کودک مواد مغذی و اکسیژن فراهم می‌کند و ممکن است درد زایمان همین روزها آغاز شود یا تا دو هفتۀ دیگر آغاز نشود. به محض تولد نوزاد و تنفس اولین نفس‌ها، بند ناف دیگر عملکردی ندارد و تغییراتی که در قلب کودک اتفاق می‌افتد باعث پمپ شدن خون به ریه‌‌های او می‌شود. تمامی ‌سیستم‌‌های بدن تکامل یافته و برای زندگی خارج از رحم آمادهاند.

شما در کدام هفتهٔ بارداری هستید؟ مقالهٔ مادرشو را در مورد جدول زمانی رشد جنین ببینید تا بتوانید وارد هفتهٔ بارداری خودتان شوید. روزشمار تولد نوزادتان را از اینجا دانلود کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط