کشیدگی آرنج در کودکان: علت کشیدگی آرنج کودک چیست؟

کشیدگی آرنج یا نیمه دررفتگی آرنج چیست و علت بروز آن چه بوده است؟ در این مطلب با کشیدگی آرنج یا نیمه دررفتگی آرنج در کودکان، علل بروز کشیدگی آرنج و درمان کشیدگی آرنج آن آشنا شوید.

کشیدگی آرنج چیست؟

اگر کودک شما از یکی از دست‌های خود استفاده نمی‌کند و آن را به بدنش تکیه می‌دهد، همچنین دست کودک شما به خاطر زمین خوردن یا آسیب دیگری پیچ نخورده و نشکسته است، احتمال زیادی وجود دارد که دچار کشیدگی آرنج یا همان نیمه‌دررفتگی آرنج شده باشد. این وضعیت یک اتفاق نسبتاً شایع برای شیرخواران و کودکان زیر چهار یا پنج سال است.

کشیدگی آرنج هنگامی رخ می‌دهد که رباطی که دور قسمت بالای استخوان رادیوس دست اوست از جایش می‌لغزد. اگر اینطور شود، کودک ممکن است گریه کند و آرنج خود را به شکمش تکیه دهد. آرنج او کج و غیرطبیعی به نظر نخواهد رسید، و ممکن است دردش ادامه داشته باشد یا قطع شود، اما کودک احتمالاً از آن محافظت می‌کند و از حرکت دادن آن امتناع می‌کند.

چه چیزی باعث کشیدگی آرنج کودک می‌شود؟

احتمالاً چیزی غیرعادی نبوده است. گاهی اوقات اگر شیرخواران و کودکان خردسال را از مچ دست بگیرند یا مچ دستشان کشیده شود یا هنگام بلند کردن، از ناحیه‌ٔ دست بالا کشیده شوند، دچار کشیدگی آرنج می‌شوند. همچنین این حادثه هنگام بازی کودکان نیز به راحتی می‌تواند اتفاق بیفتد، به خصوص اگر با گرفتن مچ دستشان در هوا تاب داده شوند.

وقتی کودک شما شروع به راه رفتن می‌کند، اگر درحالی‌که شما دست یا بازوی او را نگه داشته‌اید، به طور ناگهانی از شما دور شود یا زمین بخورد یا اگر جلوی لبه‌ٔ پیاده‌رو یا یک پله او را از یک بازویش بلند کنید، کشیدگی آرنج می‌تواند اتفاق بیفتد. او خودش نیز می‌تواند فقط با چرخاندن بیش از حد آن باعث کشیدگی آرنجش شود.

ممکن است شما نتوانید از فعالیت‌هایی که می‌تواند باعث نیمه‌دررفتگی آرنج شود جلوگیری کنید. اما اگر در حین بازی از کشیدن بازوها یا مچ دست کودک خودداری کنید و مراقب باشید که او را از زیر بغلش بلند کنید و نه از دست‌هایش، می‌توانید احتمال این اتفاق را کاهش دهید.

کشیدگی آرنج چطور درمان می‌شود؟

کودک خود را به مطب پزشک او یا به مرکز اورژانس ببرید. آرنج کشیده شده باید درمان شود تا از آسیب دائمی جلوگیری شود.

پزشک کودک شما را به دقت معاینه می‌کند تا از نبود علائم شکستگی مطمئن شود. اگر به این نتیجه برسد که کودکتان بر اساس معاینه و نحوه‌ٔ بروز علائم دچار کشیدگی آرنج شده است، دست کودک را به شکلی خاص حرکت می‌دهد تا رباط را به جای خود برگرداند.

پزشک می‌تواند این کار را به سرعت و به راحتی انجام دهد و کودک شما تنها برای یک لحظه دچار ناراحتی خواهد بود. او پس از آن قادر به استفاده از دست خود به طور عادی خواهد بود. سعی نکنید خودتان آن را جا بیندازید، چون ممکن است صدمات بیشتری وارد کنید و باعث درد اضافی کودک خود شوید.

اگر به نظر می‌رسد کودک شما هنوز درد دارد، می‌توانید با دستور پزشک دز مناسبی از مسکن به او بدهید تا هر گونه تورم و درد را کاهش دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید