تربیت یک کودک فمینیست نمی‌تواند او را همجنس‌گرا کند

تربیت یک کودک فمینیست نمی‌تواند او را همجنس‌گرا کند

فمینیست، در این مطلب و در واقع، کلمه‌ای به معنای شفقت و برابری است ولی برای برخی از مردم فقط معنایی زنانه دارد. عقاید متفاوتی دربارهٔ معنای فمینیست بودن یا تربیت کودک فمینیست وجود دارد و درک از این مفهوم مدام بیشتر می‌شود و تکامل می‌یابد. در این مطلب با نکاتی در مورد تربیت کودک فمینیست و اثر آن در تربیت کودکان آشنا شوید.

این رویکرد ماست؛ چیزی که برای ما مفید است، چیزی که به آن اعتقاد داریم. این رویکرد مناسب همه نیست و این اشکالی ندارد.

نکاتی برای تربیت یک کودک فمینیست

فمینیست باشیم یا نباشیم، کاری که همهٔ ما آگاهانه سعی در انجام آن داریم تربیت انسانی دلسوز است. کسی که از خود مهربانی نشان می‌دهد و آیا این چیزی نیست که هر پدر و مادری می‌خواهد؟ اگر فمینیست هستیم یا می‌خواهیم کودکی تربیت کنیم که معنای برابری را بداند، به نکات زیر دقت و آنها را به عنوان راهنما مرور کنیم:

  • ما می‌خواهیم فرزندانمان بدانند که همهٔ افراد با هم برابرند.
  • در برابر تمسخر و نظرات مردم صبورتر باشیم. اظهار نظرها هیچ‌وقت تمام نمی‌شود، این ما هستیم که باید مسیر پاسخگویی و واکنشمان را آگاهانه پیش ببریم.
  • اگر برخی افرادی که بیشتر به دنبال یک برچسب هستند، از ما پرسیدند که: «آیا می‌خواهید پسرتان یک فمینیست باشد؟» می‌توانید برچسب را به آنها بدهیم و بگوییم: «بله، من یک پسر فمینیست تربیت می‌کنم.» به همین سادگی!
  • وقتی کودکمان بزرگ‌تر شود می‌توانیم گفت‌وگوهای صریح‌تری دربارهٔ احترام، مرزها، بدن‌ها و برابری با او داشته باشیم.
  • ما یک تابلوی «من فمینیست هستم» دستمان نمی‌گیریم، اما مردم در مورد چرایی یا معنایی که برای ما دارد سؤال می‌پرسند. مردم می‌پرسند آیا به او اجازه می‌دهید فوتبال بازی کند؟ آیا قرار است پیراهن دخترانه بپوشد؟ آیا رنگ صورتی را دوست دارد؟ آیا می‌خواهید او را همجنس‌گرا کنید؟ پاسخ دادن به این سؤالات دشوار است. به نظر می‌رسد برخی افراد نیز فقط واقعاً کنجکاو هستند. پس آرام پاسخ دهیم که بله، اگر بخواهد می‌تواند فوتبال بازی کند یا کلاس رقص برود. او می‌تواند اگر دلش بخواهد همهٔ این کارها را انجام دهد یا هیچ‌کدام را انجام ندهد.
  • به دنبال اسباب‌بازی‌های «پسرانه» یا «دخترانه» نباشیم و صرفاً اسباب‌بازی‌هایی بخریم که کودکمان دوست دارد. چیزی به اسم اسباب‌بازی دخترانه یا پسرانه هیچ اهمیتی ندارد. 
  • اگر کسی به عروسک پسر ما خندید یا لباس اسپایدرمن دختر ما را با تعجب نگاه کرد، مادر خشمگین درونمان را کنترل کنیم و مثلاً بگوییم: «این عروسک فقط یه اسباب‌بازیه که بچه‌م دوستش داره، تقریباً به همون اندازه که انگشت‌های پاش رو می‌ذاره توی دهنش و دوستشون داره.» در کل، منظورمان را مختصر و طنزآمیز بیان کنیم.
  • می‌توانیم بقیهٔ سؤالاتی را هم که فقط از روی توهین است جواب ندهیم. قرار نیست ما یک فرد همیشه منطقی در برابر احساسات دیگران باشیم. قرار نیست خودمان را به کسی ثابت کنیم. 
  • پسرهایمان را با حمایت و احترام به همتایان زن خود بزرگ کنیم و کلیشه‌های جنسیتی را به او یاد ندهیم. مثلاً پدر خانواده می‌تواند در خانه آشپزی می‌کند و مادر زباله‌ها را بیرون می‌برد.
  • در مورد فمینیسم کتاب بخوانیم و با دیگرانی با عقاید شبیه به ما صحبت کنیم. همچنین از بحث و اخلاف نظر در مورد فمینیسم نترسید. شجاعت یکی از چیزهایی است که کلمه‌ای مثل فمینیسم بر اساس آن شکل گرفته است. پس آموزش خود را با کتاب خواندن تکمیل کنیم.

کاری که ما آگاهانه سعی در انجام آن داریم تربیت انسانی دلسوز است. کسی که مهربانی نشان می‌دهد. آیا این چیزی نیست که هر پدر و مادری می‌خواهد؟

  • با الگوسازی و عملی به او نشان دهیم. این موضوع در تمام زمینه‌های زندگی صدق می‌کند. پس با عمل کردن به حرف‌هایمان به کودکمان یاد بدهیم.
  • می‌توانیم لباس‌ و پوشاکی مثل تی‌شرت‌هایی با پیام‌های مثبت در مورد زنان و فمینیسم برای بچه‌ها بخریم.
  • اگر احساس می‌کنیم دنیا در نظرتان حول وجود مردان و دستاوردهای آنها می‌چرخد، سعی کنیم این ترازو را متعادل کنیم.
  • یادمان باشد این رویکرد ماست؛ چیزی که برای ما مفید است، چیزی که به آن اعتقاد داریم. این رویکرد مناسب همه نیست و این اشکالی ندارد.

ما سعی نمی‌کنیم از کودکمان چیزی «بسازیم». فقط می‌خواهیم یک آدم خوب تربیت کنیم. آیا این تمام تلاش هر پدر و مادری نیست؟

در مورد تربیت کودک بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط