کتاب خواندن روزانه برای بچه‌ها باعث یادگیری یک میلیون کلمهٔ بیشتر می‌شود

کتاب خواندن روزانه برای بچه‌ها باعث یادگیری یک میلیون کلمهٔ بیشتر می‌شود

یک مطالعه‌ٔ جدیدی نشان می‌دهد که کتاب خواندن روزانه برای کودک از زمان تولد تا پنج سالگی می‌تواند دایره‌ٔ واژگانی او را به اندازه‌ٔ بیش از یک میلیون کلمه گسترش دهد و به او کمک کند با شروع مدرسه، خواندن را با سرعت بیشتری یاد بگیرد. سه بار کتاب خواندن در هفته نیز می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. در این مطلب ابا این موضوع بیشتر آشنا شوید.

این تحقیق چطور انجام شد؟

محققان یک دانشگاه، 30 کتاب محبوب کودکان را به طور تصادفی انتخاب کردند و سپس تعداد کلمات هر کتاب را شمردند. به طور متوسط، کتاب‌های مقوایی شامل 140 کلمه و کتاب‌های تصویری شامل 228 کلمه است.

محققان محاسبه کردند که اگر شما از بدو تولد تا سومین سالگرد تولد فرزندتان روزانه پنج کتاب مقوایی برایش بخوانید و در دو سال بعد، روزانه پنج کتاب تصویری بخوانید، او یک میلیون و چهارصد هزار کلمه بیشتر از کودکی که هرگز برایش کتابی خوانده نشده است می‌شنود. آنها فرض کردند کودکانی که والدینشان گزارش کرده‌اند هرگز برای آنها چیزی نخوانده‌اند باز هم هر دو ماه حداقل در معرض یک کتاب قرار می‌گیرند.

انگیزه‌ٔ این مطالعه یک مطالعه‌ٔ قبلی توسط همان محقق بود، که در آن گزارش شده بود برای نیمی از بچه‌ها هرگز کتابی خوانده نمی‌شود یا به ندرت خوانده می‌شود.

حتی خواندن فقط یک کتاب در روز باعث می‌شود که کودک شما تقریباً 300 هزار کلمه بیشتر از بچه‌هایی بشنود که به ندرت برایشان کتاب خوانده می‌شود. بنا بر مطالعه‌ٔ منتشرشده، فقط خواندن یک کتاب برای سه تا پنج بار در هفته منجر به قرار گرفتن در معرض بیش از 169 هزار کلمه‌ٔ منحصربه‌فرد می‌شود.

نویسندگان اظهار داشتند، این تخمین احتمالاً محافظه‌کارانه است. والدین معمولاً هنگام داستان خواندن، نظرها و تفسیرهایی را به داستان اضافه می‌کنند که نتیجه‌ٔ آن قرار گرفتن کودکان در معرض واژگان بیشتر است.

نویسنده‌ٔ اصلی این تحقیق می‌گوید کلمات موجود در کتاب‌ها معمولاً متنوع‌تر از کلمات گفت‌وگوهای روزمره است. برای مثال، اگر کتابی در مورد پنگوئن‌های قطب جنوب بخوانید، کودک خود را با کلماتی آشنا می‌کنید که معمولاً در گفت‌وگوهای روزمره وجود ندارد؛ مگر این‌که شما در قطب جنوب زندگی کنید!

نتیجه‌گیری تحقیق چه بود؟

شنیدن کلمات در اوایل زندگی دایره‌ٔ واژگان کودکان را بهبود می‌بخشد و آمادگی آنها برای یادگیری خواندن این کلمات را بیشتر می‌کند. در نتیجه، آنها ممکن است سریع‌تر از بچه‌هایی که چنین دایره‌ٔ واژگانی گسترده‌ای ندارند، خواندن را یاد بگیرند.

در مورد معرفی کتاب به کودکان بیشتر بدانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط