جهش تحصیلی و شرایط ثبت‌نام جهشی دانش‌آموزان

جهش تحصیلی و شرایط ثبت‌نام جهشی دانش‌آموزان

جهشی درس خواندن به این معناست که دانش‌آموز بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایهٔ تحصیلی را فقط با شرکت در امتحانات طی کند. شرایط جهشی خواندن در مقاطع ابتدایی، متوسطهٔ اول و متوسطهٔ دوم فرق می‌کند و در هر مقطعی امکان جهشی درس خواندن وجود ندارد. دانش‌آموزان یا والدینی که می‌خواهند فرزندشان یک یا چند پایهٔ تحصیلی را به صورت جهشی بگذراند، باید از توانمندی علمی و استعداد لازم برخوردار باشند و آموزش و پرورش منطقه نیز وضعیت علمی دانش‌آموز را برای جهشی درس خواندن تأیید کند. در این مطلب با همه چیز در مورد شرایط جهشی خواندن دانش‌آموزان آشنا شوید.

جهش تحصیلی چیست؟

جهش تحصیلی یعنی این امکان وجود دارد تا دانش‌آموز شما بدون گذراندن یک سال تحصیلی، یک پایهٔ تحصیلی را طی کند. دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به ثبت‌نام در طرح جهش تحصیلی هستند، اگر تمامی شرایط ثبت‌نام را داشته باشند می‌توانند با شرکت در آزمون‌های مخصوص و کسب نمرهٔ کافی، شانس خود را برای گذراندن جهشی یک یا چند پایهٔ تحصیلی بسنجند. البته داوطلبان برای ثبت‌نام در طرح جهش تحصیلی باید شرایطی را نیز دارا باشند.

جهش تحصیلی در چه مقطع‌هایی وجود دارد؟

در حال حاضر، جهش تحصیلی دانش‌آموزان در دورهٔ ابتدایی از پایه‌های اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم انجام می‌شود. همچنین جهش تحصیلی در دورهٔ متوسطه نیز از پایه‌های پنجم به هفتم و هفتم به نهم امکان‌پذیر است. این دسته از متقاضیان باید به مدرسهٔ محل تحصیل خود مراجعه و درخواست خود را ارائه کنند. اگر ادارهٔ آموزش و پرورش استان با جهش تحصیلی داوطلب موافقت کند، منعی برای تحصیل او در پایهٔ مورد نظر وجود نخواهد داشت.

اما امکان ثبت‌نام برای جهشی خواندن پایه‌های اول هر مقطع وجود ندارد.

شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان جهشی چیست؟

برخی از والدین با توجه به توانایی‌های فرزندانشان متوجه هوش ذهنی فراتر آنها از دیگر همسن و سال‌هایشان می‌شوند و احساس می‌کنند می‌توانند برای جهش تحصیلی دانش‌آموزشان کاری کنند. در این صورت والدین می‌توانند این مسئله را با مدیران مدرسه در میان بگذارند و در صورت داشتن شرایط علمی لازم برای جهش تحصیلی فرزندانشان اقدام کنند. اگر دانش‌آموز شما شرایط زیر را داشته باشد می‌تواند بیش از یک بار در جهش تحصیلی ثبت‌نام کند:

  • نمرهٔ دانش‌آموزان ابتدایی در تمامی دروس باید «خیلی خوب» باشد.
  • دانش‌آموزان دبیرستانی باید معدل و نمرات بالایی داشته باشند.
  • داوطلبان باید در آزمون ارزیابی ذهنی و سنجش هوش، یعنی تست هوش IQ شرکت کنند.
  • حداقل نمرهٔ داوطلبان در این آزمون باید بالای ۱۲۰ باشد.
  • دانش‌آموز باید در امتحانات جهش تحصیلی پایهٔ مربوطه که در شهریورماه برگزار می‌شود نیز شرکت و نمرهٔ قبولی کسب کند.

چه مدارکی برای ثبت‌‌نام جهش تحصیلی لازم است؟

برای ثبت‌نام جهش تحصیلی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • گزارش تحصیلی از سوی معلم مربوطه
  • کارنامه‌های پایه‌های تحصیلی فعلی و سال‌های قبل
  • شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • نکاتی در مورد جهش تحصیلی

همچنین دانش‌آموزی که قبلاً یک بار جهش تحصیلی داشته است هم می‌تواند دوباره از این طرح استفاده کند، با این تفاوت که ثبت‌نام مجدد در جهش تحصیلی، نیازمند حدنصاب بهرهٔ هوشی بیشتری است. علاوه بر این، لازم است تا پروندهٔ او در کمیسیون خاص استان مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد تا داوطلب بتواند برای بار دوم جهش تحصیلی داشته باشد.

اگر دانش‌آموزی از مقطع ابتدایی، متقاضی جهش در چند پایه است، پروندهٔ او باید از طریق مدرسه به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ارسال شود. پس از بررسی پرونده، تعداد پایه‌های مورد موافقت به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام می‌شود تا این شورا، دانش‌آموز را برای ارزیابی ذهنی و روانی و برگزاری تست هوش به سازمان استثنایی ارجاع دهد. پس از تعیین نتیجهٔ ارزیابی هوش دانش‌آموز، نتیجه آن به صورت محرمانه به شورا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

دانش‌آموزانی که در سال‌‌های گذشته متقاضی جهش تحصیلی بوده‌اند و حداقل امتیاز لازم را کسب نکرده‌اند نیز چنانچه تقاضای مجدد برای شرکت در این طرح را داشته باشند، می‌توانند با پرداخت وجه مطابق با دستورالعمل مالی برنامهٔ سنجش سال ۹۹، دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرند.

نحوهٔ ثبت‌نام برای جهش تحصیلی چگونه است؟

والدینی که توانایی و هوش گذراندن جهشی پایه‌های تحصیلی را در فرزندان خود مشاهده می‌کنند، می‌توانند از طریق مدارس نسبت به ثبت‌نام آنها اقدام کنند. دانش‌آموزانی که شرایط مورد نیاز برای جهش تحصیلی را داشته باشند و در آزمون‌ها و سنجش‌ها نیز نمرهٔ قابل قبول را کسب کنند، می‌توانند به صورت جهشی یک یا چند پایه را بگذرانند.

بعد از موافقت مدیر و شورای مدرسه و همچنین بررسی مدارک توسط ادارهٔ آموزش و پرورش استان، برای مشخص شدن این‌که آیا دانش‌آموز امکان شرکت در آزمون جهشی را دارد یا خیر، میزان IQ او را بر اساس معیارهای استاندارد مورد ارزیابی قرار می‌دهند و طبق این ارزیابی ذهنی، اگر IQ دانش‌آموز بالای ۱۲۰ باشد، اجازهٔ شرکت در آزمون برای او صادر می‌شود.

مدیران مدارس ابتدایی باید از طریق ورود به سامانهٔ دانش‌آموزی سناد دورهٔ ابتدایی، نسبت به ثبت اطلاعات فردی و خانوادگی دانش‌آموز متقاضی و تکمیل کاربرگ‌های مربوطه در سامانهٔ سناد ثبت‌نام کنند. سپس از طریق سامانهٔ سنجش نسبت به نوبت‌گیری و ارجاع به پایگاه تخصصی اقدام شود.

پس از مرحلهٔ ارزیابی ذهنی، نتایج به ادارهٔ آموزش و پرورش استان ارسال می‌شود و درصورتی‌که توانمندی هوشی دانش‌آموز تأیید شود، این امکان وجود دارد تا او بنا بر مقررات آیین‌نامهٔ پیشرفت تحصیلی و تربیتی دورهٔ ابتدایی، در ارزش‌یابی تحصیلی حداکثر تا پایان شهریورماه شرکت کند و اگر موفق به کسب امتیاز لازم شد، برای تحصیل در پایهٔ بالاتر اقدام کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط