راهکارهای ایجاد یک برنامهٔ‌ راهنمای کودک‌محور

راهکارهای ایجاد یک برنامهٔ‌ راهنمای کودک‌محور

برنامه‌های روزانهٔ راهنما با محوریت خود کودک به شما یاد می‌دهد برخلاف تحمیل نظر والدین در برنامه‌های روزانهٔ والدمحور، تلاش کنید و اجازه بدهید که خود کودک شما را راهنمایی کند و سپس برنامه را طبق کارها و نیازهای او تنظیم کنید. این برنامه می‌تواند منعطف باشد و به ندرت او را مجبور به انجام دستورالعمل خاصی برای زمان و نحوهٔ انجام کارها و نیازهایش ‌کند. همچنین لازم است به نشانه‌های کودکتان دقت کنید و هرچند هم یک برنامهٔ ذهنی برای چگونگی تغذیهٔ روزانهٔ کودک داشته باشید ولی نباید بگذارید نوزادتان بیش از چهار ساعت در طول روز بدون شیر بماند. برای داشتن هر برنامه‌ای بهتر است اول و مهم‌تر از همه مطمئن شوید که نیازهای اولیهٔ کودکتان یعنی تغذیه، خواب و دیگر نیازهایش برآورده می‌شود. در این مطلب می‌توانید با نکات و راهکارهایی برای ایجاد یک برنامهٔ روزانهٔ کودک‌محور آشنا شوید.

وقت زیادی را با کودک بگذرانید

وقت زیادی را صرف نگهداری و نگاه کردن به کودک خود کنید تا به راحتی متوجه واکنش‌ها و نشانه‌های او شوید. ببینید آیا او هنگام گرسنه شدن دستش را توی دهانش می‌گذارد یا زبانش را بیرون می‌آورد، آیا او وقتی خوابش می‌آید چشمانش را می‌مالد و بهانه‌گیر می‌شود؟ والدینی که خیلی مراقب کودک خود هستند، معمولاً تمام این نشانه‌ها را یاد می‌گیرند تا کودکشان را بهتر بشناسند و اگر شما یک برنامهٔ راهنمای کودک‌محور را دنبال می‌کنید، باید رفتارهای فرزندتان را با دقت بسیار بیشتری بشناسید.

ارتباطی خوب با کودک برقرار کنید

بسیاری از والدینی که به برنامه‌های راهنمای کودک‌محور علاقه دارند، از توصیه‌های کارشناسان این روش استفاده می‌کنند که به عنوان مثال می‌گوید وقتی لباس کودک را می‌پوشانید با او صحبت کنید تا بتوانید ارتباط نزدیک و بهتری با او برقرار کنید. همچنین برای آرامش و قوی شدن کودکتان به او شیر مادر بدهید.

کودک را با شیر مادر تغذیه کنید

طرفداران سبک کودک‌محور نگران این هستند که والدین در برنامهٔ راهنمای کودکشان، قانون سخت و محدودکننده‌ای در مورد زمان و مقدار تغذیهٔ کودکشان به کار ببرند، زیرا بعضی از برنامه‌های غذایی، مادران شیرده را مجاز می‌داند که از سینهٔ خود به کودکشان شیر ندهند و شیر خشک را جایگزین آن کنند که طبعاً پیروان این سبک مخالف سرسخت این گونه برنامه‌ها هستند، زیرا این کار می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد.

آنها توصیه می‌کنند در هفته‌های اول، شیر مادر را به میزان تقاضای کودک به او بدهید و تمام برنامه‌های راهنما را نادیده بگیرید. در چهار تا شش هفتهٔ اول تولد، باید انتظار داشته باشید که نوزادتان به طور متوسط هر دو ساعت یک بار شیر بخورد. همچنین آنها معتقدند تغذیهٔ زود به زود از شیر مادر برای نوزادان و مادرانشان بهتر است، زیرا به تولید و تثبیت خوب شیر در سینهٔ مادران کمک می‌کند و شیر مادر پرچرب‌تر و پرکالری‌تر می‌شود که برای رشد کودکان بسیار مناسب است. اما نکتهٔ دیگری که باید در نظر بگیرید این است که نوزادان مختلف با توجه به عواملی مانند میزان و ظرفیت ذخیرهٔ شیر در سینهٔ مادر و عوامل دیگر ممکن است با الگوهای متفاوتی شیر بخورند.

هنگامی که شیر شما در ماه اول پس از زایمانتان تثبیت شد و شما و نوزادتان به طور طبیعی در یک برنامهٔ راهنما قرار گرفتید، با اینکه باز هم روند شیردهی مکرر و بدون محدودیت ترجیح داده می‌شود، اما سایر برنامه‌های راهنمای مناسب دیگر نیز می‌تواند با مشورت پزشک کودکتان مورد استفاده قرار گیرد.

خواب کودک را تنظیم کنید

کارشناسان روش‌های کودک‌محور می‌گویند برخی از کودکان به راحتی می‌خوابند. آنها از زمان تولد می‌دانند که چگونه خود را آرام کنند، درحالی‌که برخی دیگر به راحتی در شب بیدار می‌شوند و دیگر سخت به خواب می‌روند. در واقع رفتارهای خواب کودکان با هم متفاوت است و این رفتارهای خواب خود کودک است که بیشتر از عادت‌های بد پدر و مادر آنها به خلق‌وخوی ذاتی آنها ربط دارد.

این مدافعان همچنین از والدین خواسته‌اند که برای خوابیدن نیز کودک خود را با ملایمت راهنمایی کنند و تأکید می‌کنند که خوابیدن حالتی نیست که کودکتان را مجبور به انجام آن کنید. آنها معتقدند والدین لازم است از تولد تا دو سالگی همه چیز را در مورد کودک خود بدانند. این رویکرد آنها که وظایف شبانهٔ والدین نامیده می‌شود به این معناست که هنگام خواب والدین باید با تکان دادن، شیر دادن، نوازش کردن و سایر روش‌ها به کودکشان آرامش دهند تا او بخوابد.

از نظر آنها اگر کودکان از زمان تولد تا شش ماهگی دو تا سه بار و از شش تا ۱۲ ماهگی یک تا دو بار طی شب از خواب بیدار شوند کاملاً طبیعی است. بنابراین والدین برای کمک به کودک به جای اینکه سعی کنند با هر روشی در تمام طول شب او را بخوابانند بهتر است یک روش خواب سالم را برای او بسازند و در نظر بگیرند. آنها هشدار می‌دهند که اگر روال بیدار شدن کودک در شب را به‌ هم بزنید، ممکن است برنامه‌های دیگر او نیز تغییر کند و ارتباطش با شما ضعیف شود که این می‌تواند برای کودکتان مضر باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط