چطور در مورد پریود شدن با بچه‌ها حرف بزنیم

چطور در مورد پریود شدن با بچه‌ها حرف بزنیم

صحبت کردن در مورد پریود با بچه‌ها برای پدر و مادرها کمی سخت است. اما اگر جزو والدین آگاه باشیم و بخواهیم در این باره با کودک خود صحبت کنیم، باید اول این موضوع برای خودمان حل شده باشد. ما نمی‌توانیم با شرمندگی این موضوع را به فرزند خود منتقل کنیم. پس چه کار کنیم؟ در این مطلب با سن پریود شدن، بلوغ، راهکارهای درست توضیح قاعدگی برای بچه‌ها آشنا شوید. 

اهمیت صحبت با بچه‌ها در مورد پریود و قاعدگی

بیشتر دخترها در حدود 12 سالگی پریود می‌شوند، اما این اتفاق می‌تواند از هشت سالگی هم بیفتد. بنابراین مهم است که از سن پایین با بچه‌ها صحبت کنید تا مطمئن شوید که آنها آمادگی لازم را دارند. همچنین سعی کنید در مورد پریودها به عنوان یک فرایند مداوم و معمول صحبت کنید تا یک نشست رسمی و ترسناک و به تمام سؤالاتشان هم پاسخ دهید. خجالت هم نکشید؛ یادتان باشد پریود شدن یک اتفاق طبیعی است. 

بعضی از دخترها که اطلاعی از پریود شدن ندارند، با بروز علائم اولیهٔ عادت ماهانه دچار یک حس ناخوشایند می‌شوند. مثلاً برخی ممکن است فکر کنند مشکلی برای آنها پیش آمده است. برای این‌که فرزند شما با فرایند این مسئله آشنا شود، ترسش از بین برود و از طرفی بتواند در این دوره زندگی و فعالیت عادی داشته باشد، باید تمام مسائل مربوط به این اتفاق ماهانه و دائمی را برای او توضیح بدهید.

دادن تصویر ذهنی مثبت در مورد این مرحله از آغاز زنانگی باعث خواهد شد تا دخترهایمان خوش‌بینانه‌تر به جسم و بدن خود نگاه کنند و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند. همچنین آگاهی درست منجر به کاهش وحشت و هراس کودکان نسبت به تجربهٔ اولین قاعدگی آنها خواهد شد.

این را هم بدانید که پسرها نیز باید در مورد پریودها یاد بگیرند، چون هم دخترها و هم پسرها از محیط و همسالانشان در مورد پریود خواهند شنید، پس می‌توانید به آنها هم در مورد این تغییرات بدن زنان اطلاع دقیق‌تر و درست بدهید تا اطلاعات ناقص و غلط را از دیگران دریافت نکنند. همیشه به یاد داشته باشید که محیط خانواده بهترین و امن‌ترین محل برای دریافت این آگاهی و شناخت است و چه بهتر که فرزندان شما این اطلاعات را از خودتان بگیرند تا از بیرون خانه، یا حتی از طریق اینترنت یا هر منبع دیگری. 

سن بلوغ دخترها

بلوغ سیر و روندی تکاملی است‌. گفت‌وگو در مورد مسائل جنسی و آموزش به کودک و نوجوانان یک ضرورت به شمار می‌رود. دخترها معمولاً به دلیل نبود آموزش و شناخت طبیعت بدنشان واهمه دارند یا از خونریزی عادت ماهانه شرمسار می‌شوند.

هرچند سن بلوغ دخترها معمولاً بین ۱۰ تا ۱۶ سالگی است ولی بیشتر دخترها در حدود 12 سالگی پریود می‌شوند. همچنین بعضی‌ دخترها هم در حدود هشت سالگی اولین عادت ماهانه را تجربه می‌کنند. به همین دلیل و همان‌طور که گفته شد، بهتر است از سن کمتر و به‌طورکلی خیلی مختصر و متناسب با سن‌ کم بچه‌ها برایشان توضیح دهید. 

اگر کودک شما در مورد قاعدگی سؤالاتی می‌پرسد، با صراحت و صادقانه به آنها پاسخ دهید و اگر کودک شما سؤالی نمی پرسد، این شما هستید که باید در مورد قاعدگی با او صحبت کنید. 

چه زمانی با دخترم در مورد پریود حرف بزنم؟

این سؤال همیشه در ذهن مادرهای دختردار وجود دارد، حتی گاهی درست بعد از این که دخترشان به دنیا آمده است. صحبت در مورد موضوعات شخصی مانند پریود، قاعدگی یا عادت ماهانه می‌تواند والدین و بچه‌ها را کمی سردرگم کند. اما بچه‌ها به اطلاعات قابل اعتماد نیاز دارند و کمک به کودکان در درک بدنشان به آنها کمک خواهد کد تا زندگی و ذهن سالم‌تری داشته باشند.

اولین قدم شما به عنوان والدین این است که فرزندتان را با بدنش آشنا کنید و با تغییرات طبیعی آن آشتی بدهید. حتماً لازم نیست سن و زمان خاصی را برای گفت‌وگو در مورد پریود در نظر بگیرید یا مقدمات خیلی ویژه‌ای را برای آن فراهم کنید. صحبت و مکالمه را هم طولانی نکنید، چون قطعاً در حوصله، صبر و توان کودکتان نیست.

پریود و کودکان

همچنین با دیدن اولین نشانه‌های تغییرات بدنی دخترها می‌توان حدس زد که به آغاز مرحلهٔ بلوغ و شروع عادت ماهانه نزدیک می‌شوند. زمان شروع آموزش مهم است، زیرا امکان دارد فرزند شما از منابع نادرست یا از طریق دوستان اطلاعات ناقصی دریافت کند که باعث آسیب و تحمیل فشار روانی بیشتری برایش شود. اما ببینیم چطور و چگونه با بچه‌ها در مورد قاعدگی صحبت کنیم.

راهکارهای درست توضیح عادت ماهانه برای بچه‌ها

چطور با کودک در مورد پریود صحبت کنید

هرچه بیشتر در مورد پریود و علائم شروع قاعدگی به دخترتان اطلاعات بدهید، او در زمان رشد، نسبت به تغییرات بدنی خود احساس بهتری خواهد داشت و آماده‌تر خواهد بود. بیشتر بچهها تا شش یا هفت سالگی می‌توانند اصول سیکل‌های پریود را درک کنند. به دنبال یک لحظهٔ طبیعی باشید تا در مورد آن صحبت کنید. به عنوان مثال، وقتی در مورد بلوغ می‌پرسد یا وقتی سؤال می‌کند: «بچه‌ها از کجا می‌آن» و وقتی در فروشگاه هستید و پد بهداشتی می‌خرید. برای شروع می‌توانید از کودکتان بپرسید آیا او در مورد پریود چیزی می‌داند؟ بعد می‌توانید اطلاعات کامل‌تری را در اختیارشان بگذارید.

برای توضیح در سن پایین نیز می‌توانید از انیمیشن‌ها و کتاب‌های کودکان یا مشاور کودک نیز کمک بگیرید. وقتی بزرگ‌تر شدند و علائم ظاهری بلوغ آشکار شد، به طور کامل می‌توانید به آنها آموزش بدهید. اما برای دخترهای دبستانی بزرگ‌تر و نوجوان‌ها می‌توانید به آنها این‌طور توضیح دهید که:

وقتی دختری به یک زن تبدیل می‌شود، بدنش تغییر خواهد کرد تا وقتی بزرگ‌تر و بالغ‌تر می‌شود بتواند بچه‌دار شود. بخشی از این اتفاق، آماده‌سازی مکانی برای رشد کودک توی رحم و بدن مادر است. جایی که کودک در آن رشد می‌کند رحم نام دارد. هر ماه دیوارهٔ رحم برای کودک آماده می‌شود و اگر نوزادی وجود نداشته باشد، دیوار رحم از بین می‌رود و کمی خونریزی می‌کند. این خون از واژن زن خارج می‌شود. بدن هر ماه یک دیوار جدید ایجاد می‌کند، مگر این‌که یک کودک در بدن مادر در حال رشد باشد. یادتان باشد به سؤالاتش به طور ساده و مستقیم پاسخ دهید.

کتاب «لک‌لکی در کار نیست» نوشتهٔ روبی هریس را نیز مطالعه کنید که یکی از بهترین کتاب‌ها در مورد توضیح مسائل جنسی به کودکان است. برای توضیح دربارهٔ پریود شدن و قاعدگی به بچه‌ها می‌توانید پیشنهادهای زیر را هم در نظر داشته باشید:

به مرور و کم‌کم توضیح دهید

صحبت در مورد پریود نباید در سنی خاص و یک بحث سخت و بزرگ باشد. همچنین لازم نیست فضا را هیجانی کنید، چون ممکن است شرایط معذب‌کننده‌ای ایجاد شود. در عوض، سعی کنید مکالمه را زود شروع و به آهستگی به درک کودک خود اضافه کنید.

بهتر این است قبل از قاعدگی و تغییرات دوران بلوغ و در سن پایین‌تر به صورت کلی و خیلی مختصر به دخترتان بگویید. به شکلی که برداشت او از اطلاعات شما چیزی مثل بزرگ شدن باشد و وقتی بزرگ‌تر شد توضیحات کامل‌تری بدهید. به این شکل، درک این موضوع برایش قابل‌تر لمس خواهد بود که عادت ماهانه فرایندی کاملاً طبیعی است. 

ابتدا ببینید کودکتان چه می‌داند

اغلب بچه‌ها در مورد عادت ماهانه چیزهایی می‌شنوند و دربارهٔ آن با دوستانشان حرف می‌زنند. بنابراین فرزند شما هم ممکن است در مورد پریود چیزهایی را در مدرسه شنیده باشد. پس اگر دربارهٔ این مسئله یا باردار شدن از شما سؤال کرد، او را دعوا نکنید. امروزه صحبت کردن در مورد این مسائل در مدرسه کاملاً عادی است. به جای بازخواست او، از فرزندتان بپرسید چه چیزهایی دربارهٔ این موضوعات شنیده است تا مسئله را برای شما توضیح دهد.

سپس در تصحیح شنیده‌های او صحبت کردن دربارهٔ عادت ماهانه را شروع کنید، اما اگر چیزی نشنیده بود که بعید است چیزی نشنیده باشد، حتماً با دیدن نخستین علائم بلوغش، به تدریج صحبت کردن دربارهٔ این مسئله را شروع کنید.

به عنوان مثال، از اینجا آغاز کنید که عادت ماهانه در ادامهٔ روند بزرگ و بالغ شدن اوست. بنابراین، زمانی بزرگ شدن او کامل می‌شود که عادت ماهانه اتفاق بیفتد. این مسئله برای این است که او بتواند مادر شود.

سپس توضیح دهید که در هر بار عادت ماهانه، جسم کوچکی که قرار است در آیندهٔ دور به کودکی تبدیل شود، در حال حاضر چون هنوز خود او کوچک است، از بدن او خارج می‌شود و از جای خارج شدن این جسم کوچک، مانند جای زخم، کمی خونریزی ایجاد می‌شود. این همان توضیح بالاست که برای دخترهای بزرگ‌تر بود و در اینجا برای خردسالان ساده‌تر بیانش کردیم.

در مورد صحبت با کودکان دبستانی در مورد رابطهٔ جنسی بدانید.

روزهای قبل و بعد از پریود را معرفی کنید

برای دخترهای بزرگ‌تر توضیح دهید که عادت ماهانه هر ماه یک بار در هر بار در روز مشخصی اتفاق می‌افتد. برای مثال، اگر او برای اولین بار در روز ششم ماه پریود شود، ماه بعد ممکن است نیز در نزدیکی همان تاریخ پریود شود. 

همچنین بگویید پیش از شروع پریود، تغییراتی مانند درد زیر شکم، کمردرد، درد در سینه‌ها، کم‌اشتهایی، سرگیجه، تهوع، سردرد، گاهی بغض و گریه داشتن، بیقراری و عصبانیت وجود دارد که این حالت‌ها طبیعی هستند.

ترس از پریود شدن در مدرسه را برطرف کنید

یکی از دغدغه‌های دخترها پریود شدن در مدرسه است. برای رفع این نگرانی به او بگوببد که اولیای مدرسه امین و مطمئن هستند. پس اگر چنین اتفاقی افتاد، حتماً پیش ناظم یا مربی بهداشت مدرسه برود.

همچنین از این زمان به بعد بهتر است همیشه چند عدد پد بهداشتی و یک عدد لباس زیر اضافی در کیف کوچکی درون کیف مدرسه‌اش داشته باشد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کند. غیر از این موارد، او می‌تواند با توضیح شرایطش به ناظم یا مدیر مدرسه، درخواست کند تا با شما تماس بگیرند و شما حتماً برای کمک به او خواهید آمد.

همین‌طور به او بگویید چقدر همه چیز طبیعی است، چون شاید فرزندتان حس کند این موضوع فقط برای او اتفاق افتاده است و حالا با دیگران تفاوت دارد. به او توضیح بدهید که این مسئله‌ای خیلی عادی برای همهٔ دخترهاست و نباید نگران باشد و خودش را غیرعادی بداند. شما می‌توانید از تجربیات کودکی یا نوجوانی خودتان از پریود شدن در مدرسه نیز برایش تعریف کنید.

تغییرات مرتبط با بلوغ میتواند کمی ترسناک باشد. به فرزندتان اطمینان دهید که احساس نگرانی در مورد قاعدگی طبیعی است، اما جای نگرانی نیست و شما آمادهٔ پاسخگویی به هر سؤالی هستید.

استفاده از نوار بهداشتی و پد را یاد بدهید

پیش از شروع پریود باید نحوهٔ استفاده از پد بهداشتی را به دخترتان یاد دهید. برای رفع نگرانی فرزندتان از رخ دادن اولین پریود در مدرسه، با شروع بلوغش چند عدد پد و یک  لباس زیر اضافه به او بدهید که در کیفی کوچک‌تر و زیبا در کولهٔ مدرسه‌اش داشته باشد.

آموزش نحوه استفاده از نوار بهداشتی به کودک

اهمیت رعایت نظافت را توضیح دهید

یکی از آموزش‌های مهم و اصلی دورهٔ پریود، رعایت نظافت شخصی است. به دخترتان یاد بدهید که در این دوران باید هر روز حمام کند. همچنین تعویض پد بهداشتی بعد از ۳ تا ۴ ساعت، تعویض لباس زیر در صورت وجود لک اهمیت دارد. این را هم بگویید که رعایت بهداشت برای جلوگیری از عفونت در طول دوران پریود اهمیت بسیاری دارد.

در صورت ایجاد کوچک‌ترین آلودگی‌ای روی لباس زیر یا دیگر لباس‌ها نیز باید آنها را عوض کند، چون خونی که باقی بماند، بوی نامطلوبی دارد، پس باید به نظافت شخصی در این دوره به شکل خاص‌تری رسیدگی شود.

پاسخ به سؤالاتی که دخترها و مادرها در مورد پریود می‌پرسند

اگر به هر دلیلی برای صحبت در مورد پریود یا قاعدگی با بچه‌های خود راحت نیستید، باید بدانید که راه‌ها و کمک‌هایی برای به دست آوردن اطلاعات درست وجود دارد. شاید تماشای فیلم یا خواندن کتاب با هم برایتان راحت‌تر باشد. همچنین می‌توانید از پزشک، مشاور مدرسه یا یکی از اعضای قابل اعتماد خانواده یا دوستانتان بخواهید تا با کودک شما صحبت کند. در اینجا برخی از سؤالاتی را که ممکن است دخترتان از شما بپرسد یا پرسش خودتان باشد، همراه با پیشنهادهایی برای پاسخ به آنها آورده‌ایم:

اگر کودکم در مورد نوار بهداشتی یا تامپون پرسید چه بگویم؟

اگر کودک چهار سالهٔ شما یک تامپون یا پد ببیند و بپرسد این چیست، می‌توانید بگویید: «خانم‌ها هر ماه کمی از واژن خود خونریزی دارند که به آن پریود می‌گویند. دلیل خونریزی این نیست که آسیب دیده‌ان. این نحوهٔ آماده شدن بدنشون برای تولد یه بچه‌س. پدها خون رو جذب می‌کنن تا بدن و لباسمون تمیز بمونه.» با افزایش سن کودک هم می‌توانید برای آماده شدن فرزند خود، اطلاعات بیشتری به او بدهید. خواسته یا ناخواسته، بچه‌های زیر پنج سال در مورد بدن خودشان خیلی کنجکاوند و در این مورد از شما سؤال می‌پرسند، پس بهتر است بخشی از این اطلاعات را در همین سن‌های کم با کودکتان در میان بگذارید.

مطمئن باشید که فرزند شما پذیرش بالایی دارد و این موضوع را قبول می‌کند. اما این‌که بعداً جلوی بقیه حرفش را بزند و شما خجالت بکشید، این مشکل شماست و نه کودکتان که فقط سؤالش را خیلی ساده در مورد بدنش پرسیده است.

اگر کودک مرا هنگام خرید پد بهداشتی دید چه کار کنم؟

فرزندانتان ممکن است شما را موقع خرید نوار بهداشتی ببینند یا در مورد به دنیا آمدن بچه‌ها از شما سؤال بپرسند. شما می‌توانید به ساده‌ترین شکل ممکن برای فرزندتان این توضیح را بدهید: «زن‌ها توی بدنشون عضوی دارند که می‌توانن داخل اون بچه رو نگه دارن. اسم این عضو رحمه و این رحم برای تغذیهٔ بچه‌ای که ممکنه به وجود بیاد، هر ماه دور دیواره‌اش غذا و خون نگه می‌داره. اگر بچه تو رحم باشه از اینها استفاده می‌کنه و اگر نباشه، این دیواره فرو می‌ریزه و خون از واژن زن خارج می‌شه.» نترسید، چون کارشناسان، روانشناسان کودک و متخصصان اطفال چیز عجیبی نگفته‌اند و هیچ اتفاق ناگواری هم نمی‌افتد؛ باور کنیم که این حرف‌ها برای ما ترسناک‌ است، نه بچه‌ها!

در مورد حرف زدن با کودک در مورد به دنیا آمدن نوزاد بدانید.

چطور بفهمم پریود دخترم قرار است شروع شود؟

علائمی که نشان می‌دهد پریود کودک شما نزدیک است می‌تواند رشد موهای زیر بغل و ناحیهٔ تناسلی‌اش باشد. به طور معمول، دختر شما حدود دو سال پس از شروع رشد سینه‌ها و حدود یک سال پس از ترشحات سفید واژن، قاعدگی خود را شروع می‌کند. هرچند دخترها به طور متوسط اولین قاعدگی خود را در حدود 12 سالگی تجربه می‌کند، اما این شروع از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اولین پریود چقدر طول می‌کشد؟

اولین پریود ممکن است زیاد طول نکشد، زیرا امکان دارد چند ماه طول بکشد تا بدن یک زن به یک الگوی منظم برسد. مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولاً سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل یا چرخهٔ قاعدگی که از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دورهٔ بعد محاسبه می‌شود، به طور متوسط ۲۸ روز طول می‌کشد و به‌طورکلی، سیکل قاعدگی طبیعی زنان بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است.

هر چند وقت یک بار پریود می‌شویم؟

پریودها معمولاً هر ماه یک بار اتفاق می‌افتد. اما بعضی از دخترها هر سه هفته یک بار و برخی دیگر نیز هر شش هفته یک بار پریود می‌شوند.

آیا پریودها منظم هستند؟

در چند سال اول پس از شروع قاعدگی ممکن است پریود به طور منظم رخ ندهد که در ابتدا، این یک اتفاق طبیعی است. اما حدود دو تا سه سال پس از اولین قاعدگی، پریود باید هر ماه یک بار باشد.

چقدر خون از دست می‌دهیم؟

ممکن است زیاد به نظر برسد، اما فقط در حدود 3 تا 5 قاشق غذاخوری است که آرام آرام از واژن خارج می‌شود، یعنی یک فوران و خونریزی زیاد یا ناگهانی نیست.

اگر لباسم خونی شود چه کار کنم؟

راه‌هایی برای پوشاندن لکه‌ها وجود دارد تا زمانی که بتوانید لباس‌هایتان را عوض کنید، مانند بستن یک گرمکن به دور کمرتان. همچنین طی این روزها می‌توانید یک مانتو یا شلوار اضافه را در کیف خود نگه دارید.

آیا باید از پد بهداشتی یا کاپ قاعدگی استفاده کنم؟

به سلیقه و نظر خودتان ارتباط دارد. کاپ یا فنجان قاعدگی و پد هر دو ایمن و مناسب هستند. اگر به تازگی پریودتان شروع شده باشد، شاید بیشتر بخواهید برای اولین دورهٔ پریودتان از پدهای ساده استفاده کنید، تا زمانی که محصولی را که مناسب و دلخواه شماست پیدا کنید.

کاپ قاعدگی یا نوار بهداشتی

بیشتر دخترها چه زمانی پریود می‌شوند؟

بیشتر دخترها در سن ۱۰ تا ۱۶ سالگی اولین قاعدگی خود را می‌گذرانند و میانگین سنی ۱۲ سال است، اما بدن هر دختری برنامهٔ خاص خودش را دارد. همچنین اگرچه هیچ سن خاص و مناسبی برای پریود شدن دخترها وجود ندارد اما برخی علائم نشان می‌دهد که به زودی پریود آنها آغاز خواهد شد. به طور معمول، یک دختر حدود دو سال پس از شروع رشد سینه‌هایش پریود می‌شود.

علامت دیگر هم ترشحات واژن است که امکان دارد دخترتان روی لباس زیر خود ببیند. این ترشحات معمولاً حدود شش ماه تا یک سال قبل از این‌که دخترتان اولین قاعدگی خود را بگذراند شروع خواهد شد.

به این نکته هم توجه کنید که اگرچه بیشتر دخترها در حدود 12 سالگی اولین پریود خود را شروع می‌کنند، اما اولین قاعدگی گاهی می‌تواند حتی از هشت سالگی هم شروع شود.

چرا پریود می‌شویم؟

پریود به دلیل تغییر هورمون‌ها در بدن اتفاق می‌افتد. هورمون‌ها پیام‌رسان‌هایی شیمیایی هستند و تخمدان‌ها هورمون‌های استروژن و پروژسترون را آزاد می‌کنند. این هورمون‌ها باعث جمع شدن مخاط رحم می‌شوند. پوشش داخلی آمادهٔ اتصال تخمک بارور و شروع به رشد است. اگر هیچ تخمک باروری وجود نداشته باشد، این پوشش داخلی خراب می‌شود و خونریزی شروع خواهد شد. سپس همان فرایند دوباره اتفاق می‌افتد. معمولاً حدود یک ماه طول می‌کشد تا مخاط پوشانده و سپس خراب شود. به همین دلیل است که بیشتر دخترها و زنان هر ماه یک بار پریود می‌شوند.

پی‌ام‌اس چیست؟

پی‌ام‌اس (PMS) یا سندرم پیش از قاعدگی زمانی است که خانم‌ها علائم عاطفی و جسمی دارند که قبل یا طی دوران پریود اتفاق می‌افتد. این علائم می‌تواند شامل نوسانات خلقی، غم و اندوه، اضطراب، نفخ و آکنه و جوش صورت باشد که بعد از چند روز اول پریود از بین می‌روند. در مورد سندرم پیش از قاعدگی بیشتر بدانید.

آیا پریود درد دارد؟

علائم و درد پریود را توضیح دهید و به دخترتان بگویید که در دوران قاعدگی ممکن است در سینه‌هایش درد و ناراحتی یا دردی تعریف‌شده و مشخص در شکمش احساس کند. او می‌تواند از درمان‌های خانگی برای تسکین دردهای قاعدگی خود استفاده کند که برخی از آنها شامل موارد زیر است:
  • یک کیسهٔ آب گرم را برای چند دقیقه روی پایین شکمش قرار دهد.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر و مکرر در طول روز بخورد.
  • با زانوهای خمیده و جمع‌شده توی شکمش استراحت کند.
  • زیر شکم او را به آرامی ماساژ دهید.
  • نوشیدنی‌های گرم مانند شیر گرم و آب زیاد مصرف کند.
  • یک داروی مسکن مانند استامینوفن مصرف کند.

چرا من پریود نشدم

چرا من هنوز پریود نشده‌ام؟

قاعدگی شما زمانی شروع می‌شود که بدن شما آماده باشد. این معمولاً بین 10 تا 16 سالگی یا دو سال پس از اولین علائم بلوغ است. دلایل احتمالی تأخیر در قاعدگی عبارتند از:

  • کمبود وزن
  • انجام ورزش‌های زیاد مثل رقص، ژیمناستیک و دو و میدانی
  • استرس و عدم تعادل هورمونی

اگر قاعدگی دختر شما تا سن 16 سالگی شروع نشده است یا در 14 سالگی اگر هنوز هیچ نشانهٔ دیگری از بلوغ ندارد، بد نیست اگر به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی سطح هورمون کودک شما پیشنهاد کند.

ممکن است به یک متخصص، معمولاً یک متخصص زنان ارجاع داده شوید تا دریابید که چه چیزی باعث تأخیر در پریودهای دخترتان شده و در مورد راهکارهای درمانی که ممکن است کمک کند صحبت کنید

چه زمانی برای مسائل مربوط به پریود با پزشک تماس بگیریم؟

بیشتر دخترها مشکلی با پریود شدنشان ندارند. اما اگر دخترتان شرایط زیر را دارد، بهتر است با پزشک تماس بگیرید:

  • ۱۶ سال دارد و پریود نشده است.
  • رشد سینه‌هایش بیشتر از سه سال پیش شروع شده ولی پریود نشده است.
  • بیش از دو سال از اولین پریود او گذشته است ولی پریودش هنوز هر سه تا شش هفته یک بار انجام نمی‌شود.
  • گرفتگی و انقباضات رحمی شدید دارد که با استامینوفن، ایبوپروفن، ادویل، مفنامیک اسید، ناپروکسن یا هر برند مسکن دیگری تسکین نمی‌یابد.
  • خونریزی بسیار سنگینی دارد. خونریزی شدیدی که هر ۲ ساعت پد بهداشتی را پر می‌کند.
  • سندرم پیش از قاعدگی شدیدی دارد که مانع فعالیت‌های روزمره‌اش می‌شود.
  • پریودهایی دارد که بعد از منظم بودن نامنظم شده‌اند.
  • پریودهایی دارد که بیشتر از هفت روز طول می‌کشد.
  • در دورهٔ قاعدگی درد شدیدی دارد.
  • بین دوره‌های پریودش خونریزی دارد.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط