به کودکمان یاد بدهیم همبازی خوب و جوانمردی باشد

به کودکمان یاد بدهیم همبازی خوب و جوانمردی باشد

چگونه به کودک خود یاد بدهیم یک همبازی خوب و جوانمرد باشد؟ شاید بد نباشد قبل از پرسیدن این سؤال، اول فکر کنیم که خود ما وقتی می‌بازیم چطور با برنده برخورد می‌کنیم؟ در این مطلب با آموزش جوانمردی در بازی به کودکان آشنا شوید.

یک همبازی خوب و جوانمرد

بچه‌های کوچک زیاد نمی‌توانند این موضوع را درک کنند ولی آموزش را از هر سنی می‌توان شروع کرد تا در زمان خودش به اوج برسد. بسیاری از بچه‌ها اغلب تا هشت سالگی می‌توانند موارد زیر را انجام دهند:

  • به برنده‌ٔ یک بازی معمولاً با مقداری تشویق شما تبریک بگویند.
  • از اظهارات بی‌ادبانه نسبت به برنده‌ خودداری کنند.
  • با برنده معمولاً با مقداری تشویق شما دست بدهند.
  • به بازنده به خاطر بازی خوب تبریک بگویند.

اما تا رسیدن به هشت سالگی چگونه به کودکمان یاد بدهیم همبازی خوب و جوانمردی باشد؟

آموزش یک همبازی جوانمرد بودن به کودک

به محض این‌که بچه‌ها بتوانند در ورزش‌های سازمان‌یافته شرکت کنند، یعنی چیزی در حدود پنج سالگی، یادگیری رفتار باوقار هنگام پیروزی و شکست مهم خواهد شد. به همه‌ٔ بزرگسالان آشنایی فکر کنید که هنوز نمی‌دانند چگونه برد یا باخت را باوقار تحمل کنند تا اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید!

با این حال، والدین نمی‌توانند از کودکان یا حتی نوجوانانشان انتظار رفتار بی‌عیب و ‌نقص داشته باشند. باختن دردناک است و پیروزی آن‌قدر هیجان‌انگیز که پز ندادن را دشوار می‌کند. با این وجود، بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند که ورزش و بازی جوانمردانه شامل در نظر گرفتن احساسات دیگران است.

مسئله این است که کاری نکنید کسی، چه برنده و چه بازنده احساس بدی پیدا کند. اگر باختید، عصبانی بودن اشکالی ندارد، اما شما باید متانت داشته باشید و به برنده تبریک بگویید و با او دست بدهید. برعکس، اگر فرزندتان در سمت برنده است، باید به طرف بازنده به خاطر بازی خوبش تبریک بگوید و به همان اکتفا کند.

به عنوان والدین، می‌توانید رفتار خوب بازنده و برنده را برای فرزندتان الگوسازی کنید. وقتی با رقبای فرزندتان و والدین آنها مؤدب باشید رفتار خوب را به فرزندتان نشان می‌دهید و هنگامی که به دوستان و همکارهای خودتان بعد از پیروزی‌اش در هر چیزی جلوی بچه‌ها تبریک می‌گویید، باز هم الگوی خوبی ارائه می‌دهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط