چطور به اشتراک گذاشتن و تقسیم کردن را به کودکان ‌دبستانی یاد بدهید

چطور به اشتراک گذاشتن و تقسیم کردن را به کودکان ‌دبستانی یاد بدهید

چگونه به اشتراک گذاشتن را به فرزند ‌دبستانی خود آموزش دهیم؟ قبل از هر چیز باید بدانیم که درک یک کودک دبستانی از تقسیم کردن چقدر است. در این مطلب با این موضوع و راهکارهای آموزش و یاد دادن تقسیم کردن به بچه‌های دبستانی آشنا شوید.

درک کودک دبستانی از تقسیم کردن

در بیشتر مواقع، بچه‌های ‌دبستانی در به اشتراک گذاشتن و تقسیم کردن مشکلی ندارند. آنها همدلی را می‌فهمند و حتی می‌توانند همدلانه رفتار کنند، سخت درگیر و مسحور روابط دوستی هستند و دوست دارند خوشایند دیگران واقع شوند. آنها بیشتر رسوم و قوانین تعاملات اجتماعی را فرا گرفته‌اند. بنابراین، مگر این‌که روز بدی داشته باشند یا دوره‌ٔ دشواری را بگذرانند، در غیر این صورت چیزها را به خوبی با دیگران قسمت می‌کنند. در واقع، آن‌قدر خوب که ممکن است از مدرسه با کفش همکلاسی‌شان به خانه بیایند، چون کفش‌هایشان را «تقسیم کرده‌اند».

اما بعضی از بچه‌های دبستانی هنوز قانع نشده‌اند که قسمت کردن و به اشتراک گذاشتن ایده‌ٔ خیلی خوبی است. این به خلق‌وخوی کودک ارتباط دارد.

بچه‌هایی که هنگام تغییر یا در شرایط دشوار راحت‌تر تحریک می‌شوند، گاهی اوقات در به اشتراک گذاشتن مشکل دارند و دیگران در به اشتراک گذاشتن اسباب‌بازی‌های جدید یا چیزهایی که تعداد آنها کم است، مانند تاب‌های زمین بازی مشکل دارند.

در مورد کودکان دبستانی بیشتر بدانید.

راهکارهای آموزش تقسیم کردن به کودک دبستانی

در موردش صحبت کنید

دانش‌آموز شما به اندازه‌ٔ کافی بزرگ شده است که بتواند در مورد به اشتراک گذاشتن با شما بحث و گفت‌وگوی عمیقی داشته باشد، بنابراین در مورد موضوع با هم صحبت کنید و با هم چاره‌اندیشی کنید. مثلاً بگویید: «فرض کنیم آرین میاد اینجا و می‌خواد مدادرنگ‌ی‌های جدید تو رو امتحان کنه. چی بهش می‌گی؟» اگر فرزندتان به تقسیم کردن وسایل هنری خود بی‌میل است، از او بپرسید: «چطور می‌تونیم از مشکل جلوگیری کنیم؟» یا «چیکار می‌تونیم بکنیم تا آرین ناراحت نشه؟»

شاید پیشنهاد کند قبل از رسیدن دوستش رنگ‌ها را بردارید یا تصمیم بگیرد که به دوستش اجازه دهد از یکی از مدادرنگی‌های جدیدش، به همراه همه‌ٔ مدادرنگی‌های قدیمی، استفاده کند. در بحث‌های خود با او، اشاره کنید که چگونه قسمت کردن به او در ایجاد دوستی‌ها کمک می‌کند، چون دوستی چیزی است که اکنون برای او از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

از سرزنش و مجازات دور بمانید

اگر به فرزند ‌دبستانی خود بگویید که او خودخواه است، یا وقتی چیزی را با دیگران تقسیم نمی‌کند تنبیهش کنید، یا او را مجبور کنید تا یک دارایی باارزش خود را به کسی بدهد، حس رنجش و کینه را در او ایجاد می‌کنید، نه سخاوت! برای تشویق به اشتراک‌ گذاشتن، از تکنیک تقویت مثبت استفاده کنید نه تذکر و توبیخ. به عبارت دیگر، وقتی چیزی را با کسی تقسیم می‌کند، حتماً او را تحسین کنید.

در مورد اثر بد تنبیه کودکان بدانید.

به دارایی‌های فرزند خود احترام بگذارید

اگر فرزند شما احساس کند که با لباس‌ها، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌هایش بد رفتار می‌شود، بعید است که حاضر شود حتی برای یک لحظه از آنها دست بکشد. بنابراین قبل از این‌که مدادرنگی‌اش را بردارید، از او اجازه بگیرید و حق «نه» گفتن را برایش قائل باشید.

همچنین اطمینان حاصل کنید که خواهر و برادرها، دوستان و دیگران نیز به وسایل او احترام می‌گذارند، یعنی برای استفاده از آنها اجازه می‌گیرند و هنگام استفاده هم از آنها خوب مراقبت می‌کنند.

الگوی خوبی باشید

بهترین راه برای یادگیری سخاوتمندی این است که فرزندتان شاهد آن باشد. بنابراین بستنی خود را با او تقسیم کنید یا پیشنهاد کنید که با موبایل شما به موسیقی گوش کند و فراموش نکنید که به او یاد بدهید چیزهای غیرقابل لمسی مانند احساسات، فکرها و داستان‌ها نیز می‌توانند به اشتراک گذاشته شوند. از همه مهم‌تر، بگذارید او ببیند که شما می‌دهید و می‌گیرید، مصالحه می‌کنید و با دیگران قسمت می‌کنید.

به او بیاموزید چه چیزهایی را تقسیم نکند

بچه‌ٔ دبستانی شما وقتی به‌اشتراک‌گذاری و سیهم کردن را یاد گرفت و درک کرد، ممکن است آن‌قدر مشتاق تقسیم هر چیزی باشد که لازم شود به او یادآوری کنید بعضی از وسایل مانند مسواک، شانه، کلاه و کفشش بهتر است برای خودش نگه داشته شود.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط