هشت نکتهٔ مهم برای بزرگ کردن بچه‌ها

هشت نکتهٔ مهم برای بزرگ کردن بچه‌ها

شاید شما هم دیده باشید وقتی بعد از یک خرید طولانی به خانه برمی‌گردید، ناگهان ببینید که کودک هفت سالهٔ شما داوطلبانه در بردن کیسه‌های خرید به داخل خانه به شما کمک کند. احتمالاً همان موقع است که متوجه می‌شوید کارتان را درست انجام داده‌اید و احساس غرور می‌‌کنید. به خودتان تبریک بگویید و در این مطلب با چند نکتهٔ دیگر هم برای آموزش بیشتر به کودکان آشنا شوید.

۱. سرمشق خوبی باشید

بچه‌ها به یک الگو نیاز دارند، به وجود کسی در زندگی‌شان که بتوانند تحسینش کنند و از او بیاموزند. والدین لازم است همیشه وقت بگذارد تا به کودکشان چیزهای جدیدی بیاموزد. نه تنها سرمشق بودن مهم است، بلکه توضیح دادن چیزها هم اهمیت زیادی دارد.

۲. تماس چشمی برقرار کنید

اگر می‌خواهید کودکتان با اعتمادبه‌نفس وارد یک اتاق شود، دست کسی را بفشارند و به چشم او نگاه کند، نقش برقراری ارتباط چشمی با کودکتان را دست‌کم نگیرید. این کار به ایجاد اعتمادبه‌نفس کمک می‌کند.

۳. مؤدب باشید

هر فرد مؤدبی از کلمات «لطفاً»، «متشکرم»، «ببخشید» و «می‌تونم کمکتون کنم؟» استفاده می‌کند. پس اگر کودکتان چیزی را با تحکم از شما طلب کرد، به او بگویید که دوباره مؤدبانه درخواست کند. همه چیز به لحن ارتباط دارد و بهتر است کم‌کم به کودکتان با توجه به مقطع سنی‌اش بیاموزید که با بد صحبت کردن به چیزی نمی‌رسد.

۴. صندلی خود را ببخشید

فرض کنید سوار اتوبوس هستید و یک زن باردار سوار می‌شود، شما بلند می‌شوید و جایتان را به او می‌دهید. کودک شما این صحنه را می‌دهد. وقتی از اتوبوس پیاده شدید می‌توانید برای کودکتان توضیح دهید که چرا بلند شده‌اید و فکر کردن به دیگران مهم است.

۵. به کارهای خوبش اشاره کنید

حواستان باشد که هر وقت کودک کار خوب یا مؤدبانه‌ای انجام می‌دهد به او بگویید که چقدر به او افتخار می‌کنید. کودکان باید بدانند که آنچه انجام داده‌اند خوب بوده و این همان رفتاری است که شما و همسرتان به عنوان والدین از او انتظار دارید.

۶. به دیگران کمک کنید

به فرزندتان بگویید حتی اگر به نظر برسد شخصی نیاز به کمک ندارد، باز هم پیشنهاد کمک همیشه کار خوبی است. درست مثل وقتی که به شما در بردن کیسه‌های خرید کمک کرد. همچنین یادتان باشد تشکر کنید و بگویید قدردان کمکش هستید.

۷. آداب غذا خوردن را یاد بدهید

کودکان کوچک زیاد نمی‌توانند پشت صندلی درست بنشینند ولی با بزرگ شدنشان بهتر است از آنها بخواهید مثل شما صاف روی صندلی بنشینند و از دستشان هم زیاد برای غذا خوردن استفاده نکنند.

۸. اخلاق کاری خوب را معرفی کنید

سعی کنید به کودکتان نشان دهید که برای به دست آوردن پول باید کار کرد و اگر در جمع‌آوری وسایل به شما کمک کرد از او تشکر کنید و با بزرگ‌تر شدنش او را در کارهای مختلف خانه و بیرون از خانه تا حد ممکن و متناسب با سن کودک شریک کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط