رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۳

رشد کودک در هفتهٔ اول ماه ۱۳

کودک شما هفتهٔ پیش یک ساله شد و این هفته وارد اولین هفته از ۱۳ ماهگی زندگی خود و در واقع شروع دوران نوپایی خواهد شد. در این مطلب می‌توانید با نکاتی در رابطه با زندگی یک کودک در هفتهٔ اول ۱۳ ماهگی آشنا شوید.

اولین قدم‌های کودک

بسیاری از بچه‌ها اولین قدم‌های خود را بین ۹ تا ۱۲ ماهگی برمی‌دارند و تا ۱۴ یا ۱۵ ماهگی دیگر به خوبی راه می‌روند. اما نگران نباشید اگر فرزند شما هنوز میز یا کاناپه را رها نکرده، چون این نیز کاملاً طبیعی است که بچه‌ها اولین قدم‌های خود را تا ۱۵ یا ۱۶ ماهگی یا حتی دیرتر از آن برندارند. شما می‌توانید دربارهٔ زمان راه افتادن بچه‌ها بیشتر بدانید.

به او فرصت‌های زیادی برای حرکت کردن بدون کمک خود بدهید و خیلی او را در آغوش نگیرید تا به این ترتیب جابه‌جایی با تکیه کردن به وسایل خانه و راه رفتن را تشویق کنید. با تنظیم مبلمان، طوری که در تمام مسیر او وسایل ایمن و راحتی برای دست گرفتن وجود داشته باشد، می‌توانید دوندهٔ تازه‌کارتان را تشویق کنید. هر گونه وسیلهٔ خطرسازی که ممکن است کودکتان به آن دست بگیرد، مانند دستمال‌های آویزان توی آشپزخانه، حوله‌های خشک کردن دست توی حمام یا سیم برق را از مسیرش بردارید.

اگر فرزندتان در تلاش برای تاتی‌تاتی کردن است، شاید اگر بتواند یکی از انگشتان شما را بگیرد، یا اگر دستانش را در هوا بگیرد و درحالی‌که شما دستش را گرفته‌اید پشت سرش راه بروید، احساس امنیت بیشتری داشته باشد. یک اسباب‌بازی هل‌دادنی نیز فرصت تمرین راه رفتن را فراهم می‌کند. فقط مطمئن شوید که محکم است و پایهٔ پهن و باثباتی دارد.

همچنین دو وسیلهٔ کمکی راه رفتن کودکان که به آنها نیاز ندارید شامل واکر و کفش است. کارشناسان طب اطفال می‌گویند واکرها ایمن نیستند و در واقع کودکان را از یادگیری راه رفتن بازمی‌دارند. پاهای برهنه به کودک تازه‌کار شما در تمرین حفظ تعادل و هماهنگی حرکتی کمک می‌کند، پس بهتر است کفش‌ها را برای محافظت از پای کودک خود در بیرون از خانه نگه دارید و توی خانه کفش پای کودکتان نکنید.

مراقبت پزشکی کودک

شما می‌توانید با پیش‌بینی برخی از سؤالاتی که ممکن است پزشک کودک در ملاقات‌ها بپرسد، یا برای خود شما سؤال باشد، برای چک‌آپ ۱۲ ماهگی کودک خود آماده شوید. برخی از آنها شامل موارد زیر است:

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط