رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۴

رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۱۴

کودک شما حالا ۱۳ ماه و دو هفته دارد و وارد سومین هفته از ماه ۱۴ بعد از تولدش شده است. در این مطلب می‌توانید با هفتهٔ سوم از ماه ۱۴ زندگی کودکتان آشنا شوید.

اجتماعی شدن

کودک عزیز شما می‌تواند برون‌گرا و اجتماعی یا تودار و درون‌گرا باشد، اینها ویژگی‌های منحصربه‌فردی در بچه‌هاست که بی‌ارتباط به خصوصیات والدینشان نیست. اما به‌طورکلی، شما می‌توانید با این فعالیت‌های سرگرم‌کننده به کودکتان در رشد مهارت‌های اجتماعی‌اش کمک کنید:

قایم موشک: دنبال کردن شما و پنهان شدن از شما ممکن است از جمله فعالیت‌های مورد علاقهٔ فرزند ۱۳ ماهه‌ٔ شما باشد. بهترین بازی دنیا برای او می‌تواند پنهان شدن پشت یک صندلی، کتاب یا حتی یک حوله باشد، درحالی‌که شما وانمود می‌کنید نمی‌توانید پیدایش کنید و او بی‌وقفه‌ به این موضوع می‌خندد.

بنداز و بیار: پرتاب کردن چیزها به بیرون از تختش یا مینی‌پارک بازی‌اش و تماشای شما درحالی‌که می‌روید و آنها را می‌آورید، برای کودک ۱۳ ماهه‌تان بسیار سرگرم‌کننده است، البته اگر شما قبول کنید که در این بازی شرکت کنید، چون خیلی خسته‌کننده است. او همچنین شاید از اینکه اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و اشیای دیگر را به دست شما بدهد تا شما آنها را دوباره به او برگردانید لذت ببرد. این نوع دادن، گرفتن و دوباره دادن، در واقع یک بازی اجتماعی است، یعنی راهی برای تعامل با شما و یادگیری نحوهٔ برقراری ارتباط کودکتان با دیگران.

جلب توجه: کودک شما ممکن است داشتن تماشاگر را دوست داشته باشد و هر کاری را که با انجام آنها پاسخ مثبتی از مخاطبانش می‌گیرد، به خصوص تشویق‌هایی همراه دست زدن را تکرار کند. مراقب باشید که رفتارهای مطلوب را تشویق کنید، نه رفتارهای منفی مانند پرتاب مواد غذایی.

ادای من را دربیاور: کودک نوپایتان را روبه‌روی خود بنشانید؛ انجام این بازی با صندلی بلند غذاخوری کودک عالی است. کاری ساده اما قابل توجه، مانند دست تکان دادن، کف زدن، بالا بردن دست‌ها، تکان دادن دست‌ها به حالت بال زدن یا پوشاندن صورتتان انجام دهید. اگر او همان کار را انجام داد، تشویقش کنید و برایش هورا بکشید، اما نگران نشوید اگر او فقط به کارتان خندید.

رعایت ایمنی و احتیاط

کدام یک بهتر است؟ اینکه به کودک یاد بدهید به اشیای شکستنی یا خطرناک دست نزد یا اینکه آنها را دور از دسترسش او قرار دهید؟ تصمیم واقعاً با شماست، اما به خاطر داشته باشید که بچه‌ها در این سن هنوز نمی‌توانند مفاهیمی مثل شکنندگی یا خطر را درک کنند. در حال حاضر، برداشتن شکستنی‌ها و هر چیز دیگری که نمی‌خواهید فرزندتان به آن دست بزند، زندگی شما را راحت‌تر می‌کند.

همچنین، اکنون که فرزندتان تحرک بیشتری پیدا کرده، فکر خوبی است که معیارهای ایمن‌سازی خانه برای حضور کودک را مرور کنید. آیا نیاز دارید که قفل کودک بیشتری روی کابینت‌ها نصب کنید یا گوشه‌های تیز میزها را بپوشانید؟ بچه‌هایی که چهار دست‌وپا می‌روند و بچه‌هایی که از وسایل بالا می‌روند می‌توانند به مکان‌های دور از دسترس و بعیدی برسند. درهای محافظ در جلوگیری از سقوط ماجراجویان کوچک، به ویژه در بالا و پایین پله‌ها مفید هستند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط