رشد کودک در هفتهٔ چهارم ماه ۲۰

با پایان این هفته، ۲۰ ماهگی کودک شما تمام خواهد شد و او وارد ماه ۲۱ از زندگی مشترکتان می‌شود. در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و زندگی کودک در هفتهٔ چهارم از ۲۰ ماهگی‌اش آشنا شوید.

بالا رفتن و پایین افتادن

اکنون که کودک شما هماهنگی دست و چشم و تعادل خوبی دارد و عضلات دست و پایش قوی‌تر شده است، توانایی تمرین مهارت‌های حرکتی خود از طریق بالا رفتن را دارد و اینکه او آن مهارت‌های حرکتی را چطور اعمال می‌کند به شخصیتش ارتباط دارد.

کودک ممکن است در اکتشافاتش بسیار محتاط باشد یا مثل یک بز کوهی واقعی از هر مانعی که می‌بیند بالا برود. از صندلی به بالای تخت، از گیت کودک به بالای کانتر آشپزخانه و از روی مبل روی سر پدرش!

بالا رفتن سرگرم‌کننده و مفرح است، اما نمی‌توان از نکات ایمنی هم چشم‌پوشی کرد. برای کودکتان کاملاً روشن کنید که بالا رفتن کجاها مجاز است و کجاها ممنوع است. هرچند یک کودک ۲۰ ماهه درک چندانی از خطر ندارد و اگر مصمم به بالا رفتن از جایی باشد، این توضیح و دستورتان هم او را متوقف نخواهد کرد، ولی باز هم گفتنش لازم است. تعیین حد و مرز به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه زمانی باید مداخله کنید و چه زمانی با آن کنار بیایید.

سقوط خطر کودک بدیهی است، اما خطر دیگری که با بالا رفتن همراه است، افتادن مبلمان و وسایل دیگر روی اوست. افتادن دراور روی کودکی که از کشوهای آن بالا رفته، افتادن قفسهٔ کتاب‌ها یا تلویزیون روی کودکی که سعی در بالا رفتن از آن دارد، برخی از این موارد است. مخصوصاً تلویزیون‌هایی با صفحه‌های تخت که به راحتی برمی‌گردند. شاید بد نباشد برای حل ماجرا، تلویزیون را حداقل به طور موقت روی دیوار نصب کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند راه‌هایی مانند پیچ کردن آنها به دیوار برای متصل و محکم کردن وسایلی که احتمال سقوط دارند پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان فرصت بالا رفتن از وسایل بازی در پارک بازی را پیدا می‌کند. در زمستان شاید بتوانید یک سازه‌ٔ پلاستیکی کوچک مثل سرسره را در اتاق بازی یا اتاق نشیمن خود بگذارید تا او بتواند از آن بالا برود. اگر آب و هوا اجازه می‌دهد، گذراندن کمی وقت در بیرون از خانه کمک می‌کند مقداری از آن همه انرژی کودکتان تخلیه شود.

بازی‌هایی برای تقویت تخیل کودک نوپا

آیا هیچ نظر یا تصمیمی برای ساعت بازی کودکتان دارید؟ شما می‌توانید با برخی از بازی‌هایی که در زیر آمده است، قدرت تخیل نوپای فرزندتان را تقویت کنید:

عروسک‌ دستکشی: از عروسکی که دارید استفاده کنید یا خودتان با کشیدن چشم، دهان و بینی روی یک جوراب رنگ روشن یک عروسک بسازید. از طرف عروسک با کودکتان ارتباط برقرار کنید، با استفاده از جمله‌های کوتاه و ساده‌ای مانند؛ «سلام سلنا، من برفی‌ام. امروز من یه بینی لازم دارم. تو بینی داری؟ بینی تو کجاست؟ وای، من می‌بینمش. می‌تونم ببوسمش؟ خیلی خوشمزه بود! خب، حالا من یه دهن نیاز دارم.» عروسک همچنین می‌تواند تقاضای بغل شدن، خواندن یک ترانه، دست دادن، انتخاب یک کتاب برای خواندن یا دادن یک اسباب‌بازی را بدهد، چون امکانات این بازی بی‌پایان هستند.

بسکتبال کیسه‌ای: شما به دو کیسهٔ لوبیای کوچک و یک ظرف بزرگ مثل سبد لباس چرک‌ها یا سطل زبالهٔ تمیز نیاز دارد. می‌توانید روی زمین کنار کودکتان بنشینید و یکی از کیسه‌های لوبیا را به او بدهید. بگذارید آن را بررسی کند، چون او ممکن است برای مدتی جنس کیسه و وزن آن را بررسی کند یا بخواهد چند بار آن را روی زمین بیندازد و بردارد. سبد یا سطل را کنار خود بگذارید و کیسه‌ٔ خودتان را داخل آن بیندازید. وقتی آن را دوباره برداشتید و چند بار این کار را کردید، پیشنهاد کنید کودکتان نیز همین کار را بکند. پس از چند دور انجام این کار، سبد را کمی دورتر بگذارید و به فرزندتان نشان دهید که چگونه کیسه را به داخل سبد پرتاب کند.

وقتی کیسه‌اش را پرتاب کرد، خواه درست هدف‌گیری کرده باشد یا نه، او را با سروصدا تشویق کنید. بعد تشویقش کنید که کیسه را بردارد و دوباره امتحان کند. برای داشتن و ایجاد پیوند عاطفی با یک کودک نوپا، مقاله‌ٔ مادرشو در این رابطه را بخوانید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط