رشد کودک در هفتهٔ سوم ماه ۲۱

کودک نوپای شما طی این روزها وارد سومین هفته از ماه ۲۱ بعد از تولدش شده است و شما در این مطلب می‌توانید با بخشی از رفتار و رشد یک کودک در هفتهٔ سوم ماه ۲۱ زندگی‌اش آشنا شوید.

آمادگی برای ورود نوزاد

اگر دوباره چشم‌انتظار کودک دیگری هستید، سه‌ ماههٔ آخر بارداری، یعنی وقتی شکم شما بزرگ‌تر شده است، بهترین زمان برای دادن این خبر به کودک نوپایتان است.

در مورد کودکی که قرار است بیاید صحبت کنید تا او را با مفهوم به دنیا آمدن یک کودک آشنا کنید. اگرچه بچه‌ها در این سن این مفهوم را درک نمی‌کنند، اما شنیدن صحبت‌های شما درباره‌ٔ آن، زمینه را برای آنچه که می‌آید آماده می‌کند. اگر قصد دارید اتاق او را با کودک نورسیده تقسیم کنید، جابه‌جایی یا اضافه کردن تخت کودک را قبل از زایمانتان انجام دهید تا کمی به آن عادت کند.

اگر می‌توانید همراه فرزندتان به دیدن دوستانی که نوزاد کوچکی دارند بروید. بسیاری از کودکان نوپا از نوزادان خوششان می‌آید و شما می‌توانید به کودک خود کمک کنید نحوهٔ تعامل با نوزادانی را که بیرون می‌بیند یاد بگیرد. به او نشان دهید که چه قسمت‌هایی از بدن یک کودک را می‌تواند لمس کند، مثلاً پاهایش را لمس کند ولی به صورتش زیاد نزدیک نشود. همچنین به کودک یاد بدهید چگونه با یک بچهٔ کوچک‌تر از خودش ملایم و نرم رفتار کند و از همه مهم‌تر، از این هفته‌های زودگذر خانواده‌ٔ خود لذت ببرید.

مشکلات شامپوی حمام

اگر شستن موهای کودکتان همیشه با کشمکش و کلنجار همراه است، می توانید موهای او را کوتاه کنید تا در نتیجه علت کمتری برای بهانه‌گیری‌هایش داشته باشید. برای شامپو کردن به جای ریختن مداوم آب روی سرش یا بردنش زیر دوش شاید بد نباشد اول موهایی را با یک حولهٔ مرطوب خیس کنید و خودش را نیز در این بازی شرکت دهید تا آرام شود. همچنین از مقدار اندکی شامپو و از شامپویی استفاده کنید که در صورت وارد شدن به چشم نسوزد.

احتمالاْ آبکشی سر سخت‌ترین قسمت است، زیرا وارد شدن حتی چند قطره آب به چشم‌ هم برای بسیاری از کودکان خردسال آزاردهنده است. شما می‌توانید هنگام آبکشی یک حوله‌ٔ تاشده بالای چشم‌هایش نگه دارید تا کمتر بترسد. همین‌طور می‌توانید نوعی بازی روتین برای پرت کردن حواس کودک طی آبکشی انجام دهید. مثلاً خواندن یک ترانهٔ خنده‌دار یا دادن یک آینهٔ دستی به او وقتی که سرش را می‌شویید.

به علاوه، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید کودک شما به شامپو زدن روزانه نیاز دارد. برای بیشتر بچه‌ها یک بار در هفته کاملاً کافی است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط