رشد ماه به ماه جنین دوقلو: در هفته‌های رشد جنین‌های دوقلو چه اتفاقی می‌افتد؟

رشد ماه به ماه جنین دوقلو: در هفته‌های رشد جنین‌های دوقلو چه اتفاقی می‌افتد؟

شما هم همیشه دوست داشتید دوقلو داشته باشید؟ شاید حالا که دوقلو باردارید، از خود بی‌خود، ترسیده، مضطرب، شاد، گیج، مسرور، بهت‌زده یا روی ابرها باشید. در هر صورت مادرشو در این لحظه‌ها کنار شماست. در این مطلب با رشد ماه به ماه جنین‌های دوقلو آشنا شوید.

سه هفتگی: لانه‌گزینی دوقلوها

دوقلوهای ناهمسان که به آنها دوقلوهای دوتخمکی نیز گفته می‌شود، شایع‌ترین نوع دوقلو هستند. هر کودک از یک تخمک بارور جداگانه به نام زیگوت به وجود می‌آید. تا سه هفتگی، هر زیگوت به توپی مشتکل از چند صد سلول که بلاستوسیست نامیده می‌شود، تبدیل شده و در حال لانه‌گزینی در دیواره‌ٔ رحم است.

مقالهٔ هفتهٔ اول بارداری و مطلب کامل رشد جنین دوقلو در سه هفتهٔ اول را ببینید.

چهار هفتگی: رویان‌های دوقلو

دوقلوها اکنون جنین هستند و از دو لایه سلول تشکیل شده‌اند که تمام اندام‌ها و اعضای بدن از آنها به وجود می‌آیند. تا هفته‌ٔ آینده، هر جنین کیسه‌ٔ آمنیوتیک و جفت خود را خواهد داشت.

مطلب کامل و تصویر رشد جنین دوقلو در هفتهٔ چهارم را ببینید.

هشت هفتگی: رویان‌های دوقلو

دوقلوها در هشت هفتگی دست و پاهایی دارند که خم می‌شوند. قلب آنها دو هفته است که می‌تپد. سلول‌های عصبی مغز انشعاب پیدا می‌کنند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

مطلب هفتهٔ هشتم بارداری و تصویر هشت هفتگی جنین‌های دوقلو را ببینید.

۱۲ هفتگی: دوقلوها در رحم

دوقلوهای شما مشغول لگد زدن و کش دادن بدن خود هستند. دست‌های آنها روی قلبشان به هم می‌رسد و ناخن‌های کوچکشان شروع به درآمدن کرده‌اند. پلک روی چشم‌هایشان را می‌پوشاند. جوانه‌های دندان‌ها در حال رویش در لثه‌ها هستند.

وزن و قد جنین تک‌قلو در هفتهٔ ۱۲ و مطلب هفتهٔ ۱۲ بارداری را بخوانید. همچنین تصویر جنین‌های دوقلوی ۱۲ هفته‌ای را ببینید.

۱۶ هفتگی: دوقلوها در رحم

حالا کودکان شما اثر انگشت منحصربه‌فرد خود را پیدا کرده‌اند. آنها می‌توانند صورتشان را در هم بکشند و چشم‌هایشان را ریز کنند و شروع به دفع مایعات آمنیوتیکی کرده‌اند که بلعیده‌اند. در حین سونوگرافی می‌توانید اندام‌های جنسی آنها را ببینید.

مطلب هفتهٔ ۱۶ بارداری خود و تصویر جنین‌های دوقلوی ۱۶ هفته‌ای را ببینید.

۲۰ هفتگی: دوقلوها در رحم

با دوقلوهای خودتان حرف بزنید. آنها ممکن است اکنون بتوانند صدای شما را بشنوند. موهای سرشان جوانه زده است. پوست آنها برای محافظت در برابر استحمام طولانی‌مدت خود در مایع آمنیوتیک، پوشش روغنی چرب و سفیدی ایجاد کرده است.

مطلب هفتهٔ ۲۰ بارداری و تصویر رشد جنین‌های دوقلو در هفتهٔ ۲۰ را ببینید.

۲۴ هفتگی: دوقلوها در رحم

ابروهای کودکان شما در حال درآمدن است. جوانه‌های دندان‌های شیری و دائمی در جای خود قرار دارند و جوانه‌های چشایی ممکن است کار کنند. پوست آنها، صرف‌نظر از اینکه پس از تولد چه رنگی باشد، اکنون قرمز و چروکیده است.

مطلب هفتهٔ ۲۴ بارداری و تصویر رشد جنین‌های دوقلو در هفتهٔ ۲۴ را ببینید.

۲۸ هفتگی: دوقلوها در رحم

دوقلوهای شما می‌توانند پلک‌های خود را که اکنون صاحب مژه شده‌اند، باز کنند. در زیر پوست، لایه‌های چربی در حال جمع شدن است و این باعث صاف شدن پوستشان می‌شود. آنها می‌توانند انگشتان خود را بمکند و شما ممکن است سکسکه کردن آنها را احساس کنید.

مطلب هفتهٔ ۲۸ بارداری و تصویر رشد جنین‌های دوقلو در ۲۸ هفتگی را ببینید.

۳۲ هفتگی: دوقلوها در رحم

ناخن‌ها اکنون انگشتان دست و پای کودکان شما را می‌پوشاند. دست‌ها، پاها و تنه‌ٔ آنها پر می‌شود. برخی از کودکان اکنون حتی سری پرمو دارند. بیشتر دوقلوها طی چند هفته‌ٔ آینده متولد می‌شوند.

مطلب هفتهٔ ۳۲ بارداری و تصویر رشد جنین‌های دوقلو در ۳۲ هفتگی را ببینید.

۳۶ هفتگی: دوقلوها در رحم

میانگین سن حاملگی دوقلوها هنگام تولد ۳۶ هفته است. ریه‌ها تا ۳۴ هفتگی کاملاً رشد کرده است. آنها چند هفته‌ٔ آخر، خود را صرف ساختن لایه‌های چربی و وزن‌گیری می‌کنند. وزن دوقلوهای تازه متولدشده به طور متوسط ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم است.

مطلب هفتهٔ ۳۶ بارداری و تصویر رشد جنین‌های دوقلو در ۳۶ هفتگی را ببینید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط