چطور کودکان دوقلوی یک تا دو ساله را در یک زمان بخوابانید

چطور کودکان دوقلوی یک تا دو ساله را در یک زمان بخوابانید

والدین دوقلوها هزاران بار شنیده‌اند که دوقلو به معنای دردسر و لذت دو برابر است، اما زمانی که در تلاش برای خواباندن دوقلوهای گریان خود هستید، به خاطر آوردن آن قسمت لذت خیلی سخت است! در این مطلب با بهترین پیشنهادهای متخصصان خواب برای کمک به خوابیدن شما و دوقلوها آشنا شوید.

کمک به خوابیدن دوقلوهای یک تا دو ساله در یک زمان

دوقلوها را همزمان در رختخواب بگذارید

اگر دوقلوهای شما در طول روز یا شب در زمان‌های مختلف می‌خوابند، ممکن است در هر زمانی یکی یا هر دوی آنها بیدار باشند و این باعث فشار روی شما شود.

داشتن برنامهٔ خواب یکسان برای کودکان دوقلو، کلید ایجاد یک الگوی خواب سالم و فراهم کردن فرصت استراحتی برای شماست. 

یک روتین آرامش‌بخش قبل از خواب ایجاد کنید

یک روتین بی‌صدا و آرامش‌بخش قبل از خواب، مانند شستن دست و پاها با آب ولرم، داستان قبل از خواب و چند دقیقه در آغوش گرفتن، مالیدن پشت و صحبت آرام، به دوقلوهای شما کمک می‌کند تا برای خواب آماده شوند.

اگر به یک برنامۀ ثابت قبل از خواب پایبند باشید، کودکان نوپا به زودی این سیگنال را خواهند آموخت که زمان خوابیدن فرا رسیده است.

کودکان خود را در حالت خواب‌آلود در تخت بگذارید

به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند خودشان به خواب بروند. برای این کار بگذارید پس از رفتن به رختخواب به خواب بروند، نه قبل از این‌که آنها را در تخت بگذارید.

همچنین جنباندن و تکان دادن دوقلوها برای خوابیدن را توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است برای به خواب رفتن به آن وابسته شوند. 

ابتدا کودک آرام‌تر را بخوابانید

اگر یکی از بچه‌ها معمولاً بهانه‌گیر و دیگری معمولاً آرام است، شاید وسوسه شوید که ابتدا به قل شلوغ‌تر خود توجه کنید. اما کارشناسان خواب اکیداً در این مورد هشدار می‌دهند! طبق توضیح آنها، این خطر وجود دارد که قل ساکت شما توجهی را که قبل از خواب نیاز دارد، دریافت نکند.

بنابراین، قبل از این‌که روی کودک تندمزاج‌تر تمرکز کنید، مطمئن شوید که کودک آرام شما شاد و آرام است. نگران این موضوع هم نباشید که یکی از دوقلوها دیگری را بیدار کند، چون به نظر می‌رسد بیشتر دوقلوها و چندقلوها حتی زمانی که در یک اتاق هستند از گریۀ قل دیگرشان ناراحت نمی‌شوند.

آنها را از بیدار شدن در شب منع کنید

شما می‌توانید این کار را با آرام و ساکت نگه داشتن دوقلوهای خود در شب انجام دهید. اتاق آنها را کم نور نگه دارید و در طول شب بیش از حد لازم با آنها بازی یا صحبت نکنید.

همچنین می‌توانید با دادن یک اسباب‌بازی نرم یا پتوی مخصوص برای خوابیدن، خودآرام‌سازی را تشویق کنید. این اشیای انتقالی آرامش‌بخش هستند و می‌توانند به آنها کمک کنند تا دوباره به خواب بروند.

اتاق‌های جداگانه را امتحان کنید

وقتی دوقلوهای شما بزرگ‌تر می‌شوند، بیشتر احتمال دارد که وقت خواب شب و چرت روز را صرف صحبت و بازی کنند تا خوابیدن. برخی از والدین متوجه می‌شوند که دادن اتاق‌های مجزا به آنها باعث می‌شود تا شیطنت‌های شبانه متوقف شود و همه به استراحت مورد نیازشان دست یابند. 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط