انواع سرطان در کودک: چند نوع سرطان در کودکان شناخته شده است؟

انواع سرطان در کودک: چند نوع سرطان در کودکان شناخته شده است؟

خوشبختانه ابتلا به سرطان در دوران کودکی نادر است. با این حال، در این مطلب با سرطان‌های شناخته‌شده در میان کودکان آشنا شوید.

انواع سرطان در کودکان

انواع سرطان‌هایی که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد با سرطان بزرگسالان فرق دارد. شایع‌ترین سرطان‌های کودکان شامل موارد زیر است:

  • سرطان خون
  • تومورهای مغز و نخاع
  • نوروبلاستوما
  • تومور ویلمز
  • لنفوم؛ شامل هوچکین و غیرهوچکین
  • رابدومیوسارکوم
  • رتینوبلاستوما
  • سرطان استخوان؛ شامل استئوسارکوم و سارکوم یوئینگ

انواع دیگر سرطان در کودکان نادر است، اما گاهی نیز اتفاق می‌افتد. در موارد بسیار نادر، کودکان حتی ممکن است به سرطان‌هایی مبتلا شوند که شیوع آن در بزرگسالان بسیار بیشتر است.

سرطان خون

لوسمی یا لوکمیا (Leukemia) که سرطان‌های مغز استخوان و خون هستند، اولین سرطان شایع در بچه‌هاست. شایع‌ترین انواع لوسمی در کودکان شامل لوسمی لنفوسیتی حاد یا به اختصار ALL و لوسمی حاد میلوئیدی یا AML است.

این لوسمی‌ها می‌توانند باعث درد استخوان و مفصل، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علائم شوند. سرطان خون حاد می‌تواند به سرعت رشد کند، بنابراین به محض تشخیص آن نیاز به درمان و به طور معمول درمان با شیمی‌درمانی است.

در مورد سرطان خون در کودک بیشتر بدانید.

تومورهای مغز و نخاع

تومورهای مغز و نخاع دومین سرطان شایع در کودکان است. انواع مختلفی از تومورهای مغز و نخاع وجود دارد و درمان هر یک نیز متفاوت است.

اغلب تومورهای مغزی در کودکان از قسمت‌های پایین مغز مانند مخچه یا ساقهٔ مغز شروع می‌شود. این تومورها می‌توانند باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید، سرگیجه، تشنج، مشکل در راه رفتن و سایر علائم شوند. تومورهای نخاع در کودکان و بزرگسالان کمتر از تومورهای مغزی شایع است.

نوروبلاستوما

نوروبلاستوما (Neuroblastoma) در اشکال اولیهٔ سلول‌های عصبی که در جنین در حال رشد یافت می‌شوند، شروع می‌شود. این نوع سرطان در نوزادان و کودکان خردسال رخ می‌دهد و در کودکان بزرگ‌تر از ۱۰ سال نادر است.

تومر می‌تواند از هر جایی شروع شود، اما معمولاً نقطهٔ شروع آن شکم است و در آنجا ورم دیده می‌شود. این تومورها می‌توانند علائم دیگری مانند درد استخوان و تب ایجاد کنند.

تومور ویلمز

تومور ویلمز (Wilms tumor) که نفروبلاستوما نیز نامیده می‌شود، از یک کلیه و به ندرت از هر دو کلیه شروع می‌شود. این بیماری اغلب در کودکان سه تا چهار سال دیده می‌شود و در کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان غیرمعمول است.

این تومور می‌تواند به صورت ورم یا توده در شکم ظاهر شود. بعضی اوقات ممکن است کودکان علائم دیگری مانند تب، درد، حالت تهوع یا کم اشتهایی داشته باشند.

لنفوم

لنفوم (Lymphomas) از سلول‌های سیستم ایمنی به نام لنفوسیت شروع می‌شود. این سرطان‌ها اغلب در غدد لنفاوی یا در سایر بافت‌های لنفاوی مانند لوزه‌ها یا تیموس شروع می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند مغز استخوان و سایر اندام‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

علائم به محل شروع سرطان ارتباط دارد و می‌تواند شامل کاهش وزن، تب، تعریق، خستگی و توده‌هایی در زیر پوست گردن، زیر بغل یا کشالهٔ ران شوند. دو نوع اصلی لنفوم، لنفوم هوچکین (Hodgkin's Lymphoma) و لنفوم غیرهوچکین (Non-Hodgkin's Lymphoma) است. هر دو نوع در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

لنفوم هوچکین در اوایل بزرگسالی و معمولاً در افراد ۲۰ ساله و اواخر بزرگسالی، یعنی پس از ۵۵ سالگی رایج‌تر است. لنفوم هوچکین در کودکان زیر پنج سال نادر است. این نوع سرطان در کودکان و بزرگسالان بسیار شبیه است.

احتمال ابتلا به لنفوم غیرهوچکین در کودکان کم‌سن‌تر از لنفوم هوچکین بیشتر است، اما همچنان در کودکان زیر سه سال نادر است. شایع‌ترین انواع لنفوم غیرهوچکین در کودکان یا بزرگسالان متفاوت است. این سرطان‌ها اغلب به سرعت رشد می‌کنند و نیاز به درمان سریع و فوری دارند، اما واکنش آنها به درمان در مقایسه با بیشتر لنفوم‌های غیرهوچکین در بزرگسالان بیشتر است.

رابدومیوسارکوم

رابدومیوسارکوم (Rhabdomyyosarcoma) در سلول‌هایی شروع می‌شود که به طور معمول به عضلات اسکلتی تبدیل می‌شوند. این نوع سرطان می‌تواند تقریباً در در هر نقطه از بدن شامل سر و گردن، کشالهٔ ران، شکم، لگن، بازو یا پا شروع شود.

این سرطان ممکن است باعث درد، ورم یا هر دو شود. این بیماری رایج‌ترین نوع سارکومای بافت نرم در کودکان است.

رتینوبلاستوما

رتینوبلاستوما (Retinoblastoma) یک سرطان چشم است. این بیماری معمولاً در کودکان در حدود دو سالگی اتفاق می‌افتد و به ندرت در کودکان بالای شش سال دیده می‌شود.

رتینوبلاستوما معمولاً به این صورت کشف می‌شود که والدین یا پزشک متوجه شده‌اند که چشم کودک به نوعی غیرمعمول است. به طور معمول هنگامی که شما نوری را در چشم کودک می‌تابانید یا عکسی با فلاش می‌گیرید، مردمک چشم به دلیل وجود خون در رگ‌های پشت چشم قرمز به نظر می‌رسد، اما در چشم مبتلا به رتینوبلاستوما، مردمک چشم اغلب سفید یا صورتی به نظر می‌رسد.

سرطان استخوان

سرطان‌هایی که از استخوان شروع می‌شوند، سرطان‌های اولیهٔ استخوان اغلب در کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان اتفاق می‌افتد، اما در هر سنی ممکن است ایجاد شود. دو نوع اصلی از سرطان‌های اصلی استخوان در کودکان رخ می‌دهد:

استئوسارکوم (Osteosarcoma): در نوجوانان شایع است و معمولاً در مناطقی که استخوان به سرعت در حال رشد است، مانند نزدیکی انتهای استخوان‌های پا یا بازو ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب باعث درد استخوان می‌شود که شب‌ها یا با فعالیت بدتر می‌شود. همچنین می‌تواند باعث ورم در ناحیهٔ اطراف استخوان شود.

سارکوم یوئینگ (Ewing sarcom): نوعی از سرطان استخوان است که کمتر شایع است. این نوع سرطان اغلب در نوجوانان دیده می‌شود. متداول‌ترین جاهای استخوان برای شروع آن، استخوان‌های لگن، دیوارهٔ قفسهٔ سینه مانند دنده‌ها یا در وسط استخوان‌های پا است. علائم آن هم می‌تواند شامل درد و تورم در استخوان باشد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط