تغذیهٔ تکمیلی کودک شیرخوار: کودکتان باید چه غذاهایی بخورد؟

تغذیهٔ تکمیلی کودک شیرخوار: کودکتان باید چه غذاهایی بخورد؟

تغذیهٔ تکمیلی کودک چیست؟ در این مطلب با تغذیهٔ تکمیلی کودک شیرخوار و پنج گروه اصلی مواد غذایی کودکان شیرخوار آشنا شوید.

تغذیهٔ تکمیلی کودک شیرخوار

تغذیهٔ تکمیلی، زمانی برای تجربهٔ غذاها و رشد مهارت‌ خوردن در کودک است. غذاهای کمکی به کودک کمک می‌کند تا بیاموزد که غذاها، رنگ، طعم و بافت‌های متفاوتی دارند و برخی غذاها با قاشق خورده می‌شوند و برخی غذاها را می‌توان با دست نگه داشت و خورد.

درحالی‌که به تدریج غذاهای جامد به کودک معرفی می‌شود، لازم است تغذیه با شیر مادر یا در صورت تغذیه با شیر خشک، شیردهی نیز ادامه یابد، یعنی غذاهای کمکی باید پس از دادن شیر معمول روزانه به شیرخوار داده شوند.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، شیرخواران باید به خوردن انواع مواد غذایی از هر یک از پنج گروه اصلی غذایی نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها و سبزیجات و میوه‌ها تشویق شوند. ضمناً علاوه بر پنج گروه اصلی غذایی، از کمی روغن مایع یا کرهٔ پاستوریزه نیز در غذاهای مختلف استفاده کنید.

نان و غلات

این گروه غذایی منبع مهم انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند و باید بخش عمده و اصلی رژیم غذایی کودک باشند. ماکارونی و غلات صبحانه هم بخشی از این گروه محسوب می‌شوند.

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین A و نیز با توجه به رنگ‌های مختلف میوه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هستند. این گروه فاقد چربی‌ها و سدیم هستند. از این گروه می‌توانید به صورت ترجیحاً تازه یا خشک‌شده در برنامهٔ غذایی کودک خود استفاده کنید.

برای کاهش خطر خفگی در کودک، هنگام خوردن میوه و سبزی، هر نوع هسته یا لکه را از تو و روی میوه یا سبزی بردارید. میوه‌ها و سبزیجات کوچک مانند گوجه‌ گیلاسی را نصف یا ریزریز کنید و میوه‌های بزرگ را ترجیحاً به صورت تکه‌های کوچک‌تر سرو کنید و از دادن میوه‌های درشت در تکه‌های بزرگ به کودک خودداری کنید.

سبزی‌ها

سبزیجات شامل سبزیجات سبزرنگ، صیفی‌جات و سبزیجات نشاسته‌ای هستند. این گروه حاوی فیبر، ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C، پیش‌ساز ویتامین A و املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند که برای سلامت کودک شما ضروری است و شما می‌توانید هم از میوه‌ها و سبزیجات تازه و هم خشک‌شده استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات نرم، غذاهای اولیهٔ ایده‌آلی برای کودکان هستند. شما می‌توانید برای شروع موز یا گلابی له‌شده یا هویج پخته را امتحان کنید. همچنین می‌توانید غذاها را تکه‌تکه کنید و به شیرخوار بدهید تا با دستان خودش بگیرد و بخورد. برای تشویق شیرخوار به خوردن میوه و سبزیجات، خودتان نیز با او بخورید، کودکان دوست دارند که از والدینشان الگوبرداری کنند.

گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها

این غذاها برای رشد و تکامل کودکان مهم هستند که شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، انواع ماهی، به ویژه ماهی‌های روغنی مثل قزل‌آلا و ساردین، همچنین مرغ، تخم‌مرغ و حبوباتی مثل لوبیا، نخود و عدس و مغز دانه‌ها مانند بادام، پسته، فندق و گردوست.

همچنین از مصرف فرآورده‌هایی مانند انواع سوسیس و کالباس پرهیز و دقت کنید مغزها حتماً به صورت پوره‌شده یا نرم به شیرخوار داده شود.

شیر و لبنیات

این غذاها حاوی کلسیم هستند که برای استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری‌اند. آنها همچنین انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بدن کودک را تأمین می‌کنند. پنیر و ماست هم فرآورده‌های لبنی‌ای هستند که از شیر به دست می‌آیند و جزء این دسته‌اند.

مطمئن شوید که برای کودکان با وزن معمولی از محصولات لبنی پرچرب پاستوریزه مانند ماست ساده پرچرب استفاده می کنید. البته در کودکانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، بهتر است از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده شود. همچنین به کودکان زیر یک سال شیر گاو ندهید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید