نوشابه برای کودکان:‌ یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه چه اتفاقی در بدن می‌افتد

نوشابه برای کودکان:‌ یک ساعت پس از نوشیدن نوشابه چه اتفاقی در بدن می‌افتد

اگر کودک شما هم خیلی نوشابه دوست دارد یا خودتان زیاد نوشابه می‌نوشید، در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم که در اولین ساعت پس از مصرف یک قوطی نوشابه چه اتفاقی برای بدن می‌افتد تا بدانید چرا کارشناسان این همه روی منع نوشیدن این نوشیدنی گازدار محبوب بچه‌ها تأکید دارند. در این مطلب با این یک ساعت خطرساز آشنا شوید.

بعد از ۱۰ دقیقه‌

۱۰ قاشق چای‌خوری شکر وارد بدنتان می‌شود، یعنی ۱۰۰ درصد و تمام مقدار توصیه‌شده‌ٔ مجاز روزانه! از شیرینی زیاد بلافاصله استفراغ نمی‌کنید، زیرا اسید فسفریک از طعم شیرین آن می‌کاهد و به شما امکان می‌دهد آن را در معده نگه دارید.

بعد از ۲۰ دقیقه

قند خون شما افزایش می‌یابد و باعث افزایش شدید ترشح انسولین می‌شود. کبد شما با تبدیل کردن قندها به چربی، به این وضعیت پاسخ می‌دهد.

بعد از ۴۰ دقیقه

تمام کافئین موجود در نوشابه جذب شده است. مردمک چشم‌هایتان گشاد می‌شود، فشار خون شما افزایش می‌یابد و کبد در پاسخ قند بیشتری را وارد جریان خونتان می‌کند. در این زمان گیرنده‌های آدنوزین در مغز بلوکه شده است و این امر از خواب‌آلودگی ممانعت کند.

شاید حالا همان وقتی است که باید تصمیم بگیریم خودمان و در نتیجه بچه‌هایمان دیگر نوشابه ننوشند، چون حذف کردن آن به طور کامل واقعاً سالم‌ترین راه است

بعد از ۴۵ دقیقه

بدن شما با افزایش تولید دوپامین، مراکز لذت در مغز را تحریک می‌کند. در ضمن، این از لحاظ فیزیکی همان شیوه‌ٔ اثر هروئین است.

بعد از ۶۰ دقیقه

اسید فسفریک با اتصال به کلسیم، منیزیم و روی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش شما، باعث افزایش بیشتر سوخت‌وساز می‌شود. این وضعیت با دز بالای قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی تشدید می‌شود. قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی دفع کلسیم از طریق ادرار را نیز افزایش می‌دهند.

خاصیت ادرارآور کافئین وارد عمل و باعث می‌شود مجبور به توالت رفتن شوید. اکنون اطمینان حاصل شده است که کلسیم، منیزیم و روی متصل‌شده که قرار بود به سمت استخوان‌های شما هدایت شود و همچنین سدیم، الکترولیت و آب را از بدن خود دفع خواهید کرد.

با از بین رفتن هیجان شما، دچار افت قند خون واکنشی می‌شوید. ممکن است تحریک‌پذیر یا سست و بی‌حال شوید. همچنین شما اکنون به معنای واقعی کلمه، تمام آب موجود در نوشابه را دفع کرده‌اید، اما نه قبل از اینکه آن را با مواد مغذی ارزشمندی همراه کنید که بدن شما بتواند برای مواردی مانند توانایی آب‌رسانی به سیستم بدن یا ساختن استخوان‌ها و دندان‌های قوی استفاده کند.

نتیجه‌گیری

آگاهی از اثر آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم می‌تواند منجر به علاقه‌ برای یادگیری درستی در ما شود که ناخودآگاه آن را دنبال کنیم و به دنبالش با تغییرهای کوچک در زندگی‌مان، باعث آموزش کودکان در زمینهٔ اهمیت به تغذیه‌شان شویم. اگر شما هم می‌خواهید تصمیم بگیرید که نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین نامناسب را از رژیم غذایی خانواده‌تان حذف کنید، برای شروع می‌توانید با جایگزینی آب حاوی آب‌لیموی تازه و خانگی به جای نوشیدنی‌های گازدار فکر کنید.

انجام این کار کمی سخت اما شدنی است؛ خواهید دید. شاید حالا آن وقتی است که باید تصمیم بگیریم خودمان و در نتیجه بچه‌هایمان دیگر نوشابه ننوشند، چون حذف کردن آن به طور کامل واقعاً سالم‌ترین راه است.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط