کودک از چه سنی می‌تواند حریرهٔ برنج بخورد؟

کودک از چه سنی می‌تواند حریرهٔ برنج بخورد؟

گزارش‌های اخیر دربارهٔ وجود آرسنیک در برنج و مواد غذایی آماده برای بچه‌ها که حاوی برنج باید می‌تواند نگرانی‌هایی در میان والدین ایجاد کرده باشد. اما طبق نظر پزشکان تا زمانی که این تنها نوع از سرلاک یا غذای آمادهٔ کودکی است که او می‌خورد خطری ندارد، اما بهتر است مقدار مصرف حریرهٔ برنج کودکتان را کنترل کنید. همچنین دیگر غذاهای کمکی که به کودکان داده می‌شود مثل سرلاک جو یا جو دوسر غنی‌شده با آهن یا پورهٔ گوشت، میوه‌ها و سبزیجات نیز انتخاب‌های سالمی هستند. در این مطلب می‌توانید با آرسنیک و دلایل مضر بودن آن در برنج و نیاز کودکان شیرخوار به حریرهٔ برنج آشنا شوید.

آرسنیک و دلایل مضر بودن آن در حریرهٔ برنج

آرسنیک به طور طبیعی در آب، خاک و هوا وجود دارد. اما فرایندهایی مثل استخراج معادن، صنایع و استفاده از آفت‌کش‌ها می‌تواند باعث افزایش سطح آرسنیک در محیط زیست شود. آرسنیک به دو شکل وجود دارد، آرسنیک ارگانیک و غیرارگانیک.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها حاوی مقداری آرسنیک از هر دو نوع هستند، اما وقتی یک مادهٔ غذایی حاوی مقادیر بالاتری از آرسنیک غیرارگانیک است کارشناسان بیشتر نگران می‌شوند، زیرا آرسنیک غیرارگانیک یک کارسینوژن قوی است که در طول دوره‌های بعدی زندگی می‌تواند به برخی از مشکلات سلامت منجر شود و برنج از محصولاتی است که می‌تواند حاوی مقادیر بالایی آرسنیک غیرارگانیک باشد، زیرا مزارع برنج بیشتر از مزارع محصولات دیگر، آرسنیک را به خود جذب می‌کنند.

با این حال، پزشکان معتقدند وجود آرسنیک برنج در حدی مطرح نیست که با قطعیت بتوان گفت باید کودکتان را حتماً از آن محروم کنید. از طرفی هم با اینکه درست است که حریرهٔ برنج غنی از مواد مغذی مثل آهن هست که برای رشد کودکتان مهم است، اما شما می‌توانید قرارگیری کودکتان در معرض آرسنیک را با استفاده از دیگر سرلاک‌های غنی‌شده با آهن که از دیگر غلات مثل جو، جو دو سر و گندم تهیه شده‌ است کمی محدود کنید. همچنین غیر از حریرهٔ برنج، خود برنج پخته‌شده هم به تنهایی از بهترین غلات برای شروع تغذیهٔ کودکان از شش ماهگی است و یادتان باشد که بهتر است برنج را از شب قبل در آب بخیسانید و روز بعد دوباره آن را بشویید و بعد بپزید.

میزان نیاز کودک به حریرهٔ برنج

حریره یا پورهٔ برنج ضرورتاً بهترین انتخاب برای یک کودک شیرخوار نیست، زیرا کمتر از دیگر غذاهای اولیهٔ کودک از جمله پورهٔ گوشت و سبزیجات یا دیگر سرلاک‌های غنی‌شده با آهن که از دیگر غلات تهیه شده‌، حاوی مواد مغذی است. حریرهٔ برنج همچنین بی‌مزه نیز هست و برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که با شروع تغذیهٔ کودک با مواد غذایی جامد، فوراً غذاهای طعم‌دار را شروع کنید تا کودک بعداً بدغذا و ایرادگیر نشود. اما اگر حتماً می‌خواهید کودکتان را با حریرهٔ برنج تغذیه کنید، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • با پزشک کودکتان در مورد اینکه خوردن چه مقدار حریرهٔ برنج برای کودک ایمن است مشورت کنید.
  • سعی کنید بفهمید حریرهٔ برنجی که مصرف می‌کنید حاوی چه مقدار آرسنیک است.
  • شاید بد نباشد به جای آن از سرلاک‌های غنی‌شده با آهن که از دیگر غلات مثل جو تهیه شده‌ است به کودکتان بدهید.
با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط