چطور بفهمید کودکتان در مهارت صحبت کردن به کمک نیاز دارد

چطور بفهمید کودکتان در مهارت صحبت کردن به کمک نیاز دارد

چگونه بفهمید که کودک شما برای مهارت صحبت کردن به کمک بیشتری نیاز دارد؟ در این مطلب با علائم مشکلات گفتاری کودکان آشنا شوید.

گفتار کودک

وقتی کودکتان می‌خواهد چرت بزند، به جای «خسته‌ام» می‌گوید: «رسته‌ام»؟ وقتی می‌خواهد بگوید: «بیمارستان»، آیا می‌گوید: «میبارستان؟» یا وقتی هدیه می‌گیرد می‌گوید: «دوستم که به من هدیه دادید؟» اگر چنین است، ممکن است نگران باشید که او در یادگیری صحبت کردن مشکل دارد. اما این نوع اشتباهات دستوری و تلفظ نادرست در این سن زیر پنج سال کاملاً طبیعی است.

با این حال، مشکلات گفتاری واقعی را می‌توان زود تشخیص داد و هرچه زودتر با آنها مقابله کنید، فرزندتان کمک بیشتری دریافت می‌کند. اگر فرزند شما در پیش‌دبستانی است، در مورد نگرانی‌های خود با معلمش صحبت کنید. از آنجا که معلم، کودکتان را در موقعیت‌های مختلفی در پیش‌دبستانی و مدرسه می‌بیند و پیشرفت او را با سایر کودکان مقایسه کند، در موقعیت خوبی قرار دارد تا متوجه مشکلات احتمالی شود. اگر فرزندتان به پیش‌دبستانی نمی‌رود، نگرانی‌های خود را با پزشک اطفال در میان بگذارید.

علائم هشداردهندۀ اولیۀ مشکل گفتاری کودک

به گفتۀ مرکز ملی ناتوانی‌های یادگیری و متخصصان آموزش اولیه، کودک پیش‌دبستانی شما ممکن است مشکل گفتاری داشته باشد اگر:

  • بسیار کلافه می‌شود، چون هیچ‌کس حرف‌هایش را نمی‌فهمد.
  • باید حرفش را بارها تکرار کند تا آن را بفهمید.
  • در صحبت با همسالان خود و دوست‌یابی مشکل دارد.
  • تمایلی به صحبت کردن ندارد، زیرا خجالت‌زده یا کلافه است.
  • داستان تعریف کردن را دوست ندارد.
  • در تولید یک صدا یا کلمه واقعاً مشکل دارد و زمانی که سعی می‌کند صحبت کند مرتباً صورتش در هم می‌رود.

اگر فرزند شما در صحبت کردن مشکل دارد، لزوماً به این معنا نیست که ناتوانی یادگیری دارد. بسیاری از کودکان پیش‌دبستانی در بسیاری از این زمینه‌ها مشکلاتی خواهند داشت، اما باز هم به طور طبیعی رشد می‌کنند. با این حال، مهم است که اگر نگرانی‌ای دارید با معلم یا پزشک او صحبت کنید. معلم ممکن است فعالیت‌های دیگری را توصیه کند، که می‌تواند از تمرینات صحبت کردن بیشتر در خانه تا صحبت با یک متخصص یادگیری را شامل ‌شود.

به مقالۀ ما در مورد فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای ایجاد مهارت‌های گفتاری مراجعه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط