چگونه تشخیص دهید کودکتان در نوشتن به کمک نیاز دارد

چگونه تشخیص دهید کودکتان در نوشتن به کمک نیاز دارد

چگونه تشخیص دهید که کودک پیش‌دبستانی شما بچهٔ کلاس اولی یا کلاس دومی‌تان در زمینه‌ٔ نوشتن به کمک بیشتری نیاز دارد؟ در این مطلب با علائم تشخیص مشکل نوشتن در کودکان آشنا شوید.

مشکل در نوشتن: پیش‌دبستان و کلاس اول 

اگر کودک پیش‌دبستانی یا پنج سالهٔ شما به پیش‌دبستانی‌ای می‌رود که یادگیری اولیهٔ حروف الفبا دارد و شما متوجه شده‌اید که نقطه‌ٔ حرف «ب» را در بالای آن می‌گذارد یا حتی نمی‌تواند برای خط‌خطی کردن به اندازه‌ٔ کافی پشت میزش بنشیند، ممکن است نگران شوید که آیا فرندتان در یادگیری نوشتن مشکل دارد؟ اما این نوع رفتار برای کودکان همسن او طبیعی است. کودکان پیش‌دبستانی تازه در حال یادگیری شکل دادن به حروف الفبا در ذهنشان هستند و هنوز مهارت‌های حرکتی ضروری برای استفاده از ابزارهای نوشتن مانند مداد و مدادشمعی و نوشتن حروف خوانا را ندارند. به همین دلیل تشخیص مشکلات نوشتن در کودکان پیش‌دبستانی دشوار است. همچنین یادگیری زودتر حروف الفبا از مدرسه ممکن است کلاس اول را برای بعضی از کودکان تکراری و خسته‌کننده کند! پس در این سن اصلاً لازم نیست نگران باشید.

ولی اگر خیلی نگران این موضوع هستید، بد نیست با معلم مدرسه‌ٔ پیش‌دبستانی کودکتان صحبت کنید، چون معلم‌ها، بچه‌ها را در موقعیت‌های مختلفی در پیش‌دبستانی می‌بینند و می‌توانند پیشرفت آنها را با بچه‌های دیگر مقایسه کنند و این موقعیت خوبی برای تشخیص هر گونه مشکل بالقوه است. اگر هم کودکتان به پیش‌دبستانی نمی‌رود، در مورد نگرانی‌های خود با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

در مورد سن نوشتن در کودکان بیشتر بدانید.

علائم هشدار مشکل در نوشتن کودک

بنا به گفته‌ٔ یک مرکز ملی اختلالات یادگیری در دنیا و متخصصان آموزش اولیه، کودک شما ممکن است در یادگیری نوشتن مشکل داشته باشد، اگر:

  • تمایلی به ترسیم یا دنبال کردن خطوط، یعنی خط کشیدن روی حروف الفبا یا کلمات ندارد.
  • در تشخیص چپ از راست مشکل دارد.
  • به راحتی نمی‌تواند مداد یا مدادشمعی را نگه دارد.
  • نمی‌تواند آن‌قدر به کاری بچسبد که آن را یاد بگیرد.
  • بسیار بی‌قرار است؛ گرچه باید به خاطر داشته باشید که تمام کودکان پیش‌دبستانی تا حدی پرجنب‌وجوش و بی‌قرار هستند.

اگر کودک شما در نوشتن مشکل دارد، لزوماً به این معنا نیست که مبتلا به نوعی ناتوانی یادگیری است. به همین دلیل مهم هست اگر نگرانی‌ای دارید با معلمش صحبت کنید. او ممکن است توصیه کند که در خانه تمرین نوشتن بیشتری به کودک خود بدهید یا با یک متخصص یادگیری صحبت کنید.

به مقالهٔ مادرشو دربارهٔ فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای ایجاد مهارت نوشتاری کودک مراجعه کنید.

مشکل در نوشتن: کلاس دوم و سوم

نوشتن، مهارتی پیچیده برای یادگیری است و بسیاری از کودکان در این مسیر با مشکلاتی مواجه می‌شوند. برخی از بچه‌ها فقط باید بر موانع جزئی غلبه کنند درحالی‌که برخی دیگر تقلاهای پیچیده‌تر و پایدارتری را تجربه می‌کنند که می‌تواند نشانه‌ای از یک ناتوانی یادگیری باشد. 

اگر نگران هستید، ابتدا با معلم فرزندتان صحبت کنید. از آنجا که معلم، فرزند شما را در موقعیت‌های مختلفی در مدرسه می‌بیند و می‌تواند پیشرفت کودکتان را با سایر بچه‌ها مقایسه کند، در موقعیت خوبی برای کشف مشکلات احتمالی قرار دارد. اما چگونه بفهمید که کودک کلاس دومی یا کلاس سومی شما به کمک بیشتری در مهارت نوشتن نیاز دارد؟ 

علائم هشدار برای تشخیص مشکل در نوشتن کودکان

به گفتۀ مرکز ملی ناتوانی‌های یادگیری و متخصصان آموزش اولیه، فرزند شما ممکن است در یادگیری نوشتن مشکل داشته باشد اگر:

  • قادر به کشیدن شکل حروف نیست.
  • نمی‌تواند به راحتی قلم یا مداد را در دست نگه دارد.
  • املای ضعیفی دارد.
  • در شروع کردن یک تکلیف مشکل دارد، یعنی مدتی خیلی طولانی می‌نشیند و به کاغذ خیره می‌شود.
  • نمی‌تواند جزئیات و افکارش را به صورت کتبی بیان کند.
  • به محض این‌که شروع به نوشتن می‌کند کلافه و درمانده می‌شود.
  • علاقه‌ای به بیان خود روی کاغذ ندارد.
  • به شدت بی‌قرار است و حتی برای نوشتن نمی‌تواند یک‌جا بنشیند.

اگر کودک شما در نوشتن مشکل دارد، لزوماً به این معنی نیست که یک ناتوانی یادگیری دارد. به همین دلیل مهم است که اگر نگرانی‌ای دارید با معلمش صحبت کنید. او ممکن است توصیه کند که به فرزندتان تمرین بیشتری برای نوشتن در خانه بدهید یا با یک متخصص یادگیری صحبت کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط