چرا کودک من مدام می‌گوید چاق است و چطور باید با آن برخورد کرد؟

چرا کودک من مدام می‌گوید چاق است و چطور باید با آن برخورد کرد؟

آیا طبیعی است که کودک خردشال یا پیش‌دبستانی شما مدام می‌گوید چاق است؟ در این مطلب با این موضوع و راهکارهای برخورد با آن آشنا شوید.

طبیعی است که کودک بگوید چاق است؟

یک جواب قطعی وجود ندارد، پس هم بله و هم خیر. بچه‌هایی که در جوامعی زندگی می‌کنند که تمرکز کمتری روی لاغری وجود دارد، معمولاً این نگرانی‌ها را بیان نمی‌کنند. اما از منظر فرهنگی، این رفتار غیرعادی نیست. بچه‌ها ارزش‌های جامعه‌ای را که در آن تربیت شده‌اند فراگرفته و منعکس می‌کنند و جامعهٔ ما مملو از پیام‌هایی است که می‌گوید بدن ما به اندازه‌ٔ کافی لاغر نیست.

اگرچه شنیدن این جمله که کودکتان خود را چاق می‌نامد می‌تواند تکان‌دهنده و ناراحت‌کننده باشد، اما ممکن است که او واقعاً معنی حرف‌هایش را متوجه نشود یا ممکن است از آنچه در تلویزیون می‌بیند و می‌شنود تقلید کرده باشد، به همان ترتیبی که مثلاً یک کیف زنانه را برمی‌دارد و اعلام می‌کند که می خواهد به سر کار یا مدرسه برود.

با این حال، مهم است که گفته‌ٔ کودک را جدی بگیرید، به خصوص از آنجا که این فرصتی است تا به او کمک کنید دیدگاهی سالم‌ نسبت به بدن خود پیدا کند. در پاسخ به او اطمینان خاطر بدهید و با لحنی ملایم سؤالاتی از او بپرسید. مثلاً از فرزندتان بپرسید که از کجا به ذهنش رسیده که چاق است؟ برای مثال، آیا آن را از دوستان خود در کلاس پیش‌دبستانی یا رقص یاد گرفته است؟ شاید نتواند دقیقاً به شما بگوید اما ارزش یک بار امتحان را دارد و می‌تواند منجر به بحث خوبی شود. یادتان باشد فضا را دلهره‌آور یا هیجانی نکنید تا کودکتان فکر نکند حرف بدی زده یا مرتکب خطایی شده است.

چطور در مورد وزن با کودکان صحبت کنید؟

چگونه با کودک خود در مورد مسئله‌ٔ وزن صحبت کنید؟ راهنمایی‌های زیر به شما کمک خواهد کرد:

در مورد چربی توضیح بدهید: توضیح دهید که چربی بخشی طبیعی از بدن انسان است، دقیقاً مانند استخوان‌ها و پوست، و ما برای زنده ماندن به داشتن چربی در بدن خود نیاز داریم.

تفاوت‌ها را نشانش بدهید: پذیرش داشتن نسبت به گوناگونی‌ها و تفاوت‌های فیزیکی را به او بیاموزید. یادآوری کنید که مردم از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند. افراد مختلف، تنومند، لاغر، کوتاه، قدبلند، پهن و باریکند اما هر سایزی که داشته باشند، در هر صورت زیبا هستند.

تمرکز را روی سلامت بگذارید: با اشاره به تمام کارهایی که یک بدن سالم می‌تواند انجام دهد، مانند دویدن و پرش، تمرکز را از وزن به سلامت منتقل کنید.

مراقب گفته‌هایتان باشید: مراقب آنچه در مورد کودکتان می‌گویید باشید. به مشکلات و تعصبات خودتان در مورد تصویر بدنی‌تان فکر کنید، آیا در مورد نیاز به رژیم گرفتن صحبت می‌کنید یا شکایت می‌کنید که در شلوار جین خیلی چاق به نظر می‌رسید؟ فرزندتان می‌خواهد از شما تقلید کند، بنابراین اگر از شما بشنود که از بدن خود یا دیگران ایراد می‌گیرید، ممکن است دقیقاً همان کار را انجام دهد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید