چرا کودک یک تا دو ساله دیگر غذاهای مورد علاقه‌اش را نمی‌خورد و چه باید کرد؟

چرا  کودک یک تا دو ساله دیگر غذاهای مورد علاقه‌اش را نمی‌خورد و چه باید کرد؟

مشکلات تغذیه همیشه در مورد خوردن غذاهای جدید نیست، گاهی حتی کودکان از خوردن غذاهایی که قبلاً خیلی به آنها علاقه داشنتند هم امتناع می‌کنند. اما علت چیست و راه‌حل کدام است؟ در این مطلب با این موضوع آشنا شوید.

امتناع کودک از خوردن غذاهای مورد علاقه

شاید شما هم دیده‌ باشی که کودک ۱۸ ماهه‌ٔ شما در شش ماه گذشته با رغبت در هر وعده غذایی‌اش شیر نوشیده است، اما امروز صبح اعلام کرده که دیگر شیر دوست ندارد! علت چیست؟به‌طورکلی، این راهی است کودکتان با آن استقلال خود را ابراز و اعمال می‌کند.

راه‌حل برخورد با امتناع کودک از خوردن غذاهای محبوب

آنچه شما می‌توانید انجام دهید چیست؟ موارد زیر را تا حل شدن مشکل در نظر بگیرید:

از بزرگ کردن موضوع بپرهیزید: وقتی کودکتان به طور ناگهانی از خوردن غذای محبوبش امتناع می‌کند، موضوع را خیلی بزرگ نکنید، چون اینکه او تصمیم می‌گیرد که غذای خاصی را دیگر دوست ندارد، راهی است تا استقلال خود را ابراز و اعمال کند.

کودک را مجبور به خوردن نکنید: همچنان در روزهای دیگر هم تازهٔ همان غذای ردشده را بدون اعمال فشار برای خوردنش به کودک بدهید، زیرا ممکن است در مقطعی تصمیم بگیرد که دوباره آن را دوست داشته باشد. در ضمن، اگر غذای ردشده غذایی مهم است، سعی کنید چیزهای دیگری را که حاوی آن مادهٔ غذایی است به کودکتان بدهید.

معادل‌سازی کنید: اگر فرزندتان به این نتیجه رسیده است که مدتی از همه‌ٔ سبزیجات متنفر باشد، باز هم سعی کنید موضوع را بزرگ نکنید و به جایش روی میوه تمرکز کنید. به عنوان مثال، گرمک حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که به ویتامین A تبدیل می‌شود و یکی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در سبزیجات قرمز و زرد است که می‌تواند جایگزین برخی سبزیجات شود.

مثل پلیس‌ها نامحسوس عمل کنید: در این فاصله، سعی کنید دوباره سبزیجات را به شکلی نامحسوس به منویش بازگردانید. التماس یا رشوه دادن به بچه‌ها برای امتحان کردن غذاها وسوسه‌انگیز است، اما احتمالاً در درازمدت استراتژی‌های مؤثری نیستند. همین که سبزیجات را روی میز داشته باشید و خودتان آنها را بخورید روش خیلی خوبی برای الگوسازی عادت‌های غذایی سالم است.

خلاقیت داشته باشید: در تلاش‌های خود خلاقیت به خرج دهید. پنهان کردن شیر در میلک‌شیک یا سبزیجات در سس‌های کم‌چرب خانگی یکی از راه‌های رساندن آنها به بدن کودک است.

از خود کودک کمک بگیرید: بهره‌گیری از تمایل روزافزون فرزندتان به داشتن استقلال راهکار مؤثر دیگری است؛ اجازه دادن به بچه‌ها برای اینکه خودشان شیر را در فنجان البته با کمک شما بریزند یا به کلم بروکلی خود سس پنیر خانگی بزنند که همراه خودشان درستش کرده‌اید، ممکن است علاقه‌ٔ آنها را برانگیزد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

مقاله مرتبط